Kék sarok, piros sarok. Két bajnok egymás ellen: egy ötlet, egy álom, egy ?rület… Rossi és Bayliss egy pályán, egymás és a mez?ny ellen, ‘játékon kívül’ és mégis belül. Sokan dolgoznak azért, hogy mindez létrejöjjön, és sokan, hogy ne.
‘Az Évszázad Meccse’ – hozza f?címben egy brit motoros hetilap, el?vezetve Rossi és Bayliss egyel?re csak elméleti síkon létez? párbaját. És sorolhatnánk itt a további angolszász, olasz, spanyol (…) f?címeket, amelyek nem spórolnak a pátosszal. A dolog létrejöhet, méghozzá konkrétan a második jöv? évi futamon, a Losailon. Olyan alkalom lenne, ami egyszer adatik meg a motorsportban.
Két nagy bajnok, két szuperh?s – Troy és Valentino azok a szakma és a rajongók szemében. Egyikük a széria-, másikuk a prototípus-kategóriákban nyert (bár az igazat megvallva az ausztrál a MotoGP-ben is letette a névjegyét, emlékszünk még arra a valenciai záróversenyre), de ez nem jelent semmit. A két bajnok folyamatosan újabb kihívásokat keres, ez is közös bennük – a bajnokok már csak ilyenek – , és most, úgy t?nik, minden akadályt leküzdenének, hogy megmérk?zhessenek. Szövetség ide, promoterek oda, szponzorok té, tévéjogok tova, ebb?l meccs kell, hogy legyen, különben frusztráltak lesznek ?k is, mi is.
|
|
Nem valami egyszer? dolog leszervezni, hogy Valentino Rossi elinduljon egy WSBK futamon egy Superbike motor nyergében. Még akkor sem, ha h?sünk minden alkalmat megragad, hogy mindenféle szakágban megméresse magát. Rengeteg múlik a csapatmenedzseren, Davide Brivión – amit ? akar, azt többnyire át is passzírozza. ‘Vale nagyon szereti az új kihívásokat, szívesen indulna Katarban’ – mondja a f?nök.
‘Csakhogy vannak bizonyos logisztikai problémák. Például kiállítani két motort erre a futamra. Ezt szerintem elég nehéz megvalósítani, de majd meglátjuk.’ Az biztos, hogy Brivio emberileg az ügy mellett van, bár nyilatkozatában kétségkívül megemlítette a projekt gyenge pontjait is, illetve hogy a mai világban ‘nem szabad pazarolni’. Akkor ha kérhetjük, pazarlás nélkül ültessük rá V. R.-t egy R1-re. Köszönjük.
|
Itt most keresztül kell menni mindenen, nincs mese. Ha már egyszer bedobták a köztudatba, ha már egyszer elhintették a magot – mely termékeny talajba hullt – , ha már egyszer kitalálták és kedvük is van, akkor csinálják meg. Kötelez?. Hiába riválisa egymásnak az SBK és a MotoGP, ez minket, akik mindkét sorozatnak fogyasztói vagyunk, nem érdekel. Kit érdekelnek a közvetítési jogok? Adják le, mondják meg, hogy melyik csatornára kapcsoljunk.
Olyasmi meccs ez, mint valami WBO-WBC címegyesít? mérk?zés az ökölvívásban. Két bajnok egymás és a mez?ny ellen. Valentino Rossi és Troy Bayliss. Mindig az ?rült vállalkozásokból sülnek ki a legemlékezetesebb sporttörténelmi mérfüldkövek. 6:3 a Wembley-ben, Muhammad Ali és George Foreman Zairében, Giacomo Agostini a daytonai kétszáz mérföldesen… hadd lássuk, csinálják meg, szervezzék le, ha már elkezdték.
A versenyz?k versenyz?k, és kész. Méltatlanul választódik el egymástól a két világ, a Superbike és a gyorsaságimotoros vb. Mindkét szériában motorosok küzdenek egymással, az elemekkel, a beállításokkal, a stopperrel, önmagukkal. Hailwood nyert itt is és ott is, Surtees bajnok volt kett? és négy keréken egyaránt. Rossi akármilyen motorizált járm?vel képes gyors lenni. Bayliss akármilyen Ducatival képes gyors lenni. A Hayden srác az AMÁ-ból jött és világbajnok lett a motorozás királykategóriájában. Kit érdekelnek a jogok és az üzleti érdekeltségek.
Troy és Valentino. Egyikük épp most vonult vissza, másikuk még soha nem vette kézbe a 2009-es R1-et. A szponzori- és pártérdekek egyértelm?en ugrasztanák az egészet. De már nem lehet. Vagy csak azon az áron, hogy nagy ?r maradjon a sportbarátok szívében. Nyilván jól intézi a dolgokat, aki kiszivárogtatta a hírt – innen már nehéz visszakozni. Némi cinkosság feltételezhet? a két menedzsment között – a két Dávid, Brivio és Tardozzi igazi sportemberek és ugyanúgy vágyják ezt a meccset, mint mi, halandók. Aki kerékköt? ebben a történetben, az csak a negatív h?s köntösét öltheti föl. Kiváló forgatókönyv az ötletgazda részér?l, bárki legyen is az.
|
|
Rossi a Superbike-ban…? Már a puszta ötlett?l is álmatlanul forgolódik a Dorna feje, Carmelo Ezpeleta. Gondolhatnánk. De nem. Látszólag nyugodt a vezér: ‘Régóta tudom, hogy Valentino szeretné megméretni magát. Ha megteszi, csak azt mondhatom: drukkolok, hogy ? nyerjen.’
A jelek szerint a Dorna nem nagyon akarja megfúrni a szent ügyet, bár tény, hogy az ideiglenes átigazolás exponenciálisan növelné a szériabajnokság népszer?ségét, amely mellesleg 2009-ben hét gyárral vág neki a szezonnak (Ducati, Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Aprilia, BMW).
Ezpeletánál kritikusabb hangot üt meg Paul Butler, a GP-csapatokat tömörít? IRTA szövetség titkára. Szerinte a gyorsasági vb pilótáinak tartaniuk kellene magukat ahhoz a záradékhoz, amely nevezésük feltétele a bajnoki kiírásban, és amely határozottan tiltja a más, konkurrens sorozatokban való szereplést. Nos, lehet, hogy van ilyen záradék, de van ellenpélda is: Troy Bayliss 2006-os valenciai szabadkártyáját pélául senkinek esze ágában sem volt megtámadni.
|
Legutóbbi hozzászólások