Talán túlzó a f?címben használt „katedrális a sivatagban”
kifejezés, de Losail pályájára akkor sincsen jobb szó.
A ring Dohától, a k?olajból busásan meggazdagodott Katar f?városától nem
messze található. Maga az ország az Arab-félszigeten terül el, mintegy
160 km hosszú, 50 km széles és százötvenezren lakják: azaz Pécsett, Debrecenben,
Szegeden vagy Miskolcon egyenként többen élnek, mint a közel-keleti országban.
A gyorsasági motoros világbajnokság (a vébé) karavánja szerdán a reggeli órákban
özönlötte el a f?város repül?terét, és azonosítási problémák miatt a voltak,
akik a terminálok fogságában ragadtak, míg nem tisztázódott, hogy mi is
a kereszt- és vezetéknevek pontos sorrendje az arab világon kívül.
Aki repül?n érkezik Katarba, többnyire üzleti célokból teszi.
Akármiért is jön, számolnia kell az ?rült, 40 fok körüli h?séggel és jelent?s
páratartalommal. Katarban minden új, vagy éppen épül. Eklektikus épületek,
üzlet- és irodaközpontok, dzsámik, szállodák. Az „olaj el?tti id?kben” a
szegény és gyéren lakott Katarban gyöngyhalászattal foglalkoztak az emberek,
aztán a világháború után, a k?olaj- és földgáz kitermeléssel robbant a gazdaság.
És robban azóta is: a katariak most szemmel láthatóan épít?iparban utaznak.
Ennek a történetnek képezi részét a Losail International, a vasárnapi Katari Nagydíj
helyszíne.
A pályáról senki nem tud semmit. Egyetlen ember tett meg rajta egyetlen kört
motorkerékpárral: Randy Mamola a hivatalos megnyitón rongyolt végig a Losailon
egy Ducatival. Ha ring-építészetileg kéne elemezni a Doha-közeli létesítményt,
azt mondhatnánk, spanyol-maláj kevert stílusjegyeket visel magán: mintha csak
a barcelonai és a sepangi pályát ötvözték volna az arabok, persze a sivatagba
helyezve az egészet. Egyébként még most, pár nappal a GP el?tt is k?m?vesek,
burkolók, m?szakiaik és más munkások dolgoznak, hogy tökéletes körülmények fogadják
a cirkuszt.
A legszembet?n?bb, hogy hiányoznak a lelátók: van egy nagy tribün a
kilóméternél is hosszabb célegyenes mellett, és csókolom. A nagydíjra legfeljebb
tízezer néz?t várnak, ami mindenképpen negatív csúcs a sorozatban. De Doha nem
is a közönség, sokkal inkább a média, és a reklámfelületek miatt érdekes a hazaiaknak.
Egyel?re megelégednek ennyivel.
Hogy milyen a pálya vonalvezetése? Szépnek, technikásnak t?nik. Mivel
bejáratlan, mindenki számára adott a feladat, hogy megtalálja a maga íveit.
Ráadásul a kanyarok között nincs markáns különbség, majdnem mind egyforma, úgyhogy
nehéz lesz hirtelen mindet memorizálni. Az óriási h?ség miatt egyedül a Michelin
emberei fejezték ki aggályukat, de az (egyébként príma min?ség?) aszfaltra
valószín?leg a szél ráhordja a sivatagi homokot. Hét közben a teljes útfelületet
felsöprik és lemossák a szervez?k, de aztán már csak a motorok tisztogatnak.
A nagydíj szombati napon lesz, méghozzá azért, mert a labdarúgás népszer?bb
sport Katarban, a bajnoki forduló pedig vasárnap van. A helyi média egyébként
kiemelten foglalkozik a motoros nagydíjjal, a publikum hozzáállása meg csak
javulhat. Katarban nem sok sportmotort látni az utakon, és a felvásárlópiac
nem mutatja a növekedés jeleit. Érdekl?déssel tekintünk a sivatagi show elébe.
Legutóbbi hozzászólások