Amikor tartani kell egy bizonyos színvonalat, ugyanakkor b?víteni kell a termékpalettát és kínosan ügyelni kell arra is, hogy ne kapj túl súlyos küls? kritikát – az nem könny?. Ha egy olyan nagy gyár kerül hasonló helyzetbe, mint a Kawasaki, akkor a dolog még érdekesebb – a motorjaira méltán büszke akashiak nem nagyon pedzegették a robogós vonalat, majd egycsapásra berobbantak a szegmensbe a J300-zal. Nyilván számoltak azzal, hogy lesznek, akik húzzák majd a szájukat a man?ver hallatán – nyilván nem ?k alkotják a célközönséget. Néha viszont a gazdasági érdekek felülírják a törzsszurkolók véleményét, egy intelligens üzleti döntés többet számít mindenféle nimbusznál.
A motorgyárak legnagyobb problémája az utóbbi években, hogy dögl?dik a fejlett országok piaca. Nem véletlenül nyit, aki tud, Kína, Indonézia, India, a Fülöp-szigetek vagy Latin-Amerika irányába, kapacitást kihelyezve, fogyasztót támadva, modelleket célzottan odafejlesztve. Ott vannak lehet?ségek az eladásra. Ami az európai eladási lehet?ségeket illeti, a robogók piaca nagyjából a motoros kétkerek?-piac 50%-át teszi ki (másképpen kifejezve durván minden második üzembe helyezett kétkerek? robogó.).
Ezen belül van egy 32%-ra becsült szelet – az európai összeladások 32%-áról van szó – , amelyet kis gyártók ‘adnak össze’. Egyesével nem túl jelent?s a szerepvállalásuk, viszont sok kicsi sokra megy – összesen az ún. kicsiké az öreg kontinens piacának majd’ egyharmada. Ez a néz?pont már nem csoda, ha elgondolkodtat egy olyan konstrukt?rt, mint a Kawa – ha valahol, itt van mozgástér a növekedésre, pláne, hogy a célországokban jelen vannak fejlett eladási hálózatokkal. Összefoglalva: megéri valami olyan terméket ajánlani a saját kereskedésekben, ami eggyel több lehet?séget teremt az értékesítésre. Tehát akár meg is érheti kijönni egy robogóval. Ha tetszik a törzsgárdának, ha nem.
De milyen is ez a robogó, a J300? Mivel tesztpéldány emberi számítás szerint legalább egy hónap múlva fog birtokunkba kerülni, jobbnak láttuk addig a külföldi újságíró kollegák benyomásait összeseperni egy cikkbe, amib?l minden lényeges kiderül. Személyes benyomásainkat eképpen nem tudjuk még közkinccsé tenni, azonban viszonylag korrekt információhalmazzal látjuk el mindazokat, akik érdekl?dést mutatnak a járm? iránt, akár mind potenciális vev?.
Ha már a renomét említettük fentebb. A Kawasaki a kezdett?l fogva nem rejtette véka alá, hogy a tajvani Kymcóval kooperál a J300 erejéig, azaz a kymcósok szállították a m?szaki platformot – a váz és a blokk egészen pontosan a Downtown 300 nev? modell sajátja. Az a modell emelte a Kymcót a min?ségi gyártók táborába, tartja a közvélekedés, és ezúton kérjük, hogy pejoratív megjegyzéseket csak az f?zzön hozzá, aki legalább három-, de inkább négyszámjegy? kilométert ment már Kymcóval. A négy éves, kilométer-korlát nélküli gyári garancia amúgy is önmagáért beszél.
Szóval az alapok adottak voltak, a kawasakis mérnököknek egy viszonylag klassz, ám kihívásokkal teli rész maradt: fazonra kellett szabni a gépet, hogy kawás legyen, hogy min?ségi küllemet sugározzon, hogy méltó legyen a brand nevéhez. Nyilván kijátszották az összes Ninja-üt?kártyát, legyen szó formai vagy egyéb stilisztikai megoldásokról. Aztán meg, igyekeztek egy ‘motorosabb’ csomaggal szolgálni, ide tartoznak a felhajtható utaslábtartók illetve a kormányborítás, ami egy alumínium villahidat mímel.
