EST. 2002

Ki az a Ben Spies?

Egyszer csak jött, és a feje tetejére állította a Superbike-világbajnokság élemz?nyét. Három forduló után a második összetettben, három pole pozíció és három gy?zelem f?z?dik a nevéhez. Ha azt hisszük egy rutintalan újonc, akkor nagyon tévedünk. Háromszor nyerte meg egymás után hazája superbike bajnokságát, valamint sikerrel ugrott be pár MotoGP futamra. 25 éves, rettent? gyors, legalább ilyen sebességgel tanul bele az új kategóriába. Szupersztár, playboy, ?stehetség. ? Ben Spies, egyenesen Texasból.

Ben az amerikai álom megtestesít?je. A lányok állva pisilnek utána, szereti a kamera, népszer? és persze tehetséges is. Tipikus amerikia srác: laza, kisportolt, jókép?. Ha nem motorversenyz? lenne, akár hollywoodi szupersztárnak is elmehetne, mindene meg van hozzá. De ? mégis a motorokat választotta és így is sikerült mindent elérnie, amit csak hazájában lehetett. Most éppen egy nagy út legelején áll. Megunva a sikereket, új játszóteret talált magának. Itt is legalább annyira sikeres szeretne lenni, mint odahaza. A feladat nem egyszer?, de elhihetitek, ? minden idegszálával arra fog koncentrálni, hogy sikerüljön neki. Hosszú volt az út idáig, és még hosszabb túra vár rá.

A világ tetején

Kilenc éve kezd?dött a sikersztori. Ben Spies az amerikai gyorsasági bajnokság ajtaján kopogtatott és bebocsátást nyert a Valvoline Suzuki alakulatba. Kivételes tehetségét már ekkor megmutatta: az els? sorba kvalifikálta magát élete els? AMA Supersport versenyén, az év végén pedig kiérdemelte az ifjú tehetségeknek járó Horizont-díjat. Els? évében kilencedik lett az év végén, egy évvel kés?bb azonban már a harmadik helyen találjuk a nevét az összetettben. 2002 is még az akklimatizálósásról szól, 2003 jelentette számára a nagy áttörést. Leigazolta a bajnokság legjobb csapata a Yoshimura Suzuki, amit egy Formula Xtreme bajnoki címmel hálált meg.

A következ? fontos állomás 2005-ben jött el karrierjében. Ekkorra látta elérkezettnek az id?t a csapatvezetés, hogy szerencsét próbáljon a Superbike kategóriában. Az els? évben mindent ellesett a nagy öregt?l, Mat Mladint?l. Olyan jól sikerült ez neki, hogy 2006-tól zsinórban három éven át megverte a legy?zhetetlennek hitt ausztrál motorost. Klasszis párviadaluk nyomtatott bet?vel vonult be az amerikai gyorsasági bajnokság hostóriás könyvébe. 2006-ban nyolc, 2007-ben pedig csak egy pont volt közöttük a különbség az év végén.

Ezért becézik könyökl?nek

"Nagy csatákat vívtunk Mattel. Végig a határon motoroztunk, és néha bizony el?fordult, hogy a csata hevében túll?ttünk a célon, de mindvégig a legnagyobb tisztelettel viseltettünk egymás iránt. ? nagy bajnok, sokat tanultam t?le." – méltatja csapattársát Ben.

Négy éves superbike karrierje alatt szinte az összes érvényben lév? rekordot átírta. ? a legfiatalabb háromszoros bajnok, a legfiatalabb motoros, aki elérte a húsz gy?zelmes határt, és az ? dobogós finiseinek átlaga a legjobb az amerikai bajnokság történetében. A második legtöbb pole az ? nevéhez f?z?dik 24-gyel (Mat Mladin 10 év alatt 55-nél jár), és a harmadik a futamgy?ztesek listáján 28 els?séggel (Mladin 72-vel vezet, Miguel Duhamel 32-vel a második). A leghosszabb gy?zelmi sorozat viszont az övé: zsinórban hétszer nem tudták ?t legy?zni riválisai.

Nehezen jött a siker

A MotoGP-ben is letette már a névjegyét. Loris Capirossit helyettesítette a tavalyi évben Doningtonban, Laguna Secában, és harmadik Suzuki-motorosként részt vehetett az inianapolisi versenyen. Legjobb eredménye egy hatodik hely volt. Sokáig úgy t?nt, hogy idén a MotoGP-ben láthatjuk majd, de állítólag managere elég magas összeget kért tehetségéért cserébe, AYamaha Superbike alakulatánál landolt. Talán nem is baj, hogy így alakult karrierje, mivel a Superbike-világbajnokság remek táptalaj, hogy végleg megvesse lábát az öreg kontinensen. Hozta magával f?szerel?jét, Tom Houseworth-öt is, aki mindvégig ott volt mellette a Yoshimura Suzuki csapatban.

Ben szorgalmasan falta a tesztkilométereket a téli szünetben. Egy teljesen új motort kellett betörnie ismeretlen pályákon, ismeretlen gumikon. A bíztató teszteredmények ellenére nem merte senki a mez?ny elejére tippelni. Hiba volt. Amit Phillip Island-on és Katarban m?velt, az mesés volt. Nem volt egy pontja sem a pályának, ahol meg tudták volna fogni a jóval rutinosabb ellenfelek, csak egy apró baki miatt nem tudta megnyerni a szezon els? négy versenyét. Valenciában egy bravúros kvalifikáció után elvesztette kicsit a fonalat, így 10 pontos hátrányából kapásból 30 pontos deficit lett Nitro Norival szemben. A bíztató kezdés ellenére Ben nem széria alapon vízionálja a jöv?jét.

Vérbeli texasi

„Igaz, a valódi álmom a MotoGP. Szeretnék majd egy olyan csapatban versenyezni, aminek mindene megvan ahhoz, hogy gy?zhessen – nem akarok vakvágányra futni. Az M1, ellentétben a Desmosedicivel, bebizonyította, hogy egy könnyen vezethet? üt?képes masina, ami sokfajta vezetési stílushoz idomítható. Gondolunk csak a Rossi, Lorenzo, Toseland vagy Edwards által elért kit?n? eredményekre.” – mondta Spies.

Egyesek szerint nem véletlen ám, hogy a Yamaha ajánlatát fogadta el. A jól értesültek szerint 2010-ben már a Tech3 csapatnál láthatjuk a texasit, talán a másik texasi mellett. Herve Poncharal, a csapat tulajdonosa egyel?re hárítja az eféle kérdéseket. Nem lennénk meglepve azonban, ha mégis a MotoGP-ben t?nne fel Spies neve 2010-ben.

Szereti a verdákat

A magánéletben egyébként visszahúzódó ember. Ha nem motorozna, akkor profi baseball játékos lenne. A példaképe Kevin Schwantz, és ha választhatna egy csapattársat, akkor Doug Chandlerre voksolna. Motorozni csak a pályán szeret, nem tudná senki rávenni, hogy a forgalomban is nyeregbe pattanjon. A négykerek? csodáknak azonban nem tud ellenállni. A legjobban a család texasi farmján tud ellazulni. A versenyekre elkíséri a mama is, aki egyben a managere is. ? Ben Spies, a jöv? nagy ígérete. Egyenes Taxasból.

ugrás fel