Hirdetés
Kezdőoldal Magazin Milyen koffert, dobozt, táskát vegyünk motorunkra?

Milyen koffert, dobozt, táskát vegyünk motorunkra?

Hirdetés

Bár most épp havazik és tél van, érdemes olyan dolgokat végignézni és döntést hozni, amire a tavaszi felkészüléskor vagy a nyári motorozás közben nem jut elég id?. Amellett, hogy most kell? id?t szánhatunk a tájékozodásra, jóval jobb árakon is vásárolhatunk kedvencünkhöz kiegészít?ket.

Összegy?jtöttünk pár szempontot, és tüzetesebben átnézzün két kiemelked? márka kínálatát, hogy segítsünk a tájékozodásban.

Felhasználási terület

Miel?tt bármilyen koncepció mellett döntenénk, fontos meghatározni a felhasználási területet. Országút, terep, hosszabb túrák vagy csak egynapos motorozások. Pontosan mire szeretnénk használni a motorokhoz vásárolható kofferrendszereket. Bár mindent kizáró igazság itt sincs, léteznek hasznos alapelvek. 

Milyen koffert vegyünk motorunkra

Amennyiben nem hagyjuk el a betont, érdemes m?anyag kofferben gondolkodni, vagy valamilyen vászon borításúban. A m?anyag kofferek általában nagyobb térfogattal rendelkeznek, ergonomikusabb kialakításuak, ezért jobban viselkednek nagyobb tempónál. Több színben kaphatóak, így valóban motorunkhoz tudjuk igazítani a megjelenését.

A fém kofferek vagy dobozok ellenállóbbak, ezért els?sorban terepre ajánljuk ezt a verziót. Annak ellenére, hogy alig valamivel szélesebbek m?anyag társaiknál, hatalmas rombolást lehet végezni velük forgalomban. Elég csak egy sorszélességet elnézni, és repülni fognak a tükrök, de jó pár ajtót komolyan végigszánthatunk velük annak ellenére is, hogy sarkaik burkoltak. Merevségük az el?nyük, de ebben az esetben a hátrányuk. Aki már vezetet nagy endurót teljes fém kofferszettel, tudja, hogy autós fejjel lehet csak közlekedni a zsúfolt városi forgalomban.

Aerodinamika

Az aerodinamika fontos szerepet játszik a dobozok használatánál. Aki szeretne autópályán és komoly, akár 200 km/h körüli tempót utazni, annak fontos a tárolók formavilága, hiszen két kocka igen komoly turbulenciát okozhat. Ne a legoptimálisabb esetben gondolkodjunk, hogy szélcsendben suhanunk egy gyönyör? pályán. Mi van, ha es?ben, er?s oldalszél mellett épp egy kamionsort el?zünk nagy tempóval? Nos, ott már képes rángatni az oldalirányú szél. 

Ami azonban talán ennél is fontosabb, a hátsó koffer által gerjesztett, illetve a saját testünk által indukált légbuborék. Amikor vezetünk, a testünket körülölel? szél a hátunk mögött összezár, majd újra kinyit. Azonban ha egy méretes hátsó dobozt teszünk a hátunk mögé, akkor ez a kinyitás pont a dobozt fogja érni, és folyamatosan rángatja majd alattunk a motort. Erre a csupasz motorok érzékenyebbek, mivel ott nagyobb a testre jutó szél, így a légbuborék ereje is. Ezt úgy tudjuk orvosolni, ha nem veszünk túl nagy koffert, vagy beültetünk magunk mögé egy utast. Ebben az estben a légbuborék jóval hátrébb kezd?dik, mivel az utas és a doboz már zárt egységet képez. Figyeljünk erre a jelenségre vásárláskor. 

Súlyelosztás

Ez egy szintén fontos terület. Akik utcán illetve aszfalton szeretnék használni a táskarendszert, erre kevésbé kell, hogy odafigyeljenek. Elegend?, ha figyelembe veszik a motor tengelytávját és tömegét. A rövid, fordulékony motorokat ha túlsúlyozzuk hátul, szinte irányíthatatlanok lesznek kanyarban. Ezért fontos az oldaltáska és az els? táska használata is. Túra el?tt mindenképpen gy?zödjünk meg arról, hogy a hátsó futóm? képes-e megbirkózni a plusz súllyal. Lehet, hogy a gyári adat szerint igen, de egy ötéves motor hátsó gátlója, ami sosem volt szervizelve, már biztosan komoly gondokkal fog küzdeni.

