EST. 2002

Marhaság

Valahol a ’80-as évek elején zárták el a marhahús útját a tengerentúlról Európa piacaira. Az EU szabályai értelmében törvényellenes olyan húsáruval kereskedni, melyet a korábbiakban növekedési hormonokkal illetve szteroidokkal kezeltek – mely eljárások azonban teljesen elterjedtek voltak az Egyesült Államokban, innen a felénk irányuló exporttilalom. A Világkereskedelmi Szervezet (WTO) 1993-as döntése alapján, a fenti okok miatt az USA 116,8 millió dollárig szankciót alkalmazhat az EU-ból importált termékekkel szemben, ám e döntés csak idén, 2008 márciusában vált elfogadottá. Több mint 100, Európából behozott termékcsoportra vetnék ki az extra büntet?adót, mely esetenként akár a teljes vételár 100%-ra is rúghat.

„Motorkerékpárok 51-500 köbcentis lökettérfogattal”, ez a több mint 100 termékkategória egyike. Ki szeretne Aprilia, BMW, Gas Gas, KTM, Husqvarna, Vespa motorokat duplaáron vásárolni? Az Amerikai Motoros Szövetség (AMA) természetesen fellebbezett a döntés ellen, véleményük szerint a motorkereskedelem nem hivatott, és nem is képes az agrárpiacból elcsordogált t?két visszatéríteni. „Nincs logikus kapcsolat az európai motorok és a marhahús vita között.” – mondta Ed Moreland, az AMA alelnöke. „Az imént említett súlyos, motorkerékpárokra kivetett tarifák nem hoznának érdemi megoldást a piaci vitában, csak és kizárólag az európai motorgyárakat illetve az amerikai vásárlókat büntetné meg.”

Képtelenség lenne, de mégis tény: az egyik héten még ezerötszáz dolláros robogóért a következ? hétf?t?l háromezret kéne fizetni, ha az AMA ellenvetése nem hatja meg a törvényhozókat. Márpedig ha nem, akkor beindul az ördögi kör. Nem fognak duplaáron európai gyártású robogót venni az amerikaiak, mivel (például) a japánt továbbra is a – mint tudjuk, hozzánk képest igen jutányos – régi áron kaphatják meg. A kinti KTM, BMW, Aprilia, stb. import?r drasztikus gyorsasággal húzná le a rolót, mely kiesés szele a gyárakat is hamar elérné: kirántanák alóluk az amerikai piac sz?nyegét. Ugyanakkor eléggé sajátos helyzet alakulhatna ki a kinti használtrobogó- és kisköbcentis nagymotor piacon: a tavaly újonnan háromezer dollárért vásárolt gépsárkány jöv?re, még testvérek között is négyezret érhetne…

A gazdasági világválság nyilvánvalóan az amerikai motoreladásokat is visszavetette. Novemberben 16%-os visszaesést regisztráltak a 2007-es adatokhoz képest, az els? 11 hónapra vetítve viszont mindössze 2,4%-al csökkent az értékesített kétkerek?ek száma. A novemberi öt legjobban fogyó motor: Yamaha XC 125 (121 darab), Yamaha YZF-R6 (116 darab), Suzuki GSX-R 1000 (116 darab), Peugeot V-Clic 50 (88 darab), Yamaha FJR 1300 (53 darab). Csak érdekességképp, a top-ötben máris ott egy európai gyártmány, bár erre, 49 köbcentis lökettérfogata miatt nem vonatkozhatna a duplaárasítás.

ugrás fel