EST. 2002

Kawasaki Z 1000: Izompacsirta

Szöveg: Benk? Zsolt Fotó: motorinfo.hu

Ez mondjuk már több mint egy hónapja volt, de érlelnem kellett a fejemben a gondolatokat ezzel a motorral kapcsolatban. Még utána is olvasgattam, hogy mit írt a többi kolléga róla, amit azért nem nagyon szoktam, hogy inkább az én szubjektív véleményemet tudjam leírni.

Kawasaki Z 1000

El?ször tavaly Kölnben láttam, és éreztem, hogy ezt nekem feltétlenül ki kell próbálnom, mivel az el?djével még nem mentem. Majd jött a Budapesti Kiállítás és még mindig úgy éreztem, hogy ezt nem szabad idén kihagynom. Aztán eljött az id?, hogy végre ráülhettem. Itt jöttem rá, hogy ez mennyire kicsi. Vagy én vagyok túl nagy?

Az nem lehet, eddig is ekkora voltam (185 cm) és sikerült elférnem majdnem az összes motoron. Aztán használni kezdtem. Ahányszor ráültem, azt éreztem, hogy egy gyönyör? n? van alattam, aki mindent megtenne értem, de valahogy mégsem stimmelt valami.

teszt Kawasaki Z 1000

A méretei és az üléspozíció volt szokatlan nekem. Ez a barátkozás eltartott 4-5 napig, amíg megszoktam a testhelyzetet rajta. Pedig általában ez úgy szokott kinézni, hogy ha felülök egy új motorra, 5 –10 perc után már jól érzem magam rajta. Arra jöttem rá, hogy túl rövid a tank és ezért nagyon közel van a kormány az üléshez. A legjobban akkor kezdtem érezni magam rajta, amikor vissza kellett adnom. Ezzel azt akarom mondani, hogy meg lehet szokni.

Küls?
Tipikusan az a meglátni és megszeretni látvány. Már ha valaki szereti az extrémebb formai megoldásokat. F?leg narancssárgában. Az itthoni tesztmotor kevésbé felt?n? ebben a fekete színben, de a formák ezen is magukkal ragadják a tekinteteket. Nekem nagyon teszik a fejidom, a kis oldalidom, amibe az indexek kerültek, és a h?t?re vezetik a menetszelet. A rövid hátulja is jól néz ki, ám az már kevésbé hasznosítható, a kemény ülések miatt. Az els? ülés 10 perc motorozás után töri fel az ember ülepét. A hátsó meg túl közel van tankhoz, így nem lehet rajta rendesen hátracsúszni, mert hamar kitámaszt. Hosszabb távú túrára ezek után nem is mertem gondolni.

Részleteiben viszont olyan szemet csalogató megoldások vannak rajta, mint pl. ez a kipufogó, ami eléggé megosztja a közvéleményt. Nekem tetszik. Vagy a vázra csavarozott küls? tartóelem, ami szerintem szintén jól néz ki, és még er?síti is a vázat. Szép a sárvéd?, a m?szerfal, és a tükrök is.

A polírozott felnikr?l meg nem is beszélve, azok is jól mennek a motor egyéniségéhez. De vajon milyen is ennek motornak az egyénisége? A külalakról nekem az kristályosodott ki, hogy egy vérbeli café racer, amivel elég lemenni a sarki kávézóba, hogy mindenki hasra essen t?le, hogy milyen kemény csávó vagyok, mert egy ilyen brutálisan er?s ezres géppel érkeztem.

Motor/váltó
A 125 lóer?s 99 Nm-es motor szerintem már sok ebbe a kategóriában. Felesleges. Ha egy ilyen motoron ülök, már nem szeretném azt érezni, hogy állandóan koppig húzzam a gázt. Tudom, hogy erre is van kereslet, de nekem valahogy ez nem jött be. A rövid áttételezés miatt pedig szinte lehetetlen lent tartani az els? kereket egy-egy gyorsításnál. Egyébként a váltó rövid úton, keményen, de precízen jár.

Ha nem indulna el a lejátszás, katt ide

 

Váz/futóm?
Az acél gerincvázból jóformán semmi nem látszik ki, csak a nagy Zé oldalán lév? öntvény, amiben megint van egy apró részlet, ami nagyon jól néz ki. Mégpedig a lábtartókonzolok felfogatásánál is ügyeltek a hegyes formákra. De ez mellékvágány ennél a szempontnál. A 41 mm-es fordított els? teleszkópok hangolása elég kemény, szintúgy, mint a hátsó központi rugóstagé is. Ezért is volt az, hogy a Dunlop Qualifier gumik ezen a motoron csúsztak a legjobban.

Kawasaki Z 1000

Ahogy felült mögém Viktor, az operat?r kollégám, egyb?l jobban éreztem magam a Kawán. Ez a titka. Gumik leeresztése elöl 2.1-re, hátul 1.9 re, és a rugózás puhítása. És mindjárt lehet élvezni rajta a kilométereket. Ehhez kellett 4 nap mire rájöttem, de legalább nem rossz szájízzel szálltam le róla.