Milyen koffert vegyünk motorunkra

Azon felhasználók, akik terepre mennek, már sokkal jobban kell, hogy figyeljenek. Nekik nem elég csak a súlyelosztás vízszintes tengelyében gondolkodni, függ?leges irányban is érdemes elmozdulni. Szelektálni kell a nagyobb tömeg? és kevésbé sérülékeny tárgyakat,majd ezeket újra a használatuk gyakorisága és értékük szempontjából. Az érték nem pénzben, hanem a használat fontosságát illet?en számít. Például ha el szeretnénk helyezni egy szerszámkészletet, akkor érdemes lenti pozícióba helyezni a súlya miatt, azonban olyan megoldást keresve, ahol könnyen elérhetjük, mert egy túrán a semmi közepén jóval többet ér egy 10-es kulcs, mint egy pénzdarab. Ráadasul használhatjuk bukópontként is, hiszen az acél ellenálló.

Mobilitás

Különböz? táskák különböz? rendszerekkel csatlakoztathatóak egy motorhoz. A legegyszer?bb a nyeregtáska, amit szimplán átdobunk és lekötünk az üléshez, míg a többi rendszer el?re felszerelt rendszerhez csatlakozik. A mobilitás a f? szempontok között azért kapott helyet, mert fontos tényez? lehet, hogy mennyi id?re tervezünk a motorunkkal. Amennyiben kezd?k vagyunk és tudjuk, hogy jöv?re le szeretnénk cserélni a jelenlegi motort, akkor talán felesleges egy komplett rendszerben gondolkodni. A keretrendszer szinte biztosan nem lesz kompatibilis. De ha mégis így döntünk, akkor járjuk körbe a témát, hogy melyik rendszernél van a legkisebb veszteségünk. Persze eladáskor értékesíthetjük is a rendszert a motorral, de a tapasztalatok azt mutatják, ilyenkor már jelent?s veszteséggel kell számolnunk.

Soft avagy puha, textil, esetleg b?r táskák

A legmobilabb rendszerek egyértelm?en a nyeregtáska kategória képvisel?i. Mondhatni a ‘dobd fel és utazz’ képvisel?i. Az általunk vizsgált két márka a Kappa és az SW-Motech b?séggel kínál lehet?séget olcsóbb és drágább verzióra egyaránt. Az olcsóbb megoldások nem vízállóak, de azzá tehetjük ?ket egy vízhatlan borítás ráhuzásával, amit általában a táskához kapunk kiegészít?ként. 

Mi most több verziót is górcs? alá veszünk, kezdjük is a Kappa rendszeréb?l a Dry Pak range-dzsel.

Jól látható színeket választottak, ami növeli a nappali és az éjszakai motorozás biztonságát, ráadásul teljesen vízhatlan. Többféleképpen egyszer?en és jól rögzíthet? szinte bármilyen motorra, és ha kés?bb úgy gondoljuk, hogy koffer felé vesszük az irányt, még mindig fel tudjuk használni, mert a kofferek tetejére könnyen rögzíthetjük, ezzel is növelve a kapacitást.

GALID955

Magas funkcionalitás és modern megjelenés – Kappa Dry Pak

A következ? rendszer egy hibrid. Bár soft, mégis vannak elemei, amik keretrendszert is használnak. Ezen táskák nagy el?nye, hogy a hétköznapokban is jó társaink tudnak lenni. Legyen szó munkáról vagy edzésr?l, könnyen leszedhetjük a táskákat, és máris utcai normáknak megfelel? megjelenéssel folytathatjuk utunkat. Az SW-Motec LegendGear sorozata klasszikus motorokhoz is tökéletes választás. Keki, barna és zöld színek jellemzik. Finom anyagválasztás, de mégis ellenálló kivitel kett?se. 

GALID956

Stílus és min?ség – SW-Motech LegendGear

A most következ? soft táskák különlegessége a méret és a motorspecifikus megjelenés. A legtöbb textiltáska hátránya, hogy nem minden motorra lehet ?ket azonos hatékonysággal rögzíteni. Az SW-Motech Tailbags termékcsoportját azonban több száz típuson tesztelték, így szinte biztosan mindenki megtalálja a saját motorjának megfelel?t. Ezt a rendszert els?sorban azoknak ajánlom, akik nagy túrákra akarnak utazni olyan motorral, ami nem igazán kofferrendszer-barát. Ilyenek például a sportmotorok. Kis felületen tudunk felfektetni csomagot, és lekötési pozíciók is alig vannak. A német gyár ebben próbál segíteni. A rendszer tartalmaz els? és hátsó táskákat, illetve teljesen vízhatlan Drybageket is. Az ?rtartalom egyes modelleknél eléri a 90 litert. 

