EST. 2002

Meghalt Michael Czysz, a MotoCzysz alapítója

Michael Czysz, a MotoCzysz alapítója szombaton hunyt el, miután több éven át harcolt a rák egy ritka formájával. 52 éves volt.

Bár milliókat keresett high-end bels?építészként, olyan ügyfelei voltak, mint például Lenny Kravitz vagy Cindy Crawford, igazán ismert az általa alapított MotoCzysz motorgyárról és az elektromos versenymotorokról lett, amik a kezdetekt?l uralták a TT Zerót. 2010 és 2013 között egymás után négy alkalommal gy?zött a MotoCzysz az országúti verseny elektromos kategóriájában, az els? alkalommal az amerikai Mark Millerrel, aztán háromszor Michael Rutterrel a nyergében.

Michael Czysz betegségér?l 2013-ban hallhattunk el?ször, amikor nem tudott elmenni az az évi versenyre. Ezt követ?en nem is készült több MotoCzysz motor.

Michael Czysz

Bár az elektromos motorokkal került a MotoCzysz a figyelem középpontjába, a történet évekkel korábban kezd?dött. Mikor az ezredfordulón a MotoGP-ben a kétütem? motorokat négyütem?ek váltották fel, Czysz úgy vélte, ez jó lehet?ség arra, hogy radikális változtatásokat találjon ki a blokk elrendezést illet?en. 2004 végén meg is jelen az els? MotoCzysz prototípus, egy ?rült kinézet?, 990 köbcentis, négyhengeres blokkal, a C1. Valójában ez két sorkettes blokk volt egy karbon vázban. F?tengelyeik offszet elrendezésben (a f?tengely középvonala és a henger középvonala nem esik egy síkba) kerültek beépítésre és ellentétes irányba forogtak, ami kisebb vibrációt eredményezett, kisimította a gázadáskor fellép? reakciókat és a giroszkóp hatást.

2005-ben érkezett a következ? terv, továbbra is két f?tengellyel, de lépcs?zetesen elrendezett hengerekkel. Ez volt a Z-Line 4 blokk három vezérm?tengellyel, ami egy meglehet?sen átdolgozott motorban kapott helyet. Több prototípust készítettek és teszteltek, a cél a MotoGP-hez való csatlakozás volt, de a 2007-es szabálymódosítás, a 990-r?l 800 köbcentire váltás keresztbe tette Czysz ilyen irányú terveinek. A fejlesztés folytatódott, a cél az volt, hogy a C1 utcai motorként árusítható legyen egy 600 köbcentis sport és a cruiser verzióval együtt, de ezek nem valósultak meg.

Czysz ötletei nem ragadtak meg a blokkoknál, a vázakat illet? elképzelései ugyanilyen érdekesek voltak. A kezdetekt?l karbonból készült vázakat használt és ovális metszet? els? teleszkópokat. Ezek a villák jobban bírták az oldalirányú terhelést, de hosszirányban merevek voltak, így kanyarban hatékonyan nyelték el az útegyenetlenségeket.

A fókusz 2009-ben fordult az elektromos meghajtás felé. Czysz a Man szigeti TT-n, a TTXGP-n tervezte az elindulást a C1 elektromos változatával, az E1pc-vel. Az els? versenyt nem sikerült befejezniük, de a következ? évt?l, a TTXGP helyére lép? TT Zero indulásától 2010-ben, 2011-ben, 2012-ben és 2013-ban is uralták a mez?nyt. 2012-ben az E1pc volt az els? elektromos motor, ami a versenyen elérte a 100 mph (160 km/h) átlagsebességet. A többszörös TT Zero gy?ztes John McGuinness – Mugen Shinden páros csak a második legjobb tudott lenni 2012-ben és 2013-ban, amikor a MotoCzysz is versenyben volt.

Motoczysz E1pc

Michael Czysz elképeszt?en er?sen hitt saját ötleteiben, és szenvedélyesen védte ?ket a legenyhébb kritikával szemben is. Eredményei azt mutatják, hogy a legtöbbször igaza volt.

Korai halála nagy veszteség, de örülünk, hogy köztünk volt.

Fotó: cyclenews.com

ugrás fel