Hogy nem egy átmatricázott Downtown a J300, már a futóm?nél kiderül: el?re hagyományos, 37 mm-es villát álmodtak, ami eltérést jelent az eredeti modellhez képest, hátulra el?feszítésben állíható rugópár került. Ami a blokkot illeti, itt nagy csodák nincsenek: 7.750 percenkénti fordulaton 28 lóer?t ad le a 299 köbcentis, négy szelepes, vízh?téses G5-egység, ehhez 28,7 Nm-es nyomaték társul (@ 6.250-en).
A fékrendszert is átnézték, frissítették, így került el?re egy félig úszó felfogatású, 260 mm-es tárcsa kétdugattyús nyereggel, hátulra 240-es féktárcsa Kawasaki márkajel? úszó nyereggel. A fékkarok kétféle helyzetben állíthatóak, a férkcsövek anyaga fém. Az extraként kérhet? kétcsatornás ABS a Bosch gyártmánya. A gumiméretek 120/80-14 el?l, 150/70-13 hátul. Az alapfelszereltség meglehet?sen gazdag, ledes hátsó világítás, központi LCD kijelz?s m?szerpanel, kivilágított nyereg alatti raktér (egy zárt sisak és plusz cuccok simán el fognak férni), füstszín? plexi, középsztender.
De lássuk is a tesztel?k jegyzeteit! Komfortos nyeregr?l és nagyon kényelmes els? kapcsolatfelvételr?l számolnak be szinte kivétel nélkül, ami a széles nyeregnek köszönhet?. Az utas is el tud helyezkedni viszonylag normálisan, noha egyértelm?en nem az utascipelés a f? profil. A lábaknak van elég hely, de aki a relaxált robogózás híve, ne a J300-at válassza, a Kawasaki ugyanis tudatosan az aktív vezetést helyezve szem elé a kurtább lábtartókat szerelte föl. A lábai még az alacsonyabb termet?eknek is le fognak érni gond nélkül (nyeregmagasság: 775 mm). A szélvédelem elfogadható, autópálya-tempó mellett is jól óv a fejidom, tehát a plusz plexi felszerelését csak azoknak javasolják, akik szezonon kívül vagy minden körülmények között – értsd es?ben is – használni fogják háromszázasukat.
Városban abszolút helytáll a kicsike. Méreteinek megfelel?en man?verezhet?, alacsony sebességnél is stabil, összességében egy elég kompakt járgány. A felfggesztések jól veszik az úthibákat, és itt mindenki dicséri a kawás mérnöksereget, ‘igazán jól l?tték be az arany középszert kényelem és teljesítmény között.’ A fékezés városban kit?n?, reaktív és jól adagolható. A gyorsulás természetesen szintén remek, minden piros lámpánál lesz keresnivalónk, ha az élet úgy hozza. A kuplung-variátor kombó is jól muzsikál, bár itt nemkívánatos vibrációkról számolnak be a kollégák, ami a rivális modellekre nem jellemz? ilyen mértékben.
F?úton, autópályán aztán a G5-er?forrás egy új oldaláról mutatkozik be. 80 km/óra fölött jelent?s tartalékai vannak, az el?zések gond nélkül mennek a sztenderd forgalmi helyzetekben, a 130-as tempót pedig úgy éri el, mint a gondolat. Efölött már mindenki óvatosságra int, a futóm? behullámzásai olykor váratlanul érhetnek, és lássuk be, nem minden felhasználó tud tisztán bevenni ilyen tempónál, meglepetésszer? futóm?-reakcióknál egy-egy nyújtott kanyart. Egyébként például szerpentines részen ritka agilis jószágnak bizonyul, könnyen dönthet?, hatékony fegyver. A fékek biztosan fognak és jól adagolhatóak itt is, az ABS beállítása korrekt, az ABS nélüli változaton a hátsó fék mintha blokkolásra hajlamos lenne.
Összességében a Kawasaki jó döntést hozott, amikor egy már létez? és bevált platformra építette meg az els? robogóját. A felszereltség els? osztályú: teljestmény, komfort-érzet és praktikum tekintetében is jelesre vizsgázott a J300. Néhány apróságon lehetne még csiszolni, de egy komoly, átgondolt és vállalható termék ez, amib?l egyáltalán nem lenne baj, ha jönne folytatás – mint ahogy nyilván a cél is valahol ez, megnyitni az utat egy ‘Kawasaki urban’ család el?tt.
Árak és további információk a Kawasaki oldalán.
Legutóbbi hozzászólások