EST. 2002

Kereskedünk, de hogyan?

Szöveg: Erdélyi Zsolt

A BMW csoport zászlója alatt új szalont nyitott a Wallis csoport Budapesten. Ott voltunk a megnyitón, de miel?tt elmondanánk, mit láttunk-éreztünk, egy kicsit elemezzük a piac jelenlegi helyzetét, és azt, hogyan jutottunk ide.

A 2000-es évek elején lassan, de biztosan emelkedtek ki a földb?l a kisebb-nagyobb motorosboltok, amik valamilyen dealer szerz?déssel a hátuk mögött vágtak neki az akkor még igen kezdeti stádiumban lév? motoros piac meghódításának. A mögöttük álló import?rök mind másképp képzelték el a hálózat felépítését és szervezeti elemeit.

Voltak, amelyek kevesebb dealernek adtak jogot, és voltak, amelyek import?ri szinten szerettek volna talpon maradni. Az akkor még szintén fiatal BMW motorkerékpár üzletág csupán pár dealerrel lépett piacra, és komoly elvárásokkal a viszonteladói hálózat tagjaival szemben.

A piac 2008 el?tt teljesen átrendez?dött. Volt olyan import?r, amelynek majdnem 50 dealere volt e ‘talpalatnyi’ földön. Tulajdonképpen a sarki f?szeres is árulhatott motort, ha máshogy nem, akkor B dealerként, vagyis betagozódva egy másik dealer alá.

A BMW akkor is tartotta a tervet, vagyis az alakzatot, és szinte egyedüliként a piacon nem vagy csak egy f?vel növelte a hálózati tagok számát.

Eljött a 2008-as válság és a piac teljesen megállt. Elt?ntek az addig jól használható hiteltermékek, ahogy a bizalom is a vásárlókból, és a motorkerékpár eladás átment a lehetetlen és egyben a hihetetlen kategóriába. Az import?rök akcióztak és próbálták megfogni a piacot olcsóbb vagy beragadt termékekkel, de a siker így sem volt áttör? a régi számokhoz képest.

A BMW eladásai és élete szinte mit sem változott. Hozták a számokat és dolgoztak tovább azon a terven, amit saját maguk elé jó pár évvel ezel?tt letettek és folyamatosan csiszoltak. Fontos, hogy nem változtatták össze-vissza minden új menedzser érkezésénél. Volt és van egy tervük, és nem a piaci mozgások, rezonanciák után ralliztak. Tudják, hogy jó a termék, felmérték, hogy mekkora az ország, és hány viszonteladó képes életben maradni egymás mellett. Minden évben képesek voltak kirakni egy kis darabját a mozaiknak, érintse az az oktatást vagy egy új szegmensbe való betörést.

BMW Wallis

Újra b?vül a piac és ismét nem jó jelek t?ntek fel az égen. N? a motoros termékek eladása és a piaci szerepl?k ismét másképp reagálnak. Hallottunk olya márkáról ahol autós dealerek árulhatnak majd bizonyos modelleket, de szervizre teljes jogkört kapnak egy hálózaton belül. Úgy tudjuk, a koncepció része, hogy a vezetés úgy látja, a motoros termékek nem szezonálisak, és épp úgy el lehet ?ket adni télen, mint nyáron.

De más csoportoknál is vannak nehézségek. Az egyik prémium japán motorkerékpár márkának például nem maradt Budapesti értékesítési pontja.

A növekv? piac természetesen a BMW-t is elérte és ?k is a fejlesztés útjára léptek, vagyis a velük együttm?köd? Wallis csoport. Persze most sokan a piacon felszisszennek, hogy egy hatalmas céget ne hasonlítsunk össze egy esetleges családi vállalkozással. Igen, igaz, de pont ez más a BMW stratégiájában. Csak tervvel lehet bevonni komoly befektet?ket, biztonságot jelent? hosszú távú stratégiát kell felmutatni, és lesz olyan vállalkozás, ami invesztálni fog, mert jöv?t lát a márkában. A bajor gyár alatt több dealer is meger?södött, és a folyamatos képzéseknek köszönhet?en nagyon er?s szakmai csapattal rendelkeznek.

A szalon adatai és építési módja egyaránt lélegzetelállító. 5000 nm hasznos terület áll rendelkezésre, amib?l 2400 nm szerviz. A motorosokat egy 280 nm terület? bemutatóteremmel várják, ahol szinte az egész kínálatot meg lehet tekinteni, szám szerint 16 modellt. Természetesen megtaláljuk és fel is próbálhatjuk a BMW kiegészít?ket és felszereléseket egyaránt.

A várakozás is otthonosan történik egy erre kialakított ‘szalon’ részben, ahonnan azon felül, hogy láthatjuk motorunk szerelését, tökéletesen kikapcsolódhatunk vagy akár dolgozhatunk is, így minél hasznosabban eltöltve az erre szánt id?t.

Maga az épület ‘zöld’ beruházás, ami egy rendkívül átgondolt és jól kivitelezett koncepció a Wallis részér?l. Az ALTEO által fejlesztett napelem részei: 45 kW-os házi kiser?m?, 184 db 1,6 nm-es napelem. Összesen 294 négyzetméternyi energiatermel? felület. A légkezel? gépek 75%-nál nagyobb h?visszanyerési hatásfokkal rendelkeznek. A beépített gyorskapu alkalmazásával gyorsabb lesz az árumozgatás, csökken a felesleges légáramlás és az energiaköltség.

Ha nagyon leegyszer?sítve szeretnénk összefoglalni, akkor a Wallis csoport a BMW-vel közösen egy fejlett európai szalon csúcsmodelljét telepítette Budapestre, ami hosszú éveken át képes lesz maximálisan kielégíteni az ott dolgozók és vásárlók igényeit.

Természetesen nem azt állítjuk, hogy csak így lehet jól motort értékesíteni, de jó lenne látni a többi márkánál is, hogy markáns gondolatok vezetik a hálózatépítést és hosszú távra terveznek. Nekünk, motorosoknak fontos, hogy ki szereli a motorunkat, milyen képzések birtokában van, és hogy azok a vállalkozások, akik joggal rendelkeznek a szerviz végzésre, ne küzdjenek minden télen az életben maradásért, és ne keressenek minden tavasszal új szerel?t, aki akkor ismerkedik a márkával vagy éppen kezd?. Ahogy azzal sincs gondunk, ha gépjárm? keresked?k motorkerékpárt árulnak, ha magukénak érzik a területet, és van akkora mozgásterük, hogy nyereségesen üzemeltessék és fejlesszék ezt a területet.

BMW Wallis

A BMW koncepciója továbbra is szimpatikus nekünk, mert harmóniát látunk benne a vásárló és a dealer viszonyában, amit egy nagyon komolyan dolgozó import?r egyenget.

ugrás fel