EST. 2002

Ment?motorok nyomában

Szöveg: Dr. Schöller Andrea Fotók: Polis, -nn- Videó: -nn-

Én, mint gyakorló orvos (és gyakorló motoros) nap mint nap szembesülök azzal, mennyire fontos, hogy a mentés és a kórházba szállítás folyamata professzionális keretek között történjen. Sok esetben az els? ment?egység kiérkezéséig eltelt minden egyes perc fontos lehet. Különösen közúti illetve tömegbaleseteknél jelent problémát a ment?autók gyors odajuttatása, ilyenkor lehet igazán nagy hasznát venni egy tökéletesen felszerelt ment?motornak, amellyel gyorsan a helyszínre érve már a ment?autók odaérkezése el?tt ellátásban lehet részesíteni a sérülteket és így hamarabb kórházba szállíthatók. Magyarországon az Országos Ment?szolgálat (OMSZ) végez mentési tevékenységet, és tavasztól ?szig a 2005-ben alakult Motoros Szolgálat teszi hatékonyabbá az ellátást.

Mivel a motorflotta fenntartásához és b?vítéséhez állami támogatásra nem számíthat a szervezet, óriási segítséget jelentenek az adományozók felajánlásai. Idén az Erste Lízing és a Honda jóvoltából három Pan Europeannel b?vült a járm?park, melyek ünnepélyes átadásán [mi] is ott voltunk. Szolgálatteljesítés közben kerestük fel Dr. Éger Istvánt, a Magyar Orvosi Kamara motoros mentésben is aktívan résztvev? elnökét, hogy a Szigetszentmiklósi Autópálya Mérnökségen közelebbr?l is szemügyre vegyük a motorokat, kérdéseinkre pedig Dr. Éger Istvántól választ kaphattunk.

A szerz?, és Dr. Éger István

Mióta vannak ment?motorok Magyarországon?

Dr. Éger: Ez az ötödik teljes szezon, a szolgálat kísérleti jelleggel 2005. augusztus elején, Balatonlellén indult, akkor még csak egy motorral. Egy hónap múlva átköltöztünk a Szigetszentmiklósi Ment?állomásra, és innen vonultunk egészen október közepéig. A következ? évben, 2006-ban kaptunk még két motort, így a teljes szezonra vetítve kett? állandó és egy tartalékmotorral dolgoztunk. Abban az évben kerültünk át a ment?állomásról a Szigetszentmiklósi Autópálya Mérnökség telepére, általában májustól október közepéig teljesítünk szolgálatot jelenleg öt motorral, reggel nyolctól este nyolcig.

Milyen motor volt az els?, milyenek követték, illetve jelenleg milyen flottával dogoztok?

Az els? egy Yamaha FJR1300 ABS-es változat volt, ez egy nagyon jó motor, sajnos tavaly nyáron egy frontális ütközés során megadta magát. Ezt két hasonló típus követte az eggyel újabb kiadásból, ezek a mai napig szolgálnak, az idei b?vítés kapcsán elkerültek Pécsre és Tiszaújvárosra. Id?közben kaptunk adományként egy Harley-Davidsont is, az eredetileg rend?rmotornak gyártott változatot. Ez a motor nem alkalmas kifejezetten mentésre, inkább kisérésre, mozgó?rségre, reprezentációs feladatokra használható.

Minden ment?motor GPS-szel is fel van szerelve, így pontosan ismert a helyzetük, s?t még azt is látja az irányító, hogy megkülönböztet? jelzéssel haladnak-e vagy sem.

Minden ment?motor GPS-szel is fel van szerelve, az irányító mindig pontosan ismeri a helyzetüket, s?t még azt is látja, hogy megkülönböztet? jelzéssel haladnak-e vagy sem.

Idén három vadonatúj Honda Páneurópával indíthattuk az évet, ez jelent?s min?ség-, és mennyiségbeli el?relépés volt. Min?ségbeli annyiban, hogy a Hondákat már gyári rohamfelszereléssel kaptuk, vagyis a Honda által gyártott, kormányra szerelt vezérlés segítségével m?ködtethet? az összes fényjelzés, a rádió és a hangjelzések is, ami sokkal biztonságosabbá tette a kiszállást. Az egész hangtechnika megújult gyakorlatilag.

