Hektikus, tragikus, mágikus. Az egyetlen régi vágású motoros verseny idén mindegyik arcát bemutatta. Összefoglaló.
Kár, hogy a régi jó dolgokból mára semmi sem maradt! Na, ez a Man-szigeti TT-re, a motorversenyzés legpatinásabb eseményére egyáltalán nem igaz. Persze, azért az 1907-es első verseny 61,4 km/h-ás átlaga ma már nevetségesen alacsonynak hat a mostani 200 km/h óra fölötti átlagokhoz viszonyítva, de alapvetően a verseny megítélése a régi: a halállal néz szembe az, aki itt elindul.
A vastag fekete a ManTT útvonala
A szigetkör a kezdetek óta nem sokat változott. Két kanyar módosult mindössze az évtizedek során újraaszfaltozásnak köszönhetően, a többi változatlan: kőkerítések, templomok, szakadékok mellett száguld a mezőny, bukótér nélkül. Ezért kell végrendelkezni a nevezés mellé, amit szintén ki kell érdemelni. A Man-szigeti TT egy meghívásos “buli”, csak az arra érdemesek indulhatnak el rajta. Itt csak a régi vágású, igazán tökös legényeknek terem babér. A motorversenyzésre manapság leginkább jellemző finomkodást hírből sem ismerik a TT-menői.
A Hegy Királyai
A győzelmi rekordot még mindig a legendás Joey Dunlop tartja 26 elsőségével, de ő már nem növelheti ezt a számot. Őt követi a jelenkor legnagyobb királya, John McGuinness 23 elsőséggel, ám sérülés miatt kimaradt neki az idei derbi, szóval ez a szám nála is stagnál 2017-ben. Nem tudni amúgy, hogy jövőre visszetér-e versenyzőként a Szigetre, nem mai gyerek már ő sem. 45 éves. Dave Molyneux 17 elsőséggel a harmadik a győzelmi örökranglisták, ő az oldalkocsisok mezőnyében vitézkedett. Ian Hutchinson a maga 14 győzelmével a holtversenyben a negyedik Mike Hailwoddal karöltve. Michael Dunlop, Joey unokaöccse 13 győzelemnél jár, Bruce Anstey 11 első hellyel büszkélkedhet Steve Hisloppal és Phillip McCallennel egyetemben, és a Sziget Top10-et nem kisebb egyén zárja, mint Giacomo Agostini 10 diadallal (1949-től ’76-ig a MotoGP része volt a TT).
Michael Dunlop az egyik legsikeresebb versenyző a Szigeten
A fenti úriemberek közül Ian Hutchinson, Michael Dunlop és Bruce Anstey volt ott az idei TT rajtjánál, és sikerült is győzelmeik számát tovább gyarapítani. Győzelmek ide, rekordok oda, a Hegy igazi királya mégsem ők, hanem egy 35 éves hippi kamionszerelő, aki még soha nem ízlelhette meg a győzelem ízét, mégis agyobb rajongás veszi körül, mint a Beattles-t és a Backstreet Boys-t együttvéve. Guy Martin, a maga sajátos stílusával és géppuskanyelvével minden évben a TT kedvence (és ígérete), aztán valami mindig közbejön, és elmarad az igazi megdicsőülés. Egy év kihagyás után, visszavonulásából visszatérve nevezett be ismét a TT-re, de végül botrányba fulladt a részvétele.
Guy Martin problémái
Nem volt szinte olyan motormárka, aki ne próbálta volna meglovagolni a Martin-eufóriát az elmúlt években. Versenyzett Yamahával, Suzukival, Hondával, BMW-vel, és most újra a Honda tett neki olyan ajánlatot, amiért hajlandó volt feltenni az életét a rulettkerékre. Az új Fireblade elég megosztó módon debütált a korábban már említett John McGuinness alatt, technikai hiba miatt majdnem otthagyta a fogát a TT-re szánt felkészülés alatt a Northwest200 edzésén. Lába, bordái és gerince törött a balesetben. A Honda azonnal visszavonulót fújt, ami kimondatlanul felért az új ezres CBR kudarcával.
Martin is eldobta a vasat a Superbike futam első körében. Egy tempós kanyar előtt lukat váltott, és motorfék híján beleállt a falba. Martin a motorra mutogatott, a csapat telemetria adatokra hivatkozva Martinra. A páros a Senior futamtól távol is maradt Martin nyomására, nem bizott a motortban. Újabb PR katrasztófát szenvedett el a Fireblade. A rossz nyelvek szerint Martinnak nem tett jót az egy év kihagyás. Sokat lassult és tompultak a reflexei, de az igazi Guy Martint más vélemények szerint a 2010-es versenyen veszítettük el, mikor tűzgolyóként csapódott be a falba, és csigolyatörésekkel ápolták hosszú hónapokig. Bárhogy is volt, sem a Honda, sem a közönség nem azt kapta, amire számított. Az elektromos motorok futamán elért második helyezéssel vigasztalódhatott a közönségkedvenc.
