EST. 2002

Lépésr?l lépésre, IV. rész – Pattanj nyeregbe!

A korábbi részekben megbeszéltük, hogyan érdemes kezd?motort választani, illetve milyen szempontokat kell szem el?tt tartani a megfelel? sisak és ruha kiválasztásakor. Ideje elindulni.

Készítsd fel a technikát!

A motorozás jóval veszélyesebb üzem, mintha négy keréken közlekednénk, a motornak meg kell adni a tiszteletet.

Hetek óta ott áll a vas a garázsban, végre kisütött a nap és gurulnál egyet? Járd körbe a motorodat rendesen, miel?tt ráülsz! Nézd meg, nincs-e olajfolt, csepp vagy bármi a motoron vagy alatta, aminek nem kellene ott lennie. Hajolj mellé, guggolj le, adj neki néhány percet, hidd el, sokat számít!

Ne feledkezz meg a guminyomás ellen?rzésér?l! Egy rutinos motoros talán azonnal kiszúrja, ha nincs rendben, de egy kezd?nek nem biztos, hogy egyértelm?. Mérd meg! Egy guminyomás mér? nagyjából 2 000 forintba kerül, érdemes beszerezned egyet. Az el?írt értéket (hidegen általában 2,1-2,3 bar között) megtalálod a motorod kezelési könyvében, vagy kérdezz meg egy motorgumis szakembert!

Készítsd fel magadat is!

Foglalkozz magaddal is, miel?tt motorra ülsz! Ha sietsz, ha nem, adj magadnak egy-két percet indulás el?tt! Gondold végig, mit fogsz csinálni, merre fogsz menni. Persze sokszor nem tervezzük meg az útvonalat, csak úgy cél nélkül, az élvezetért motorozunk, de egy kezd? motoros figyelmét a túl sok inger könnyen elvonja. Érdemes a lehet? legtöbb dologra el?re felkészülnünk, legalább az irány vagy az els? állomás legyen meg a fejünkben.

vezetéstechnikai tanácsok kezd? motorosoknak

Pattanj a nyeregbe!

A pedálokat (fék és váltó, amennyiben lehetséges) és a karokat (kuplung, fék) úgy állítsuk be, hogy kényelmesen tudjuk kezelni. A karok síkjára is érdemes odafigyelni, sokan túl magasra hagyják, ilyenkor az ujjainkkal felfelé kell nyúlnunk, ami pontatlan és fárasztó kezelést eredményez. Állítgassuk, próbálgassuk egy kicsit (persze ne felejtsük el meghúzni indulás el?tt!), tapasztaljuk meg, mi az, ami nekünk komfortos.

A kormánycsutkák, kormányok állítgatását csak szakember segítségével javasoljuk, ugyanez vonatkozik a gázmarkolatra is. Ne hagyjunk (nagy) holtjátékot, de figyeljünk rá, nehogy túl feszesre húzzuk! Bízzuk ezt szakemberre!

Melegítés

Mozgasd át a derekad, a nyakad, a csuklód, az alkarod és a lábaidat is egy kicsit! Elmacskásodott, merev végtagokkal még a profiknak sem megy! Nem vagy Valentino Rossi – amúgy pedig ? is mindig bemelegít a versenyek el?tt.

Sokat tanulhatsz a rutinosabb motorosoktól. Kérdezz bátran, és tarts be a fokozatosságot! Keress lehet?séget a gyakorlásra! Itt vannak a vasárnapok, az összes plázaparkoló üres lesz. Hasznodra válik, ha gyakorolod az alapvet? technikákat.

Fékezz!

Érdemes a fékkart úgy beállítani, hogy könnyen elérjük, azaz közel legyen a markolathoz. A túl messzire állított fékkart nem, vagy nehezen éred él. Ha beljebb van a fék nyomáspontja, er?sebben és pontosabban tudod kezelni.

Kezelheted két ujjal és néggyel is, kezd?knek két ujjal könnyebb lehet. Ilyenkor a mutató és a középs? ujj a fékkaron van, a másik hárommal a markolatot fogjuk. Ez nagyobb biztonságérzetet ad, azonban oda kell figyelnünk, hogy ezzel a kéztartással kisebb er?t tudunk kifejteni.

vezetéstechnikai tanácsok kezd? motorosoknak

Ha így használod, a beállításnál vedd figyelembe azt is, hogy ha a fék elmelegszik, a nyomáspontja megváltozik, és fékezéskor a kar is szépen beljebb kúszik. Úgy állítsd be, hogy ilyenkor se zárd az ujjadra!

