EST. 2002

Lépésr?l lépésre, II. rész – Hogyan válassz bukósisakot?

A fejünk az egyik legfontosabb testrészünk. Bár agyunkat kemény koponya védi, ha megsérül, abból könnyen lehet nagy baj. A fejünk védelme motorozás közben létfontosságú.

A sisak feladata els?sorban az, hogy bukás esetén megvédje a fejünket a sérülést?l, de ez nem minden. Lényeges még, hogy távol tartsa a bogarakat, kizárja a menetszelet, vagyis segítsen, hogy semmi ne vonja el a figyelmünket a vezetésr?l.

Egy kis történelem

Az els? autós és motoros fejvéd?k (ezeket a ruhadarabokat még túlzás bukósisaknak nevezni) b?rb?l készültek, és könnyen belátható, mennyire csekély védelmet nyújtottak baleset esetén az ember feje számára.

A belépést a modern bukósisakok világába a második világháború hozta meg, mikor a gyártók elkezdték energiaelnyel? habréteggel kibélelni a sisak belsejét, hogy az felfogja és eloszlassa a becsapódás erejét. A modern bukósisakok legegyszer?bb változata a mai napig így épül fel.
A sisakok négy f? részb?l állnak: egy kemény küls? héjból, ütéselnyel? habból, bélésb?l és rögzít?pántból.

A küls? héj egy kemény, er?s réteg, a feladata, hogy ellenálljon a súrlódásnak és a tárgyak ne tudjanak áthatolni rajta. A legtöbb sisak m?anyagból (polikarbonátból) vagy üvegszálból készül, a legkomolyabbak karbonszálat vagy kevlárt is tartalmaznak.

A középs? hab réteg a legfontosabb a bukósisak biztonsága szempontjából. A legtöbb sisakban itt egy vékony polisztirén (EPS) habréteg található. Ez a hab szilárd, könny?, és összenyomható. Baleset esetén a habrétegben eloszlik az ütés ereje ahelyett, hogy közvetlenül átmenne a koponyára. A gyártók között többen továbbfejlesztették ezt a habréteget, egyesek több, eltér? s?r?ség? réteget is használnak.

Az el?z? két rétegen belül egy párnázott bélés található, a sisak ett?l lesz kényelmes és illeszkedik a fejünkre. Némely márkáknál a bélés többféle méretben is választható, és többnyire kivehet? és mosható.

A sisakot az áll alatt átfutó pántok és az azokat összekapcsoló zár tartja a helyén. A legbiztonságosabb zár – és egyben a legegyszer?bb is – a dupla D-gy?r?, de gyakori a csatos vagy racsnis gyorszár is, a lényeg, hogy a zár fémb?l legyen, ne m?anyagból.

A sisakot mindig becsatolva viseld! Csak akkor tud megvédeni, ha egy esetleges esésnél a fejeden marad!

Szabványok

Európában az ECE 22.05 szabványnak kell megfeleljenek a bukósisakok, vagyis el kell érjenek egy bizonyos biztonsági szintet, ami szerencsére az Unióban kell?en magasan van. Az ezt tanúsító ún. jóváhagyási jel a sisak pántján található, egy körbe rajzolt E bet? és egy szám. Közúti ellen?rzéskor a rend?r ezt nem nézi, a te érdeked, hogy megfelel? sisakkal védd a fejed.

Míg a néhány tízezer forintos sisakok városi cirkáláshoz, robogózáshoz, kisebb sebességhez megfelel?ek lehetnek, nagy sebességnél, autópályán fontos a sisak aerodinamikai kialakítása: hogy ne legyen szélzaj (ami károsíthatja a füled vagy begyulladhat t?le az arcüreged is) és ne cibálja a fejedet a menetszél. Ha nem érted, miért kerül egy Arai bukósisak több mint 200 000 forintba, a válasz erre keresend?. Olyan érzés, mintha rád öntötték volna, hogy bármilyen körülmények között csak a vezetésre kelljen figyelned.