Világverő BMW
Az elmúlt években nagyot mentek a bajorok a TT-n. Mióta a TAS racing, az egyik legpatinásabb csapat áttért Suzukiról BMW-re, nincs ellenfelük az 1000-es motorok futamain. Idén Ian Hutchinsonra hárult a nemes feladat, hogy tovább szaporítsa a csapat és a motormárka győzelmeinek számát. Hutchy meg is tett mindent, nyerte a Superbike és a Superstock futamot is, 16-ra növelve saját győzelmeinek számát a Szigeten. A Senior kategóriát, a TT fő attrakcióját is vezette, ám a mesterhármas egy bukás miatt nem valósulhatott meg (video lent).
Hutchinson kétszer nyert az S1000RR nyergében idén, a harmadikat viszont így bukta el
Ez a bukás viszont igen nagyra sikerült, mint utóbb kiderült, az első abroncs defektje miatt, a pálya egyik leggyorsabb részén. Hutchinsonnak az a bal lába sérült, amit már egy komoly bukás miatt amputálni akartak az orvosok. Még egy esélyt adtak neki, ezt most felhasználta. Combcsontja törött, és nincs jó bőrben a végtag a versenyző tweetje szerint. Az első komolyabb lábsérülése óta (2010) bal hüvelykujjal fékezi a hátsó kereket (kitűnően látszik az alábbi videón), jobb lábbal vált, mert a bal lebfejét képtelen mozgatni. A motor bal oldalán csak a lábtartó van. Így nyert azóta 8 TT-t (2015-ben és 2016-ban 3-at, idén 2-őt).
A Dunlop-örökség
A Dunlop név összeforrt a ManTT-vel. Napjainkban Michael Dunlop az, aki tovább viszi édesapja és nagybátyja hagyatékát. Mindketten utcai versenyen vesztették életüket. Nem akármilyen hagyaték ez! Az elmúlt években TT-specialista lett Michelből, ezt bizonyítja 13 győzelme, amit idén két diadallal fejelt meg. A 600-asok erőpróbáját egy Yamaha R6 nyergében nyerte, a Senior futamot pedig az új GSX-R 1000-rel. Nem volt azonban az idei szereplése zökkenőmentes. A Suzukival nem igazán találta az összhangot, és legnagyobb ellenfelének bukása is kellett ehhez a sikerhez: a futam félbeszakítása közben kicserélték a hátsó rugóstagot, ez pedig nyerő húzásnak bizonyult. Egy kiforratlan, új motorral még nagyobb rizikó a TT, és csak a legnagyobbak képesek a gyerekbetegségeket áthidalni. Ezért sem szorul magyarázatra Dunlop Senior TT-n aratott sikere.
Danny Webb csatanásában csak a csontok törtek. Szerencséje volt!
3 halálos áldozat
Az idei TT sem múlhatott el gyász nélkül. 24 óra alatt három versenyző is életét vesztette. A Superbike futamon Davey Lambert bukott, két nap múlva belehalt sérüléseibe. Szerdán, a Superstock versenyén előbb a holland Jochem van den Hoek távozott el az égi versenypályákra, aztán az ír Alan Bonner lelte halálát a hegyi szakaszon. Szakértők szerint a gyakorlási lehetőségek redukálása nem kedvez a kevésbé tapasztalt versenyzőknek, de tény, a TT soha sem volt egy életbiztosítás. Aki ide benevez, a halállal néz szembe, és ha ép bőrrel ússza meg a száguldást a végzet szigetén, már győztesnek tekinthető!
A 2017-es Monster Energy Man TT győztesei:
Superbike: Ian Hutchinson (BMW S1000RR)
Olalkocsis 1. futam: Ben Brichall / Tom Birchall (LCR/IEG Racing)
Supersport 1. futam: Michael Dunlop (Yamaha R6)
Superstock: Ian Hutchinson (BMW S1000RR)
Supersport 2. futam: törölték
Lightweight: Michael Rutter (Paton)
Zero: Bruce Anstey (Mugen)
Oldalkocsis 2. futam: Ben Brichall / Tom Birchall (LCR/IEG Racing)
Senior: Michael Dunlop (Suzuki GSX-R1000)
Legutóbbi hozzászólások