A két Yamaha FJR-b?l, a három új Hondából és a Harley-ból felépül? állomány lehet?vé tette azt, hogy az M6 autópályán Pécsett, az M3 közelében a tiszaújvárosi ment?állomáson, az M3-on Gödöll?nél és az M0-án Szigetszentmiklóson legyen szolgálatban ment?motor. A Harley, illetve a három Hondából egy tartalékban van, ez a motorok szerviz-beosztása szerint változhat.

Saját szervizetek van, vagy az import?rök felvállalták a ment?motorok szervizelését is?

A motorokat a gyári szervizekbe visszük, szerencsére mind a Yamaha, mind a Honda nagyon segít?kész, az évek során jó kapcsolat alakult ki, becsülnek bennünket, maximálisan együttm?ködnek velünk és a lehet? leggyorsabban megoldják a problémákat, hogy ne kelljen sokáig nélkülöznünk a munkából kiesett járm?vet.

A kormány bal oldalán található a rádió, a hírközlési fejegység pedig a hátsó ülés helyére épített dobozban került kialakításra.

A bal kormány alatt található a rádió, a hírközlési fejegység pedig a hátsó ülés helyére épített dobozban került kialakításra. Az összes fény és hangjelzést, és a cb-rádiót is a kormányról lehet vezérelni. Klikk a képekre, még több részletkép a galériában!

Milyen esetekben választandó a motoros mentés, milyen el?nyei illetve hátrányai vannak a ment?autókhoz képest?

A tavalyi évben nevesítették el?ször a mentési rendeletben a ment?motort, mint mentési járm?vet, tehát a jogszabályi háttér azóta ismeri ezt a fogalmat, ez feltétele volt annak, hogy bármilyen szabályozás születhessen. Gyakorlatilag nem túl nagy a különbség motor és autó között, ehhez hozzátartozik az is, hogy ez nem egy olcsó technika. A mentés maga nem olcsó, a motor az egész mentéstechnikát tartalmazza ugyanúgy, mint a ment?autók, leszámítva a hordágyat természetesen, ezért sajnos nem engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy a ment?motort csak arra vessük be, amire való. Mert valójában mire való?

A ment?motort két esetben vetjük be. Az egyik a s?r?n lakott városok, tehát nehéz forgalmi szituációt eredményez? helyzetek, a másik a közúti és tömegbalesetek. Közúti balesetek esetén, ahol a leállt forgalom megnehezíti a ment?k odajutását, gyorsan a helyszínre tud érni, ezért került homloktérbe els?sorban az M0 déli szakasza, ezért jöttünk legel?ször ide. Az autópályán nagyon hatékonyan tudunk mozogni, tömegbalesetek során a motoros ment?s látja el a kárhely parancsnoki feladatkört. Emellett segítséget jelenthet alacsonyabb szint? ment?egységnek, ha az nem tudja megoldania feladatot és segélykocsit kér.

„Ha valaki kiesik a szolgálatból, akkor nincs aki beugorjon helyette.”

„Ha valaki kiesik a szolgálatból, akkor nincs aki beugorjon helyette.”

A s?r?n lakott területek ment?motoros ellátása inkább ment?robogókkal, kisebb motorokkal képzelhet? el – vannak Budapesten már ilyenek is – hiszen ezekkel a nagy, feldobozolt motorokkal, amilyenekkel mi dolgozunk, sok helyen, például sz?k utcákban, nyaralóövezetekben nehéz a man?verezés. Ennek megfelel?en a ment?motorok bevethet?sége és az elterjeszthet?sége komoly megfontolást igényel.

De a fentiek nem fedik le teljesen a magyar ment?motorosok tevékenységét, jelenleg legalább ugyanannyi esetben háziorvosi feladatokat érint? esetekhez is riasztanak bennünket. Ennek els?sorban a ment?kön kívülálló okai vannak, sem a jogszabályi környezet, sem a logisztika nem tökéletes, így aztán az összjáték sem az, ezért a riasztások indokoltsága sokszor csak a kiszálláskor derül ki. Ha a rekettyésbe kell menni újraéleszteni, akkor motor ide, motor oda, megyünk, de ha kiderül, hogy csak azért kellett a földön fekv?höz kimennünk, mert kiütötte a sok szesz, az elég bosszantó tud lenni.