Ha mégsem elég kett?, akkor fékezhetünk négy ujjal is. Ilyenkor a kart er?sebben tudjuk kezelni, a nyomáspont kúszását könnyen tudjuk követni, de rutintalanoknál bizonytalanságot eredményezhet. Ha még sután kezeljük a féket, vigyázzunk, nehogy túl nagyot marjunk bele! Menjünk ki gyakorolni, fékezzük le a motort különböz? sebességekr?l. Tapasztaljuk meg, hogyan változik a fékút, és mindennek milyen hatása van ránk.

Talán nem meglep?, de a motoron elöl és hátul is van fék, amit ráadásul külön kell kezelnünk. Nagyobb hatást (f?leg orros sportmotoron) az els? fékkel érünk el, de fontos a hátsó fék használata is, ami stabilizálja a motort. Használata közben figyelünk rá, hogy ne blokkoljon a hátsó kerék!

A fékkarba ne kapjunk bele túl nagyot, a fékezésnek szépen fel kell épülnie. A fékkart els?re húzd mértékkel, várd meg, amíg a villa összeül, és az els? guminak is van némi deformálódása – ez egy-két tizedmásodperc, de érdemes odafigyelni rá –, aztán húzhatunk még rajta. A féker?t igyekezzünk stabilan tartani, azaz ne cibáljuk össze-vissza a fékkart!

A vészfékezés ugyanígy épül fel, csak gyorsabban és határozottabban. Ilyenkor arra kell figyelni, hogy a hátsó kerék blokkolásával kieshet alólunk a motor, illetve könnyen lefulladhat. A visszaváltások is megakaszthatják a hátsó kereket, a modern sportmotorokban ezért van úgynevezett csúszókuplung, ami oldja a motorfék fékez? erejét. Ha ez nincs, akkor ilyenkor nekünk kell a kuplunggal alácsúsztatnunk.

Az új motorok zömében van ABS, aminek használatát szintén szoknunk kell. Óriási segítséget tud nyújtani, de meg kell éreznünk a hátulüt?it is, illetve tudni kell, hogy kb. 30 km/h-s tempó alatt nem m?ködik.

vezetéstechnikai tanácsok kezd? motorosoknak

Fontos, hogy fékezés közben ne a kormányt terheljük, azaz testsúlyunkat ne a kezünkkel tartsuk. A kéz maradjon lazán, a testünket combbal és hasizommal tartsuk meg. Ha a kormányt terheljük, a kezünket kevésbé tudjuk használni, a kezel?szerveket nehezebben tudjuk m?ködtetni, illetve nagyobb er?karral fejtünk ki er?t, azaz ha a kormányba kapaszkodunk, azaz „toljuk’ a kezünkkel, akkor könnyebben els? kerékre állhat a gép.

Gázkezelés

Tehát a gáz holtjátékát érdemes minimálisra beállítani. A gázadást próbáljuk stabilizálni, a gázmarkolatot nem kell rángatni. Gázadáskor a hátsó futóm? összeül, az els? pedig kirugózik, gázelvételkor vagy fékezéskor pedig fordítva: összeül a villa és kirugózik a hátsó futóm?. Ilyenkor a kerekek terhelése és a motor geometriája folyamatosan változik. Ha bizonytalanul kezeljük a gázt, akkor a motorunk ide-oda fog hintázni, ezt kell elkerülnünk a stabil gázadással, illetve a stabil fékezéssel. (A hintázásból ered? hatásokat persze el?nyünkre is fordíthatjuk, de most ne szaladjunk ennyire el?re.)

Induláskor, gyorsításkor próbáljuk meg függetleníteni magunkat a gázmarkolattól, azaz ne abba kapaszkodjunk. Ez is kezd? motoros baki szokott lenni, sok videót látunk, amiben a kisrobogó gázmarkolatát az istenért sem engedné el a tulajdonos, míg a földhöz nem vágja.

A jöv? héten még egy kicsit mélyebbre merülünk a vezetéstechnikában. Ha addig is van kérdésed, írd meg az info@motorinfo.hu emailcímre, igyekszünk megválaszolni.

Fotó: Polónyi István, motorcycle.com

ugrás fel