EST. 2002

Meghalt a Dakar, éljen a Dakar


Etienne Lavigne úr, a Dakart szervez? ASO (Amaury Sport Organisation) vezet?je nagyszabású 2009-es versenyt irányozott el? szavaiban. Lemondhat-e Afrikáról egy verseny, amely minden szálával a fekete kontinenshez köt?dik? Lemondhat-e Afrikáról ilyen könnyen az emberiség? Kik azok a terroristák?

De Dakar lenne-e egy ‘Dakar’ az afrikai sziklák és homokd?nék nélkül? Ez talán a legaktuálisabb kérdés most, hogy a 2008-as kiírást törölte a szervez? társaság, mauritániai terrorveszélyre hivatkozva, miután az óév december 24. napján barbár módon meggyilkoltak négy francia turistát az országban. ‘A történetnek nincs vége! Számos ötletünk van 2009-re, felejthetetlenné fogjuk tenni azt a versenyt’ – így Lavigne. Szavai kevéssé vigasztalják a hoppon maradt indulókat, akiknek sikerült felejthetetlenné tenni az idei viadalt, csak sajnos nem pozitív értelemben. A promoter els? embere nemrég Dél-Amerikában járt, s egyes híresztelések szerint oda költözhet át a legendás viadal. Tény, hogy az a földrész is b?velkedik vadregényes tájakban, és kevésbé veszélyes a terrorizmus szempontjából. Európában kerengeni is biztonságos, de kit vonz?

‘A bizonytalanság légköre hatotta át a tervezett rajt el?tti napokat a turisták és a három mauritániai katona megölése miatt’ – hangzott el a portugáliai sajtótájékoztatón. A lakonikusan fogalmazó Lavigne így folytatta: ‘A francia kormány formálisan azt kérte t?lünk, függesszük fel a versenyt, mert információik és az Al-Kaida konkrét fenyegetése alapján ez a helyes. Nehéz volt a döntés, de meg kellett hoznunk.’ A francia kormány minden befolyását bevetette, és mint a mellékelt ábra mutatja, nem eredménytelenül. Az összeesküvés-elméleteket kedvel?k máris szabadon ereszthetik a fantáziájukat, vajon a biztonságtechnikai okokon kívül milyen érdekek játszhatnak még szerepet a dologban, már ha játszanak.

Ugyanebben a sodrásban szólalt meg Pedro Silva Perreira portugál miniszterelnök, akinek hazájából indult volna el a jubileumi euroafrikai maraton. ‘Sajnáljuk a döntést, de megértjük. A biztonságot kell az els? helyre tenni, ez a legf?bb szempont az ilyen esetekben.’ A francia külügyminiszter, Bernard Kouchner kinyilvánította tiszteletét a Dakar szervez?i felé, akiknek a jelent?s gazdasági érdekek ellenére volt bátorságuk lefújni a rajtot.

Kritikával illette viszont az ASO-t Mauritánia párizsi nagykövete. Cáfolták, hogy bármilyen olyan fenyegetés volna a nyugat-afrikai országban, ami képes lenne megakasztani a ralit. ‘Mindent megtettünk, hogy a mez?ny zavartalanul, biztosítottan haladhasson át, megfelel? biztonsági és logisztikai háttérrel.

És mi van a versenyz?kkel? Csalódottak, de talán nem ez a legjobb kifejezés. Erre nincsen szó. Egy évnyi edzésmunka, szponzorkeresés, költségek és remények. Mindez az ördögé. Nem lehet könny? megemészteni. Két portugál pilóta úgy döntött, ha szimbolikusan is, de elindul: Nuno Santos és Joao Rolo szombaton nekivágott Lisszabonból a távnak; mintegy ötvenen kísérik a két KTM-est. Átmennek Marokkóba, majd terveik szerint január 11-én térnek vissza.

Azért nem volt minden el?jel nélküli az, ami történt. A múltban is volt már példa arra, hogy maradtak el etapok Algériában, Nigerben és Mali északi területein, mindannyiszor terrorfenyegetés miatt. Az iszlamista hadseregek, militarista csoportok már 2001-ben is próbálkoztak. Marokkóban és Líbiában aktív dzsihadista alakulatokat pénzel az Al-Kaida, mi több, az amerikai hírszerzés becslései szerint az iraki öngyilkos merényl?k mintegy negyede maghreb származású. Kiképz? táborok vannak Algéria déli részén, ahová Nigerb?l, Maliból és Mauritániából is érkeznek önkéntesek.

Nem csak egy sportesemény maradt el idén. Sport és kultúra kézenfogva járnak, és a Dakar-eszmének éppen ez jelenthette volna az esélyt az megújhodásra. A ‘rajtindító’ írásban megjegyeztük: a szervez?k célja, hogy hidat verjenek a kultúrák közé. Most megmutathatják, mennyire gondolták komolyan: veszni hagyják Afrikát, ha mégoly’ jelképes értelemben is, vagy a kultúrák közti kapcsolat er?sítése címszó csak azt jelentette, hogy tényleg betartatják a sebességkorlátozásokat a lakott területeken. Azt kérdezték Lavigne-t?l a lisszaboni sajtótájékoztatón, hogy a 2008-as Dakar lefújása a nemzetközi terrorizmus gy?zelmét jelentette-e. ‘Nagy szomorúsággal azt kell mondanom, igen’ – hangzott a válasz.

ugrás fel