Dr. Éger István

Egy teljesen felszerelt, 300+ kilós motorral a lehet? leggyorsabban, ugyanakkor biztonságban megérkezni, majd életeket menteni – magasztos, de egy elég veszélyes hivatás.

Tervezik-e a motoros ellátás kiterjesztését a még lefedetlen területeken?

Err?l nem tudok sajnos nyilatkozni. Azt látni kell, hogy a rengeteg el?ny mellett a motoros mentésnek vannak korlátai is. Öt év után is azt kell mondanom, bizonyos fokig a helyét keresi még a motoros-ment?szolgálat, mint ahogy az egész mentés-bevetés is egy picit még mindig a helyét keresi Magyarországon. Az egészségtudatossági közállapotok okán a ment?hívás, a ment?k igénybevétele ezer sebb?l vérzik. Ennek a szenved? alanya a motoros szolgálat is. A személyzettel szintén bajban vagyunk. Sajnos két-három hete egy kollegánkat baleset érte, ? így kiesett és nincs helyette más, aki el tudná látni helyette a szolgálatot. A beosztásunk tele van lyukakkal.

Mi kell ahhoz, hogy valakib?l ment?motoros váljon?

Ment?orvosi vagy ment?tiszti képesítés megfelel? gyakorlattal, emellett nagymotoron szerzett gyakorlat, az A-kategóriás jogosítvány természetesen alapkövetelmény, és mivel megkülönböztet? jelzésekkel közleked? járm?vekr?l van szó, a PÁV1 megléte szintén kötelez?. A szolgálat felvételének feltétele minden évben egy szezonkezd? gyakorlaton való részvétel és a gyakorlati vizsga letétele, ami a rend?rmotorosokéval egyezik. Tehát komoly tréninget kapunk minden szezon elején és van lehet?ségünk rendszeresen gyakorolni.

Az Erste Leasing Motoros Akadémia által tartott egyik ilyen tréningre [mi] is kilátogattunk. Alant kisfilmünket, ide kattintva pedig a tréningen készített fotógalériánkat találjátok.

Az utóbbi években egyre nagyobb odafigyelést tapasztalok velünk, motorosokkal szemben az autósok részér?l, de hogy viszonyulnak a megkülönböztet? jelzést használó ment?motorokhoz?

Igen, a ment?motoros szolgálat els? éveiben tapasztaltakhoz képest már nem érzek számottev? differenciát a ment?motor és a ment?autóval szembeni viselkedésben. De egyébként ez nem azon múlik, hogy motor vagy autó, hanem azon, hogy a közleked? maga hogyan viselkedik egy megkülönböztet? jelzést használó járm?vel szemben. A Páneurópák ebben a tekintetben is el?relépést hoztak, hiszen professzionális villanócsöves fény-, és a korábbinál jobb hangjelzéssel vannak felszerelve. Két hónap használat után azt mondhatom, ez a felszerelés kb. 40%-kal jobban észrevehet?vé, és ezzel biztonságosabbá tette a motoros mentést.

A Hondák gyári, villanócsöves fényjelzései a korábbinál sokkal felt?n?bbek.

A Hondák gyári, villanócsöves fényjelzései a korábbinál sokkal felt?n?bbek és egyszer?bben kezelhet?ek.

A szolgálati el?írás szerint milyen véd?felszerelések tartoznak hozzá a ruházathoz, illetve mennyi id? áll rendelkezésre mindezek felvételéhez egy riasztás esetében?

Természetesen protektoros, két részes utcai motorosruhában, vese- és gerincvéd?ben, protektoros keszty?ben, bukósisakban vonulunk. Az OMSZ kezdetben nem biztosított felszerelést senkinek, de kés?bb kaptunk ruhát, csizmát és sisakot. Ez sajnos csak néhány „régi motorosnak” járt, nem mindenkinek, így például az idén újonnan belép?knek sem tudtuk biztosítani a ruházatot. Az új f?igazgató megígérte, hogy a jöv? szezonban ez már nem fordulhat el?.

Dr. Égert riasztották!

A beszélgetés közben bejött egy riasztás, így szemtanúi lehettünk a készül?désnek. Az öltözködés az egyik ok, ami miatt az egy perces kivonulási id? rövidnek bizonyult, márpedig a véd?felszerelés nélkülözhetetlen kellék.