Dani Pedrosa Arai Scott Jones photography

Sisakfajták

Zárt, más néven integrál sisak

A zárt sisakok a legbiztonságosabbak, hiszen nem csak az agykoponyát, de az arcot is védik. A plexi távol tartja a menetszelet és a bogarakat, és stabilabb, csendesebb is.

zárt bukósisak

Nyitott sisak

Robogózásnál és városi használatban szokott felmerülni a nyitott sisak kérdése. Valóban praktikus tud lenni, hogy nem kell mindig levenni, jobban szell?zik, összességében könnyedebb és kényelmesebb viselet, de nem védi az arcot. Használatát szemüveggel javasoljuk, vagy válasszunk plexivel felszerelt változatot.

nyitott bukósisak

Zárt sisak felnyitható állrésszel

Egyre népszer?bb sisakfajta, de az állrészt tartó mechanika miatt nehezebb, mint egy zárt sisak. Szigorúan lecsukott állrésszel kell használni, kivéve, ha a gyártó külön jelzi, hogy nyitott állapotban is biztonságos.

felnyitható bukósisak

Túra-enduró sisak

A zárt sisakok biztonságát és a krossz sisakok jó szell?zését egyesíti. Nagyméret? sildje ellenére nagy sebességnél sem kap bele a menetszél.

túra-enduró bukósisak

Napszemüveg vagy színezett plexi

Bukósisakban szemüveg vagy napszemüveg viselését nem javasoljuk. Baleset esetén komoly sérülést okozhatnak. Szikrázó napsütésben a sötét plexi a legjobb megoldás, de ha a túra hosszúra nyúlik, vidd magaddal a világosat is, hogy ha sötétedni kezd, le tudd cserélni.
A plexi páramentessége is elengedhetetlen a biztonsághoz. Ha a sisakod plexije alapból nem tudja ezt, tehetsz rá páramentesít? fóliát.

A megfelel? méret

A bukósisakok mérete XS-t?l XXL-ig terjed, az XS 54 centiméteres fejkerületnek felel meg a homloknál vízszintesen mérve. A méretek két centinként növekszenek.

A zárt sisakok bemenete általában sz?k, egy kicsit er?lködni kell, hogy belecuppanjon a fejünk, ez így normális. Ha már rajtunk van, hagyjuk is magunkon legalább tíz percig, ennyi id? alatt kiderül, hogy érezzük magunkat benne. A fejtet?n és a tarkón illeszkedjen pontosan, de ne nyomjon sehol. Az arcpárnák egy kicsit tágulni fognak, ezt figyelembe kell vennünk. Tartson, inkább legyen szoros, mint kényelmes. A sisakot fogjuk meg két kézzel, és próbáljuk meg benne elfordítani a fejünket. Ha 20 foknál jobban el tudjuk, akkor válasszunk egy kisebb méretet, vagy bizonyos gyártóknál és modelleknél más méret? arcpárna választása lehet a megoldás. Fontos még, hogy a sisak ne essen el?re az arcunkba, a nyílás fels? pereme stabilan maradjon a szemöldök felett.

Nem minden sisak illeszkedik minden fejformára. Ezen bizonyos mértékig igazíthatunk az arcpárnák cseréjével, de el?fordulhat, hogy egy adott márka sisakja számodra nem lesz megfelel?. Ilyenkor tovább kell keresni.

Élettartam

Ha egy esésnél lekoppan a fejed az aszfalton, az automatikusan azt is jelenti, új bukót kell vásárolnod. Ez igaz akkor is, ha látszólag nem sérült meg a héjszerkezet, mert keletkezhettek rajta olyan sérülések, amik meggyengítik a szerkezetét, ami miatt egy következ? buktánál már nem nyújt kell? védelmet. Ne kockáztass! Igen, ez nehéz, ha a kedvenc bukódról van szó, amire hónapokig spóroltál.

Jorge Lorenzo

Bukás nélkül egy polikarbonát sisak élettartama három év, egy üvegszálasé öt. Az elöregedést leginkább a sisakot ér? UV sugarak okozzák, amik meggyengítik az anyagot, a ragasztásokat, illesztéseket. Ezek sem szemmel látható változások.

Bukósisakot nem a motorhoz választunk, hanem a fejünk védelmére. Ha teheted, ne alkudj meg egy olcsóbb sisakkal, válaszd a legjobbat, amit megengedhetsz magadnak!

Ha felmerül benned kérdés sisakválasztással vagy mással kapcsolatban, írd meg az info@motorinfo.hu emailcímre, és igyekszünk megválaszolni.

Köszönjük a MotorOázis támogatását!

Legközelebb a b?r- és textilruházatot vesszük górcs? alá.

Fotó: Scott Jones/photo.gp, Arai, Reuters

ugrás fel