Hirdetés
Kezdőoldal Magazin Kéthengeres blokkból 250 lóer?? Dan Gurney tervei szerint lehetséges

Kéthengeres blokkból 250 lóer?? Dan Gurney tervei szerint lehetséges

Hirdetés

Az amerikai Dan Gurney jóval többet ért el az életében, mint amir?l mi, közönséges emberek valaha is álmodnánk. Nyert futamot a Forma-1-ben, az Indycarban, a NASCAR-ban és Le Mans-ban is, ? volt az els? versenyz?, aki a dobogón állva pezsg?t locsolt, el?tte csak átvették a gy?ztesek a palackot.

De nem csak pilóta, mérnökként is kiemelked? egyéniség. ? alkotta meg az Eagle Eye Grand Prix versenyautót, amit vezetett is, és viseli a nevét számos híres motorblokk, például a Gurney-Weslake V8, s?t, egy aerodinamikai találmány is származik t?le, a Gurney-szárny, egy apró él a légterel? szárny végén, ami jelent?sen megnöveli a leszorító er?t.

Nemrég All American Racers nev? csapatával megalkották a Gurney Alligator névre hallgató, szokatlanul el?retolt lábtartóval felszerelt sportmotort, amir?l egy tesztkör után Eddie Lawson is elismer?en nyilatkozott.

Eddie Lawson Gurney Alligator

Eddie Lawson és a Gurney Alligator

Így talán jobban érthet?, miért olyan nagy szám Gurney új motorblokk ötlete.

Egyel?re még csak papíron léteznek az új, kéthengeres négyütem? tervei, de a szimulációk alapján nagyon is hihet?nek t?nnek a teljesítmény adatai: 250 lóer?, az 1800 köbcentis változatból még több.

A blokk elrendezése szokatlan, de nem új. Miközben kívülr?l normál sorkettesnek t?nik, valójában két f?tengelye van 90 fokkal elfordítva a hagyományos elrendezéshez képest, és összekapcsolva, melyek egymással ellentétes irányban forognak. Az ötletet, miszerint a két tengely vibrációi így kioltják egymást, korábban már alkalmazták például a Suzuki RG500-ban és az Ariel Square Fourban is.

Gurney blokkdizájnja – amit egyértelm?en motorkerékpárokba szán, például hajthatná a következ? Alligatort – különleges az egymás vibrációját kioltó dupla f?tengelyt?l, mégsem ebben rejlik erejének titka, hanem a hengerfej kialakításában, a szelepkonfigurációban és a beáramló leveg? szabályozásában.

A szabadalmi tervek szerint a blokkot úgy kell beépíteni, hogy a f?tengelyek hosszanti irányban álljanak. Az ellentétes irányú forgásuk megszünteti a giroszkopikus hatást, ami az egy, hosszában beépített f?tengely? motoroknál oldalirányú rángatást okoz.
A következ? lépés öt prototípus blokk legyártása, melyekkel igazolják a számítógépes szimulációk során kapott számokat, az els? beindítása még az év vége el?tt várható.

Angolul tudóknak és m?szaki érdekl?dés?eknek ajánljuk Gurney weboldalát további részletekért.