EST. 2002

Motorozás télen: mire figyeljünk

Vannak, akik nem állnak le télire sem a motorozással, és a legzordabb napok (alighanem éppen ezeket éljük) kivételével nem pihentetik a vasat a hideg hónapokban sem. Nagyon valószín?, hogy ilyetén döntésük mögött áll némi rutin, támaszként – talán a kétkerek? közlekedés ‘ultrái’ nem veszik szájbarágásnak ezen szösszenetünket, amelyben megkíséreljük összeszedni, mire érdemes odafigyelni télen, ha motorozunk.

Noha a modern motorokat úgy tervezik, hogy a különösen széls?séges id?járási körülmények közepette is ugyanúgy m?ködjenek, mint optimális viszonyok mellett, nem volt ez mindig így… Aki ‘modern’ járm?vet tulajdonol, és gondjai vannak az indítással, az valószín?leg már szembesült velük a hideg napok beköszönte óta. M?szakilag vélhet?en felkészítette a paripát az elkövetkez? megpróbáltatásokra. Ha azonban azt szeretnénk, hogy a három téli hónap után a motorkerékpár ne úgy nézzen ki, mint ami három évet öregedett, tehetünk további lépéseket.

Számolnunk kell azzal, hogy télen az utak roppant mocskosak. Ez közhelyszer?en hangzik, de attól még így van. Az útakat sóval, homokkal meg ki tudja, mivel szórják a síkosságmentesítés égisze alatt – csupa olyan anyaggal, amivel kedves társunk nem lesz kebelbarát. Ez a korrozív szutyok a leglehetetlenebb helyeken rakódik le, károsítva a futóm?, a blokk, az idomzat illetve az áttétel elemeit. Ezért tanácsos télen gyakorta mosni, vagy legalább leöblíteni a motort, akármennyire nincs kedvünk ehhez a hidegben.

A kereskedelemben sokféle tisztitó terméket kapni kimondottan ilyen célokra. Használat el?tt mindenképpen tájékozódjunk az egyes szerek összetételér?l, ajánlott alkalmazásáról. Túlszofisztikálni nem kell a mosószerválasztást, egy dolgot azonban érdemes megemlíteni: az idomzatot ne tisztítsuk oldószertartalmú anyaggal, mert szinte észrevétlenül, ám annál durvábban károsodhat a fényezés (ami általában jóval kevésbé ellenálló, mint az autóké – ezen belül is a matt bevonat van nagyobb veszélynek kitéve). A véd?viaszok használata sem feltétlenül gizdaság. Gy?z?djünk meg a kínálatról, és válasszunk a modellünknek és pénztárcánknak megfelel? terméket, nem elfeledve, hogy a karbantartás tipikusan az a dolog, amin nem nagyon éri meg spórolni.

A motor kenésén nincs igazán értelme változtatni, hacsak nem készülünk januárban norvégiai fjordtúrára vagy vlagyivosztoki városnézésre. A modern szintetikus motorolajokkal b?ven le vagyunk fedve a honi jegesedés idejére. Különösen fontos viszont a hajtáslánc kenésének ellen?rzése, tegyük meg ezt is sokkal gyakrabban.

A jó gumit télen-nyáron csak ajánlani tudjuk, de télen még a szokottnál is veszélyesebb egy nem megfelel? futófelület vagy egy túlságosan elhasználódott abroncs. Hacsak nem tervezünk óriási száguldásokat, lehetséges néhány tized barral csökkenteni mindkét gumi nyomását, ezáltal nagyobb lesz az úttal érintkez? felületünk és a tapadás is. Robogósok pozitív tapasztalatokról számolnak be az ún. ‘téligumikról’, amik egyre elterjedtebbek. A versenygumik remekül teljesítenek, de nem a mínuszokban, általános tévhit, hogy a puhának mondott keverékek ideálisak a hideg aszfalton. A sporthasználatra tervezett gumikat, ahogy a nevük is mutatja, sporthasználatra tervezik, azaz jellenz?en nagy h?fok mellett üzemelnek a kívánt módon. Ezek a gumik a téli közúton soha nem érik el az elvárt üzemi h?mérsékletüket, vagyis sokkal kevésbé biztonságosak a hagyományos országúti abroncsoknál. Tizenöt fok alatt gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy milyen ?rkeverék? slicket rakunk el?re-hátulra, egy akármilyen rovátkolt gumival is jobb teljesítményt érünk el.

Emlékezzünk rá, hogy a motornak valamivel hosszabb id?re van szüksége, hogy elérje az optimális m?ködési h?fokot. Különös gondot fordítsunk a felszerelésünkre, ruházatunkra. A ruha védjen tökéletesen a hideg ellen, ugyanakkor tudjunk fesztelenül mozogni benne. Vigyázzunk az ízületeinkre, mert a kés?bbiekben még szükségünk lehet rájuk. Mindenképpen legyen tökéletesen védve a kéz- és a lábfej, hiszen ezekkel finom man?vereket kell végeznünk a vezetés során – elgémberedett kézzel nehéz precízen fékezni például. Örök téma a sisakplexi párásodása, télen a h?mérséklet önmagában elegend? a bekövetkeztéhez. Vannak praktikus és kevésbé praktikus felületképz? fegyverek ellene.

Összességében, vezessünk sokkal körültekint?bben, mint jó id?ben tennénk. Kerüljük a hirtelen man?vereket és figyeljünk nagyon, hogy mi kerül a kerekeink alá, ne fékezzünk durván és ne döntsük be nagyon a motort. Kerüljük a kanyarban való fékezést és csak teljesen felállított motorral gyorsítsunk ki Az útburkolati jelek nagyon csúszósak (némelyikük normál körülmények között is, pláne most) a hidegben. Az ABS sokat segíthet, ennek ellenére a féktávok jelent?sen n?nek a téli körülmények mellett, ezért tartsunk biztonságos követési távolságot. Ha valamit kihagytunk volna, megköszönünk minden kiegészítést a kommentboxban.

ugrás fel