GALID957

Típusspecifikus kialakítás, akár 90 liter ?rtartalom

Az utolsó verzió, amit a könny? vagy puha táskák kategóriájából kiemelnék, az egy terep verzió. Egyre többen mennek terepre, és majd mindenki kofferben gondolkodik, pedig van olyan soft táska, ami képes megbirkózni a kihívásokkal. Igaz, nem annyira merev, de ez sz?k terepen akár el?ny is lehet. A stílusosan SW-Motec Dakar névre hallgató szett 64 liter kapacitással rendelkezik, és er?s, 1680-as ‘Ballistic Nylon’ felhasználásával készül. Keretrendszert használ, de a gyors rögzítés mellett a nyeregtáskákra jellemz? egymást összeköt? tép?zár is a rendszer része. Érdekessége, hogy külön vízhatlan réteg található a táska belsejében, ami külön is választható. Azonak ajánljuk, akik masszív, teljesen vízhatlan soft táskát keresnek, és id?nkét akár terepen is használni szeretnék motorjukat.

GALID958

Soft táska terepre, teljesen vízhatlan, könnyen rögzíthet?

Szinte képtelenség lenne végigvenni az összes táskavariánst csak ennél a két gyártónál is. A Kappa modelljei között találunk még chopperre való nyeregtáskát épp úgy, mint egyszer?en rögzíthet? és ár/érték arányban kiemelked?en jó textil táskákat.

M?anyag dobozok vagy kofferek

Elérkeztünk a következ? állomáshoz, a kemény rendszerek legrégebbi modelljeit képvisel? m?anyag rendszerekhez. Ezeket a táskákat és rendszereket már olyan régóta gyártják, és akkora a tapasztalat a gyártók mögött, hogy igazán nehéz félrenyúlni. A rendszerek általában valamilyen hasonló, könny? rögzítési módszerrel rendelkeznek. Különböz? szint? rendszereket kínálnak a gyártók. Kis hátsó dobozok városi használatra, vagy teljes szettek túrázáshoz, utazáshoz. A szettek esetében érdemes figyelni, hogy a rendszer megfelel? helyet biztosítson az utasunk számára. Legjobb tudomásom szerint hazánkban nem engedélyezett a féklámpa használata a hátsó dobozokon, de sok más hasznos kiegészít?t is vásárolhatunk ezen kívül. A Kappa rendszereiben külön elhelyezhet? 12 voltos tölt?, amivel száraz helyen menetközben is tölthetjük telefonunkat, GPS eszközünket.

Pár mozdulattal a keret is eltávolítható

Már a múlté a nehezen felrakható keretrendszer. Maga a tartószerkezetet is könnyen eltávolítható egy speciális eszközel, így ha nem túrázunk, nem kell, hogy magunkkal vigyünk egy postásmotorra emlékeztet? tarót. A rendszer kiválasztásakor érdemes átgondolni a megfelel? méretet, és figyelembe venni, hogy legalább egy doboz képes legyen biztonságosan tárolni a sisakunkat vagy sisakjainkat. A nem univerzális rendszerek el?nye a kipufogócs? megfelel? fogadásában rejlik. Sok motornál a kipufogórendszer olyan helyen van, ahová a dobozokat is helyeznénk. A kipufogón kívülre helyezett teljes érték? doboz aszimmetriát eredményezne, ezért sok gyártó a másik dobozt is hasonlóképpen helyezi el. Ha sz?kebb szettre vágyunk, akkor némi ?rtartalomveszteséggel kell számolnunk, amit a kipufogó körbeölelése generál.

A Kappánál a K család szinte minden igényt kielégít, és rengeteg verziót kínál. A dobozok hivatalosan általában 10 kg-ig terhelhet?ek, a súlyuk 3 kg körül van.

GALID959

Rengeteg lehet?ség és típus jellemzi a Kappa K modellcsaládot

Sokan vacilálnak, hogy fém vagy m?anyag dobozt vegyenek. Az extrém megjelenés még akkor is csábító, ha igazából soha nem akarunk terepre menni, vagy nem is tudunk, mert motorunk aszfaltra termett. Nekik tervezte a Kappa a KGR Garda modellcsaládot. Nincsenek durva csattok, felfelé nyíló oldaldobozok, de mégis áthatja egy kis távolság az utaktól. A markáns kocka megjelenés három különböz? méretet rejt. Az oldaldobozokat 33, 46 és 52 literes, míg a hátsót 46 és 52 literes verzióban kínálja a gyártó.

