EST. 2002

Ki akar élni? rovat

Habár a mecseki onboardos karambol óta gyakorlatilag a csapból is az folyik, hogy a motoros hülye, meg kretén, meg aki nem motoros, de motorozik, az hülye, meg kretén, vagy ha bárki ránéz egy motorra az hülye, meg kretén, azért a helyzet nem ennyire rossz… ehhez persze át kell látni a masszmédiából folyó hangulatkelt? riportokon. Merthogy a hangulatkeltés egyértelm?: a motoros szabálytalan és öl – legjobb esetben csak magát, rosszabban másokat is. Az ORFK adataira saccperkábé hitelesen tekinthetünk, úgyhogy ha már semmit nem hiszünk el bemondásra, akkor el? kell venni a statisztikát. 2005-ig visszamen?leg érdemes böngészni az adatokat, az volt Magyarország fekete éve a közúti halálos motoros balesetek szempontjából. 86 halál eset, 1462 balesetb?l. 2006 adatpárai: 83-1510; majd 2007: 68-1685. 2008 els? félévében 33 motoros vesztette életét az utakon 656 eseményb?l. Magyarul egy közép-er?s félszezonnak vagyunk utána mind a halálozás, mind a balesetek tekintetében, ami egyáltalán nem rossz. A rossz az, hogy lehetne kevesebb is – mivel mindig lehet kevesebb! Épp ilyen gondolatok hívták képerny?re a britek által összekomponált kisfilmet.

És bizony nem kevés igazság van a klipben. Vegyünk egy Budapest-Siófok távolságot, uszkve 100 kilométer. Az autópályán megengedett legnagyobb sebesség ugye 130 km/h, amit egy nagymotorral jó eséllyel stabilan tartani lehet. Mehetnénk többel is, 200-al vagy 300-al, de nagyjából félpercenként úgyis betámolyog elénk 90-el egy kamion, vagy egy figyelmetlen autós, stb… a lényeg, hogy száguldozva sem vagyunk esélyesek 170-nél nagyobb átlagtempót menni. Összehasonlítva a könnyedén tartható 130-as értékkel, melynél 46 perc alatt érünk célt, a száguldozós változatban ez 36 percre redukálódik. Tíz perc. Mely miatt több mint 200-as tempóval közlekedtünk, kockáztatva azt, hogy soha nem érünk oda, vagy hogy veszélybe sodorunk másokat. Tíz perc. Ez alatt egy fél kávét lehet meginni. Tíz perc – megéri?

ugrás fel