A hivatalos kivonulási id? 1 perc volt eddig ugyanúgy, mint a ment?autóknál. Ezt többször kifogásoltuk, mivel ez motorral nem kivitelezhet?. Egy ment?autóban az ápoló be tudja programozni a GPS-t, vagy nézni a térképet út közben is, nekünk azonban nincs segítségünk, én motoron nem szívesen indulok el addig, amíg nem tudom, hogy hova megyek. A GPS beprogramozása legalább 1-2 perc, ráadásul motorozás közben, megkülönböztet? jelzésekkel, extrém forgalmi szituációban még követni is a GPS-t – amit egyébként nem hallunk a motoron –, ez nem egyszer? lecke. Tehát a kivonulást lehet?ség szerint úgy kell megkezdeni, hogy az úti céllal tisztában vagyunk. Nekünk itt a szigetszentmiklósi ment?állomáson jó dolgunk van egyébként, az autópálya-mérnökség megcsináltatta ugyanis a légkondicionálást, amiért nem gy?zök elég hálás lenni, hiszen így még kánikulában sem jelent gondot motoros nadrágban és csizmában töltenünk a szolgálati id?t.

Útra készen, ez esetben az úti cél az M0-ás egy 5-6 km távolságra es? szakasza volt, ahol pár személygépkocsi karambolozott. Sajnos mi nem tarthattunk Éger Doktorral

Még a rádiót csatlakoztatja, keszty?, és már indul is. Ez esetben az úti cél az M0-ás egy 5-6 km távolságra es? szakasza volt, ahol pár személygépkocsi karambolozott. Sajnos (szerencsére?) mi nem tarthattunk Éger Doktorral, de türelmesen megvártuk, míg visszaér.

Összességében az induláskor elvesztett 1-2 percet a ment?autóhoz képest a flexibilitáson és a gyorsaságon be tudjuk hozni, de van egy nagyon régi ment?s szabály, miszerint a mentésben a legfontosabb a ment?s személyzet. Ha nem érsz oda, akkor nem csak te kerülsz bajba, hanem az is, akihez oda kellett volna érni, tehát dupla bajt csinálsz. Amikor azt mondják, hogy a ment?s élete az els?, az els?re valóban furcsán hangzik, de ez nem önzés. A biztonságos helyszínre érkezés a sérültnek is kulcskérdés. A néhány perces látszólagos id?veszteség, ami a biztonságot szolgálja, az b?ségesen kamatozik, míg ellenkez? esetben a bajra csak a baj jön.

Hang, fény fel, és indulás!

Hang, fény fel, és indulás!

Szerencsére komoly baj nem történt, így nem kellett sokáig várnunk, hogy viszontláthassuk Éger Doktort és a Hondát. A beszélgetést a motor mellett és a motorról folytattuk:

Az új fény-, és hangjelzések biztonságosabbá teszik a kiszállást.

Az új fény-, és hangjelzések sokkal biztonságosabbá tették a kiszállást, de Éger Doktor még a Honda gyári felszerelésein is talált tökéletesíteni valót.

Az új fény-, és hangjelzések biztonságosabbá teszik a kiszállást.

„A kábelelvezetés nekem sem tetszik, pedig érdekes módon gyári megoldás.” (A villanófény hátsó fedetlen részét kell nézni – A Szerk.) „Nem tudom az angolok miért nem terveztek ide egy kompótfedelet, és miért a tükörnél kell a kábelnek kijönnie, de a látvány ellneére ezt nem mi csináltuk.”

A dobozok gyáriak, de különböznek az utcára kapható verziótól. A Yamahákon még m?anyaghegeszt?kkel szereltették be az osztásokat, de a Honda dobozaiba az alakra szabott vászontáskákkal sokkal gyorsabb a ki és bepakolás.

A dobozok gyáriak, de különböznek az utcára kapható verziótól. A Yamahákon még m?anyaghegeszt?kkel szereltették be az osztásokat, de a Honda dobozaiba az alakra szabott vászontáskákkal sokkal gyorsabb a ki és bepakolás.