GALID960

Terep megjelenés utcára és könnyebb terepre

Aludobozok terepre

Eljutottunk az utolsó nagy variánshoz, az alu családhoz. A kompromisszummentes túrázás egyik alapeleme, hogy olyan dobozok legyenek a motoron, amik mindennek ellenállnak. Van olyan barátom, akinek a motorján nincs kitámasztó, ezért ha le kell parkolni és nincs fa a környéken, akkor a dobozon parkol. 

Az ellenállóságot jól tükrözi az alábbi videó, tekerjetek 40 másodperc környékére. Meg se kottyan a szettnek egy esés a 250 kilós motorral.

Rendkívül ellenálló, a terep igazi királya

A teljesen víz- és pormentes SW-Motech Trax doboza két színben kapható. Az alap egy alumínium szín? verzió, ami kimagaslóan ellenálló a karcokkal és felszíni sérülésekkel szemben. Megvásárolhatjuk még fekete színben, de itt számolnunk kell vele, hogy a küls? réteg karcolódhat. A Trax keretrendszer rendkívül széles választékot kínál modellek tekintetében, ráadasul bizonyos Givi és Hepco & Becker tartókkal még variálható is. Nemrég debütált az Adventure verzió, itt a f? különbség az alap (Evo) modellhez képest az er?sített keret, ami segít a doboz mozgatásában, illetve plusz csomagok rögzítésében. A táskákat külön zár oldja le a keretr?l, és külön védi a tartalom biztonságát. Természetesen egy kulccsal m?ködtethet?. Szinte minden kiegészít? külön is megvásárolható, így ha véletlenül mégis összetörnénk valamit, gyorsan és egyszer?en orvosolható csak az adott elem megvásárlásával.

GALID962

Részletes kidolgozottság, mindenre kiterjed? rögzítési pontok

Az oldalkofferek két különböz? széleséggel kaphatók. Az olyan verziókhoz, ahol a cs? felül van vezetve, tehetjük a keskenyebb oldaldobozt. Ezek a dobozok nem az utcára készülnek, így méretük sem akkora, de nem is lehetne súlyban és er?ben akkor térfogatot ilyen masszívra elkészíteni. Az oldaldobozok 37 és 45 literes, míg a hátsó doboz 38 literes verzióban érhet? el. 

GALID961

Minden, amire szükségünk lehet egy túrán

A kiegészít?k sokasága szinte végtelen. Vásárolhatunk olyan fémlapot, amit a dobozok összekötésére használhatunk, így kényelmesen ráülhetünk, de lehet bel?le mini asztalt is csinálni. Van kulacs egyedi rögzítéssel a doboz széléhez, illetve üzemanyagtartály és még sorolhatnánk.

Bár a fémdobozoknál az SW-Motech rendszerét elemeztük, hasonló szettel rendelkezik a Kappa is. Igaz, a K-Venture modellnek nem ennyire széles a kínálata kiegészít?k terén, de érdemes azt is feltérképezni, ha valaki ebben a kategóriában gondolkozik.

Bels? táskák

Amir?l még nem beszéltünk, azok a bels? táskák. Vegyünk-e, és ha igen, minek, mikor pont azért vettünk koffert, hogy vízhatlan módon tárolhassuk értékeinket? A bels? koffertáskák azért születtek, mert sokszor úgy érkezünk meg egy szállásra, hogy el?tte es?ben-sárban közlekedtünk, és nem biztos, hogy a koszos dobozokkal akarunk végigvonulni egy kis hotel halljában. Sokkal egyszer?bb és kényelmesebb kivenni, és egy tiszta táskával befejezni az aznapi motorozást. Másik el?nye menetközben adódik. Képzeljünk el egy szakadó es?s napot. Meg kell állnunk és ki kell vennünk valamit a csomagok közül. A motort nem tudjuk fedett helyre vinni, de mire megtaláljuk, amit kerestünk, a többi értékünk is szétázik. Azonban ha van bels? táska, kivesszük, besétálunk egy védett helyre, és ott keressük meg a szükséges dolgokat. Azt már csak csendben jegyezzük meg, hogy az utasaink általában csurdultig töltik a táskát, így ha kinyitjuk, biztosan a fél tartalom kiesik bel?le.

GALID963

Érdemes bels? táskákkal ellátni a koffereket

Reméljük, tudtunk segíteni a választásban, de legalább az irányadásban. A Kappa termékeit az EuroMotor, míg az  SW-Motech kínálatát a HP-motor üzletében tudjátok megtekinteni. Mindkét boltban rendkívül felkészült segítséget fogtok találni a témában, így ha bármit kihagytunk vagy plusz kérdés merül fel, nyugodtan keressétek tanácsért vagy segítségért a boltok munkatársait!