Akinek új a Yamaha FZ8 híre, az nem figyelt jól az elmúlt két hónapban. Ez az egyik kellemes (vagy éppen hogy kellemetlen, attól függ?en, ki mennyire türelmes alkat) velejárója annak, hogy a Yamaha nem (sem) bérelt standot az idei milánói EICMA szuperkiállításon: lassan csöpögtetheti újdonságait, az állandó érdekl?dés garantált.
Reméljük nem kerülte el senki figyelmét azon „jelentéktelen és elhanyagolható” tény, hogy a Yamaha egy vadonatúj, nyolcszáz köbcentis – vagy akörüli – csupaszt tartogat számunkra 2010 els? felében. FZ8-nak fogják hívni, és hivatalosan egyel?re csak egy fejidomot ismerünk bel?le.
Megpróbáltunk kiszedni valamit yamahás Janából az új, vélhet?en a csupaszmotor-spektrum sportosabb végébe pozícionált FZ8-at illet?en, de professzionális PR-os lévén nem árult el semmit, mondván ? sem tudja, de saját véleményeként azt azért megosztotta velünk, hogy az új Nyolcas a jelenlegi 100 lóer?s FZ6-ot lesz hivatott leváltani.
Az FZ1-b?l készült montázs közel járhat a valósághoz, de ennél valamivel merészebb megjelenésre számítunk.
Franciaországban a motoreladási listákban a Kawasaki Z750 évek óta állandó résztvev?je a top10-nek, hiszen: jól néz ki (a stílusorientált franciák nagyon szeretik ezt a sarkos, japános ninja-dizájnt), kiválóan motorozható (a konkurens 600-as csupaszokhoz képest sokkal jobban megy, nyomatékosabb és jobban használható egekig pörgetés nélkül), valamint a többi közepes nakedhez képest már megjelenését tekintve is más – sportosabb, vagányabb, de ugyanakkor praktikus és kényelmes, hiszen mégiscsak egy csupasz motor.
Ugyanakkor a Kawa kínál sportmentesített alternatívát is – lásd ER-6-széria – a jól fialó és állandó kereslettel kecsegtet? kiscsupasz kategóriában nincs olyan kérdés, amivel zavarba lehetne hozni a Kawasaki keresked?t. Ahogy a hondást (CBF600 és CB600F Hornet) és a suzukist (GSF650, GSX650F, SV650, Gladius és GSR600) sem egykönnyen.
De a Yamaha mintha elbóbiskolt volna ebben a szegmensben az elmúlt években (az ideit nem számítva). Az FZ6 és idomos Fazer-változata nem rossz motorok, vásárolták is ?ket az egész kontinensen, de az a sok év, amióta piacon vannak, nem tett jót nekik: új modelljeikkel lassan de biztosan elkúszott mellettük a konkurencia, a Yamaha R6-blokkos csupaszait kezdték nem számításba venni, ha motorvásárlásra került sor.
A francia Jerome Vannesson munkája az R6-os alkatrészeit használja: az FZ8 várhatóan fürge és sportos megjelenését ? kapta el jobban.
Hogy miért? Mert nem követték a trendeket. A többi gyártó rájött ugyanis, hogy a hatszázas csupasz kategóriában nem elég egyetlen modell az igények lefedéséhez, legalább kett? kell: egy egyszer?bb, olcsóbb, és egy „presztízsebb”, sportosabb verzió. A Yamaha ennek ellenére egyetlen modellel próbálta megoldani eme problémát, ez pedig kissé skizofrén motorokat szült: az FZ6-ok egyszerre próbáltak tetszeni kezd?knek és a sportosabb csupaszok kedvel?inek, ami egyértelm?, hogy nem sikerülhet, még úgy sem, ha létezett bel?lük 78 lóer?s, butított változat is.
Az FZ6-osoknak leáldozott, 2010-ben várhatóan kihalnak, és ez mindenkinek jobb is lesz így. Hiszen idén bemutatkozott a nagyszer?, a kezd?k és a fakszni nélküli motorkerékpárra vágyók új kedvence, az XJ6 és XJ6 Diversion – aki csak simán motorozni szeretne egyet egy nagy, sokhengeres Yamahával, az úgyis ilyet vesz majd – az „olcsó és buta” hatszázas tehát megvan, ideje ringbe szállni a sportcsupasz kategória királyának járó elismerésért: ez lesz várhatóan az új FZ8 feladata.
Teljesen állítható futóm?vet, sportos fékeket és üléshelyzetet, és egy, az eddigi FZ6-okénál sokkal vagányabb formatervet várunk. A fenti fotómontázsok a lényeget kiválóan megragadják: agresszív és vagány lesz az FZ8 – muszáj, hogy az legyen, különben ugyanúgy nem lesz semmi értelme szegénynek, mint az FZ6 ilyen hosszúra nyújtott haláltusájának.
Legutóbbi hozzászólások