Amat?r vélemény
 

A Kawasaki mindig a leg akart lenni. Leggyorsabb, leger?sebb, legmacsóbb. Sokáig a legendás ZZR 1100 tartotta a sebesség rekordot. Amíg nem jött két japán szárnyas a Honda fekete madara és a Suzuki vadászsólyma. De nem lenne Kawa a Kawa, ha ezt szó nélkül hagyta volna. Mindjárt meg is csinálta a ZX-12-t. Vitatott a dolog, hogy akkor ez most gyorsabb-e mint a Hayabusa, meg az újságíróknak a bemutatóra felkészített ZX-ek közül többnek felrobbant a motorja. (Állítólag jobban ki voltak hegyezve a széria változatnál, hogy meggy?z?bbnek t?njenek.) De a Kawasaki már csak ilyen.

Ha egy kategóriában nem sikeresek, átírják a kategóriát. 600 kcm kontra 636 kcm. Viszont a kapitalizmus kemény játék. Vannak a szabályok és van a bevétel. Az el?bbi szép dolog az utóbbi meg életbevágó. Ehhez a Kawasakinak mindig meg volt, van és gondolom, lesz is a rajongótábora. Nekik kellenek a leg-leg motorok. Persze ilyen megszállottaknak nem könnyebb motort csinálni, mint azoknak, akik márkáktól függetlenül választanak. Akinek a Kawa a minden, az nem fog csalódni a Z 1000-ben. Aki viszont kritikusan áll hozzá, az találni fog apróbb nagyobb hibákat, amire mondja, hogy: köszi, inkább nem kérem.

Egy Kawasaki rajongó biztosan gyönyörködik majd a Zé részleteiben, de nekem minden dolog, ami nem feltétlenül szükséges a motoron, az fölösleges és csúnya. Az új Zé dizájnban visszalépés az el?z?höz képest, de ezt az állításomat Benzso hevesen cáfolta. Ízlések és utána a pofonok. Viszont nem tudok szó nélkül elmenni a Kawasakl(sic!) felirat mellett. Egyszer?en az i és annak a pontja nem különül el és egy l bet?t formáz. Béna.

Filmes kollégánk, Pacsorasz Viktor gondolatait olvashattátok

 

Fék
Ez profi! A 300mm-es fodros tárcsákba radiálisan elhelyezett Nissin nyergekben lév? betétek harapnak. A föls? munkahenger is radiális, Nissin gyártmány. Hátul pedig 250mm-es tárcsát lassít hatékonyan az egydugattyús féknyereg.

Kawasaki Z 1000

Utascipelés
Na ez az a szempont, ami miatt jó volt vele menni is és végre, nem csak a látvány miatt tetszett. Aránylag kemény hátul is az ülés, ami miatt a hosszabb túra megint kérdésessé válik, de a futóm? határozottan jól viselkedett így. Szerintem tuti, hogy két személyre lett hangolva. Ha tehetitek, mindig vigyetek vele valakit!

Összegzés
Pont olyan kemény, mint amilyennek kinéz. Szeretem a kemény motorokat, de ez valahogy nem feküdt nekem, annak ellenére, hogy a látvány nagyon tetszik.

Ruha: Dainese Izalco (www.karasna.hu)

M?szaki adatok
 

Motor: négyütem?, soros négyhengeres, vízh?téses, DOHC 16 szelepes
Henger?rtartalom: 953 cm3
Furat x löket: 77,2 x 50,9 mm
Max. teljesítmény: 125 LE 10 000 1/min-nél
Max. nyomaték: 98,7 Nm 8200 1/min-nél
Kompresszióviszony: 11,2:1
Üzemanyag-ellátás: 36 mm-es Keihin digitális üzemanyag-befecskendez?
Váltó: hatfokozatú
Kuplung: olajfürd?s, többtárcsás
Véghajtás: lánc
Váz: nagy szilárdságú acél gerincváz
Els? futóm?: 41 mm-es fordított teleszkópvilla állítható rugó-el?feszítéssel és csillapítással
Hátsó futóm?: UNI-TRAK, állítható rugó-el?feszítéssel és csillapítással
Kerekek: elöl 3,5 x 17, hátul 6,00 x 17
Gumiméret: elöl 120/70 ZR17, hátul 190/50 ZR17
Els? fék: 300 mm-es szirmos dupla tárcsafék
Hátsó fék: 250 mm-es szimpla hidraulikus tárcsafék
Méretek (H x Sz x M): 2090 x 780 x 1065 mm
Tengelytáv: 1445 mm
Villaszög / utánfutás: 24,5° / 103 mm
Szabad magasság: 160 mm
Ülésmagasság: 820 mm
Száraz tömeg: 205 kg (ABS-szel 209 kg)
Üzemanyagtank: 18,5 liter
Ára regisztrációs adóval:2.630.000 Ft

 

ugrás fel