EST. 2002

KTM tesztnap: Narancsok a sártengerben

Szöveg: Szekeres Zsolt – Fotó: Sava

Múlt hétvégén Nyáregyházán vizsgáztathatta a nagyérdem? a KTM 2009-es újdonságait. Közel 100 vendég élt a lehet?séggel: hét „feln?tt” (150 SX; 250SX-f; 450 SX-f; 300 EXC-E; 400; 450; 530-EXC-R), illetve a három gyerek (50 SX; 65 SX; 85 SX) motor szerepelt az étlapon.

A nyáregyházi motokrossz pálya tulajdonosa, Epres Pál a kedvünkért „meghúzatta” a pályát, ami nagyon jó lett volna, de sajnos az égiek nem voltak ilyen kegyesek, egész pénteken szakadt itt is az es?.

Még több fotó. Katt a képre!

 

Hiába homok és feketeföld keverék a pálya talaja, az egész napos égi „áldás” következtében, szinte az egész pálya olyan volt, mintha iszapban motoroztunk volna. Ennek ellenére sikerült kipróbálnom a korábban említett összes nagymotort. Melyek közül két típust emelnék ki konkrétan, a 150 SX-et, valamint a 300 EXC-E-t.

Azért e két típus mellett döntöttem, mert kissé olyan érzésem van az utóbbi id?ben, mintha amolyan „mostoha gyerekek” lennének! Ugye nem régen, elindult a 4-ütem? láz a világban. Négyütem?ek mennek a világbajnokságban, az Eb-n, Amerikában, Magyarországon, kétütem? a versenyeken elvétve egy-kett? látható, és azóta még teszteket is alig látni a kétütem?ekr?l! Akkor most megtörjük a csendet.

150 SX: Méregzsák

Ezt a típust, már a 2008-as modellévben megismerhette a közönség, annyi különbséggel, hogy akkor még 144 SX-nek hívták. Valójában azért hozták létre ezt a modellt, hogy legyen egy kétütem? riválisa a 250-es négyütem?eknek! Bátran mondhatom, sikerült méltó ellenfelet gyártani a 150-es személyében.

ktm 150 SX

Hasonlóan a korábban pár évig gyártott 200 SX-hez, itt is párosul a nyomatékos er? és a forgós motor, valamint a kis tömeg! Ebben a hatalmas sárban, játszi könnyedséggel kezeltem a „paripát”. Elég fordulata volt, hogy szinte a sár tetején tudjak közlekedni vele, és elég er?s volt ahhoz, hogy egy-egy mélyebb homokos kanyarból kigyorsításkor, s?t még az rövid nekifútójú elugróknál se legyen vele probléma.

Alapvet?en nem sokkal er?sebb, mint egy 125-ös, de annyival nyomatékosabb, hogy az embernek majdnem olyan érzése támad, hogy négyütem?n ül. -Csak akkor mi az, ami ennyire „visít” alattam???

ktm 150 SX

A futóm?vön sikerült a tervez?knek a tavalyi modell apró hibáit kijavítani, így a nagy lapra-es?s ugratók után sem ütött föl és nagyon könnyen lehetett vele menni a rumplikon, mert mindenféle kormányszitálás és bepattogás nélkül lehetett vele közlekedni!

Egy nagyon jó krossz-gépet alkotott ezzel a KTM. Ismét! Csak még az a kérdés, hogy melyik kategóriában lehet majd vele versenyezni? Mert még nem biztos, hogy Amerikán kívül másik földrészen beengedik az MX2-be, pedig egyre keresettebb lesz, az biztos!

300 EXC-E: Bárányb?rbe bújt farkas

A háromszáz köbcenti fölötti KTM típusok, már tíz éves koromtól tetszettek, amikor édesapámnak 360SX-e volt egymás után kett?. Akkoriban még meg kellett kérnem, hogy „Rúgd be légyszi!”, és az elindulás is csak úgy sikerült még, hogy fogta a motort, míg fölszállok és elindulok.

ktm 300 EXC-E

Valahogy ez a kapcsolat megmaradt köztem és a nagyköbcentis kétütem?ek között azóta is, el?szerettel választottam minden évi KTM tesztnap alkalmával a 300 illetve a 380 köbcentis enduró és krossz motorokat.

Ahogy már a nevéb?l sejteni lehet, ez a motor a 2007-es modellévt?l kezdve önindítóval szerelt szériában. Ez nem jelent hatalmas tömegnövekedést, mivel az önindító és az akkumulátor mindössze 2,3 kilogramm plusz tömeget jelent a paripán.

ktm 300 EXC-E

Aki gyakran motorozik KTM-mel, az ismeri a krossz- és endurómotor közti apró különbségeket: az endurónak más a váltóáttétele és nyomatékosabb a motorja a hosszabb lökete miatt (nem annyira forgós). Ezen tulajdonsága megvan a 300 EXC-E-nek is, s?t emellé még egy olyan kezelhet? er? párosul, hogy azt nem hiszem el!

Akkor van ereje, amikor kell. Ha odarakom a kigyorsításnál az összes gázt, akkor sem történik semmi, nem áll föl, nem tör ki, annyira lágyan jön el? a kraft. De aztán ha kiértünk az egyenesbe, akkor aztán kapaszkodhat, aki a nyeregben ül, ha nem tapasztalt motoros! Mert szépen kezes bárányként feltör bel?le a hatvanegynéhány lóer?, innent?l kezdve nincs olyan akadály, amivel ne birkózna meg.

ktm 300 EXC-E

Ahogy a százötvenesnél említettem, sokat finomítottak a futóm?vön az el?z? évhez képest. Mivel ez enduro motor, így tartottam t?le kicsit, hogy majd túl lágy és puha lesz a rugózás, de nem nyúltam hozzá, mert kíváncsi voltam, mit bír a gyári beállítás?

Elégedettem kijelenthetem, hogy semmi felütést?l nem kell tartani, sem a leérkezéseknél, sem a mosódeszkán, de még az amerikai-ramplit is nagyon jól vette. Más villaszöggel rendelkezik, mint az SX modellek, de hasonlóan jó fordulékonysággal rendelkezik az összes SX és EXC modell.

***

A két motort összegezve, a KTM ismét kitett magáért és alkotott/tovább fejlesztett két hibátlan gépet, amelyek tökéletesen alkalmasak változtatás nélkül a versenyzésre, ugyan úgy, mint a hobbi motorosoknak, hétvégenként motorozgatni.

A motorokért köszönet az 1wd Kft-nek, KTM Ócsának és a Motorsport Zsembery-nek, valamint a Shot ruházatért; Sidi csizmáért az 1wd Kft-nek!

ugrás fel