EST. 2002

Hogyan váltak uralkodóvá a karbon féktárcsák a GP-ben?

Az egyik legnevesebb olasz motoros lap a Motociclismo.it érdekes cikket közölt a Brembo cégről és termékeiről. A cikkben 5 kérdésben tesztelhetik magukat az olvasók, és tudhatnak meg információkat a fékóriás fejlesztéseiről.

Mi most csak az első kérdésre fókuszálunk, a többiért érdemes elolvasni a cikket. A címben is szereplő kérdésre, persze mindenki tudja rögtön a választ, de a hogyanra talán már kevesebben. A fékrendszer kutatás egyik sarokköve, hogy minél kevesebb fém felhasználásával készüljenek rendszerek. A szén alapú rendszerek már az 1980-as évek óta jelen vannak a versenyzés világában. Ennek oka, hogy a szén sűrűsége nagyon alacsony: 1.8 gramm / cm3, ráadásul a kis tömeg mellé rendkívüli tágulási adatok párosulnak magas hőmérsékleten. A hőtágulási együtthatója az acél huszada, míg az öntöttvas tizenötöde. Végül de nem utolsósorban a nagyon magas olvadáspont mely 3000 Celsius, (öntöttvas 1200 és az acél 1800) mely a magas hővezető képességre utal.

Az elmúlt három évben, a Brembo teljesen ledöntötte a történelmi tabukat a szénfékek tekintetében. Az első megjelenésekor, az 500 cm3 kategóriában a rendszer még a polcon végezte és helyette acéltárcsákat használtak. Ennek fő oka, hogy a súrlódási együttható érdekében a legalább 250 fokon kellett dolgoznia, ami meglehetősen nehéz esőben vagy nedves körülmények között elérni.

A Brembo által az utóbbi években végzett szén-dioxid fejlesztés lehetővé tette, az üzemi hőmérsékleti tartomány kiszélesítését. Ez nagy részben annak is köszönhető, hogy a gumiabroncsok növekedésével párhuzamosan a tárcsák hőmérséklete is megemelkedett, még az esős időben is. A szén alapú rendszerek hatalomátvétele az acéllal szemben esőben, a 2015. évi San Marino GP-re dotálódik, de a végleges győzelem 2017. október 15-én vált egyértelművé. Motegiben, Andrea Dovizioso nyerte a futamot, a futam 24 köre alatt végig esett az eső, a hőmérséklet 14 Celsius, míg az aszfalt 15 Celsius fokig melegedett csak. Ezek a számok és körülmények a múltban egyértelműen az acéltárcsák használatát tették volna indokolttá, de ezen a versenyen z első 15 pontot gyűjtő versenyzőből 13 Brembo alapú széntárcsát használt, köztük Andrea Iannone, Alex Rins és Andrea Dovizioso.

A videóban bemutatják a 2017-es Ducati fékrendszerét, kiemelik, hogy karbon rendszert használnak már esőben is, valamint külön érdekesség a „Carbon brake disc telemetry” megjelenése az infrared szenzorral, mely a tárcsa hőmérsékletéről szolgáltat adatokat. .

A cikkben még 4 kérdésre találtok választ a rendszerrel kapcsolatban : itt

nyitókép: motociclismo.it

ugrás fel