A jobb dobozban van a

A jobb dobozban van a

Jobb oldalon van a „nagybaj táska”. Olyan, közvetlenül az életet veszélyeztet? esetekben használt eszközök találhatók benne, mint: a légút biztosítás eszközei (larhyngoscop, tubusok a lélegeztetéshez), lélegeztet? ballon, taposó szívó (légutak leszívására), emellett van benne intraossealis t? és fúró. Utóbbiakat akkor vetik be, ha nem tudnak perifériás vénát biztosítani, így a csontvel?n keresztül tudnak gyógyszert adni és folyadékot pótolni. Erre f?leg kicsi gyerekeknél lehet szükség, illetve olyan baleseteknél, amikor valamilyen oknál fogva a karok megközelíthetetlenek.

A bal doboz a „kisbaj táska” helye.

A bal doboz a „kisbaj táska” helye, azoknak a felszereléseknek, melyekre az els? bármilyen kisebb beavatkozásnál szükség lehet. A vérnyomásmér?t?l kezdve a fonendoszkópon keresztül megtalálható ebben a táskában minden: kötszerek, olló, infúzió, vércukormér?, és itt kaptak helyet a gyógyszerek is.

A top case rejti az újraélesztésre használatos defibrillátort, ami EKG készítésére szintén alkalmas.

A top case rejti az újraélesztésre használatos defibrillátort, ami EKG készítésére szintén alkalmas.

A top case rejti az újraélesztésre használatos defibrillátort, ami EKG készítésére szintén alkalmas. Van itt még néhány stif neck, a nyak rögzítésére használt eszköz is… meg a defektjavító spray.

Talán a legnagyobb jelent?ség? újítás a ment? Hondák lopásgátló rendszere. A fényjelzések járó motor mellett az indítókulcs kivétele után is m?ködnek, ami egy alapvet? biztonsági kérdés, hiszen így a helyszínen is jól látható a motor, miközben folyik a sebesültek ellátása. Ha pedig valaki eközben megkísérelné ellopni a ment?motort, akkor az az els? mozdulatnál leáll, újraindítani pedig kulcs híján nem lehet.

Te személy szerint melyik motort kedveled a legjobban a flottából?

Nos, ennek nagyon sok összetev?je van… Mindent egybevéve a Hondát, de els?sorban nem a típusa miatt. A Yamaha számomra egy picit nehezen motorozhatónak bizonyult, de nagyon megbízható és stabil motor. A Honda lényegesen kényelmesebb, a V motorja miatt alacsonyabban van a súlypontja, így könnyebb vele man?verezni, és fordulékonyabb is. Mivel én eleve, mint magánember, boxermotor- és BMW-szerelmes vagyok, így hozzám közelebb áll a Honda; minden, a motor hangja és viselkedése is valahol ott van a Yamaha és a BMW között.

Talán a legnagyobb jelent?ség? újítás a ment? Hondák lopásgátló rendszere. A fényjelzések járó motor mellett az indítókulcs kivétele után is m?ködnek

A másik ok, ami miatt nagyon szeretem – szeretjük – a Hondát, az a korábban már említett gyári felszereltség, ami tökéletesen kiszolgál. A könnyebb kezelhet?ség mellett ez hihetetlen biztonságot és komfortot ad. Korábban a Yamahára mindent mi szereltünk fel, mi találtuk ki mit, hova, és hogyan kéne feltenni, mi hol nem jó, nem praktikus. Ugyanakkor a Hondáról azt is el kell mondani, amit a motoros barátok nyilván szintén észlelnek, hogy nagy sebességnél, 150-160 km/h fölött az eleje elkezd bizony mocorogni. Mivel nekünk a hátsó dobozaink eléggé terheltek és a top case-ben is van legalább 20 kg, ami elég magasan is van, így nagy sebességnél az egyenesfutása bizony nem veszi fel a versenyt a Yamaháéval. Ezzel tisztában kell lenni, ezt hátsó fékkel kicsit kordában lehet tartani, de a sebességünk megválasztásánál mindenképpen figyelembe kell venni. Itt idézném, amit korábban mondtam, hogy egy mentés alkalmával a ment?s élete a legfontosabb, oda kell érni.

2005-ös megalakulása óta jelent?s fejl?désen ment át a szolgálat és ez nagyrészt a ment?sök kitartásának és elszántságának köszönhet?. Remélem az elkövetkez? években további nagylelk? adományoknak és új állomáshelyek kialakításának lehetünk szemtanúi. Sok sikert kívánunk!

ugrás fel