Az amerikai Dan Gurney jóval többet ért el az életében, mint amir?l mi, közönséges emberek valaha is álmodnánk. Nyert futamot a Forma-1-ben, az Indycarban, a NASCAR-ban és Le Mans-ban is, ? volt az els? versenyz?, aki a dobogón állva pezsg?t locsolt, el?tte csak átvették a gy?ztesek a palackot.
De nem csak pilóta, mérnökként is kiemelked? egyéniség. ? alkotta meg az Eagle Eye Grand Prix versenyautót, amit vezetett is, és viseli a nevét számos híres motorblokk, például a Gurney-Weslake V8, s?t, egy aerodinamikai találmány is származik t?le, a Gurney-szárny, egy apró él a légterel? szárny végén, ami jelent?sen megnöveli a leszorító er?t.
Nemrég All American Racers nev? csapatával megalkották a Gurney Alligator névre hallgató, szokatlanul el?retolt lábtartóval felszerelt sportmotort, amir?l egy tesztkör után Eddie Lawson is elismer?en nyilatkozott.
Eddie Lawson és a Gurney Alligator
Így talán jobban érthet?, miért olyan nagy szám Gurney új motorblokk ötlete.
Egyel?re még csak papíron léteznek az új, kéthengeres négyütem? tervei, de a szimulációk alapján nagyon is hihet?nek t?nnek a teljesítmény adatai: 250 lóer?, az 1800 köbcentis változatból még több.
A blokk elrendezése szokatlan, de nem új. Miközben kívülr?l normál sorkettesnek t?nik, valójában két f?tengelye van 90 fokkal elfordítva a hagyományos elrendezéshez képest, és összekapcsolva, melyek egymással ellentétes irányban forognak. Az ötletet, miszerint a két tengely vibrációi így kioltják egymást, korábban már alkalmazták például a Suzuki RG500-ban és az Ariel Square Fourban is.
Gurney blokkdizájnja – amit egyértelm?en motorkerékpárokba szán, például hajthatná a következ? Alligatort – különleges az egymás vibrációját kioltó dupla f?tengelyt?l, mégsem ebben rejlik erejének titka, hanem a hengerfej kialakításában, a szelepkonfigurációban és a beáramló leveg? szabályozásában.
A szabadalmi tervek szerint a blokkot úgy kell beépíteni, hogy a f?tengelyek hosszanti irányban álljanak. Az ellentétes irányú forgásuk megszünteti a giroszkopikus hatást, ami az egy, hosszában beépített f?tengely? motoroknál oldalirányú rángatást okoz.
A következ? lépés öt prototípus blokk legyártása, melyekkel igazolják a számítógépes szimulációk során kapott számokat, az els? beindítása még az év vége el?tt várható.
Angolul tudóknak és m?szaki érdekl?dés?eknek ajánljuk Gurney weboldalát további részletekért.
Legutóbbi hozzászólások