EST. 2002

KTM-re váltott, utálják érte!

Nagy keresztet vett a nyakába az amerikai motokrossz ikonjának számító Ryan Dungey. 2006 óta tartó profi karrierje során eddig egy márkát szolgált, a Suzukit. Két 250-es és két 450-es bajnoki címet gy?jtött be ezalatt, továbbá háromszor vezette gy?zelemre az amerikai válogatottat a sportág legrangosabb versenyén, a Nemzetek Krosszán. Most nem kisebb dobásra készül, mint bajnokot csinálni a KTM-b?l a legkeményebb motokrossz bajnokságban, ott, ahol korábban semmilyen babér nem termett az osztrákoknak.

Dungey döntése bár meglep?nek t?nhet, valójában egy nagyon szépen el?készített terv része volt, ami az osztrákok tudatos épít?munkájának utolsó láncszeme. Az egész 2006-ban kezd?dött, amikor megszerezték maguknak Stefan Evertset csapatmenedzsernek. A tízszeres világbajnok feladata az volt, hogy összeállítsa a legsikeresebb krosszos csapatot, kerül amibe kerül. Ennek a világmegváltó tervnek a szerves része volt a 350-es motor kifejlesztése, a sokáig gy?lölt himbás hátsó felfüggesztések visszacsempészése a krosszmodellekbe, Antonio Cairoli, Marvin Musquin, majd Ken Roczen leigazolása, a futószalagon szállított világbajnoki címek, és végül Amerika meghódítása.


Utóbbi kivételével maradéktalanul teljesítették az osztrákok az általuk megálmodott menetrendet. Az amerikai csapat tudatos építése egy évvel ezel?tt kezd?dött. Ezt már nem Evertsre bízták, ? továbbra is a világbajnoksáért felel?s. A KTM a sportág legbefolyásosabb szakemberét, Roger DeCostert csábította el (szintén a Suzukitól), aki amolyan keresztapa szerepet tölt be a motokrosszban. A belga származású csapatvezet? pedigréje párját ritkítja: a semmib?l bajnokot csinált Amerikában a Hondából, majd a Suzukiból, joggal remélnek tehát hasonlót Stefan Piererék a KTM vonatkozásában. DeCoster hozta magával a Suzuki technikai guruját, Ian Harrisont, a versenyz?i posztokra pedig Andrew Shortot, Mike Alessit és Marvin Musqint igazolták le, kiegészülvén Ken Roczennel, aki pár vendégszereplést bevállalt a világbajnokság kezdete el?tt.

Versenyz? frontot a stratégia nagyon is okos húzás volt, hiszen gondoljunk csak bele: ha már az els? évben csúcsversenyz?vel vágnak neki a szezonnak, és az eredmények elmaradnak, joggal okolhatják a technikát a kudarcokért, ez pedig cseppet sem vetne jó fényt az Amerikában amúgy sem rózsás helyzet? KTM motorokra. Azon túl, hogy elég balszerencsések voltak az idei szezonban, végül bejött a papírforma. Ken Roczen Las Vegasban begy?jtött szuperkrosszos gy?zelmén kívül nem igazán sikerült maradandót alkotniuk 2011-ben. Alessi és Short formájukon kívül motoroztak, Musquin pedig szinte egész évben sérült volt. Talán soha nem tudjuk meg, hogy valóban a második szezonra tartogatták a nehéztüzérséget, mindenesetre meg kellett ezt lépniük, hiszen DeCoster felfedezettjének pont lejárt a szerz?dése a Suzukival.

Dungey csúcsversenyz? és végletekig h? mentorához, DeCosterhez, ezért a hivatalos bejelentés el?tt hetekkel már mindenki kész tényként kezelte a “mennyegz?t”. Jól értesült források évi 5 millió dolláros sztárgázsiról duruzsoltak. Ezzel még nem is lenne semmi baj! A profi sport és így a motokrossz is els?sorban üzlet. Befektetek, cserébe viszont hasznot várok. A haszon ez esetben gy?zelmek a legnagyobb kategóriában, esetleg bajnoki címek. A probléma ott kezd?dik, hogy rossz a megítélése a KTM-nek a tengerentúlon. A netes fórumokat (a hazaiakat is) elárasztották a Dungey-t lesajnáló kommentek, s?t, a sportág legbefolyásosabb szaklapján meghirdetett szavazás végeredménye sem jósol fényes jöv?t nekik.

Az osztrákoknak viszont kell a piac, mert motokrossz tekintetében az USA a legnagyobb, ezért pedig pénzt nem sajnálva készülnek 2012-re. A 250-es motorokra megtartották Musquint, és Roczen most már egész éves szerz?dést kapott. A 450-esekt?l elengedték Alessit és Shortot. Alessi esetében nem volt meglep? a döntés, neki lejárt a szerz?dése, Shortra viszont volt egy év opciója a KTM-nek, de nem kívánt élni ezzel a csapatvezetés. Így tehát Dungey-n van a világ szeme, egyedül kell történelmet írnia egy olyan közegben, ami a mostaninál nem is lehetne kiegyenlítettebb. A Kawasakinak ott van Ryan Villopoto, aki mindent megnyert ebben a szezonban. A Hondának van egy Chad Reedje és Trey Canardja, és ha hinni lehet a szóbeszédnek, akkor a Suzuki James Stewarttal készül a következ? szezonra. Egy biztos: a rosszmájúakat csak gy?zelmekkel és bajnoki címekkel tudja elhallgattatni Dungey. Hálátlan feladat lesz!

ugrás fel