EST. 2002

Motoroznék. Mivel kezdjem?

‘Sziasztok! Gedeon vagyok, ikszipszilon éves és motorvásárláson gondolkodom. Ti milyen motort ajánlanátok, amivel érdemes nekivágni a kalandnak?’ – akár ez a levél is ihlethette volna ezt a cikket az info@motorinfo.hu-ról, hiszen a weboldalunk elindulása óta eltelt 14 év alatt nem egyszer kerestek meg bennünket hasonló témában.

Eme általános, kezd?k szájából gyakran elhangzó kérdésre viszont nincs örök érvény? és tökéletes válasz, hiszen mindenkinek mást jelent a motorozás, de azért vezérszálak itt is vannak.

Make love not war!

Ha röviden, úgymond lerázósan, de azért vel?sen, lényegretör?en akarnánk megválaszolni Gedeon levelét, akkor öt szó elég lenne: ‘Válaszd azt, amelyik a legjobban tetszik!’

Itt Európában a motorozás az érzelmekr?l, érzésekr?l szól, gép és ember furcsa szerelmér?l, és mint ilyenben, nincsenek szabályok, akárcsak a háborúban, ugyebár. Akiben megfogalmazódik a fenti kérdés, az már bizonyára gondolkodott a dolgon, vannak saját elképzelései és vélhet?en favoritjai is, és kérdésével igazából meger?sítést akar kapni, hogy az a motor, amit kinézett magának, valóban megfelel? lesz a számára.

Mert javasolhatunk mi kismillió, jobbnál jobb vasat, amelyekkel jól járna, de ha nincs köztük saját, személyes kedvence, akkor szinte fabatkát sem ér az egész okoskodás. Kik vagyunk mi és hogy jövünk ahhoz, hogy megmondjuk, kibe, mibe legyél szerelmes? Mint az élet oly sok másik területén – s?t, egyesek szerint az összesen – ha tényleg a szívedre, valós önmagadra, a mindent tudó kis bels? hangra hallgatsz, akkor nagy baj nem lehet…

Magabiztosság és túlélési rutin, fokozatosan

Hála istennek jó pár éve elértük már azt a jogsikultúra-szintet, hogy egy 17 éves frissjogsisnak nem adjuk meg a lehet?séget, hogy egy 200 lóer?s Suzuki Hayabusával lépjen frigyre, mert annak a kapcsolatnak vélhet?en nagyon hamar nagyon csúnya vége lenne.

Segédmotoros kerékpárra (SM kat. – max. 50 köbcentis és 4 kW teljesítmény? er?forrás) 14 évesen lehet felülni legkorábban. Az a tini, aki visszaszámol a szülinapjáig, amikor végre megkezdheti kétkerek? képzését, vélhet?en nem szorul segítségre motorválasztását illet?en akár robogóról, akár ‘igazi’, váltós kismotorról legyen szó – de azért itt is vannak szempontok.

Egy robogó a legnagyobb császárság lehet a városban, viszont motorozás, motorkezelési szemponból sosem fog tudni annyit tanítani tulajdonosának, mint egy nagyobb, nehezebb váltós motor, ahol kuplungot kell csúsztati, gázvisszaengedést és váltókapcsolást kell id?zíteni, üreset kell megtalálni és a többi. Ugyanakkor bizonyos motorozási szempontokból – a robogóknak általában kis(ebb) átmér?j? a kerekük, így instabilabbak – a robogón szerzett  fiatalkori rutin olyanra is meg tud tanítani, amire egy motor nem annyira, gondolunk itt els?sorban az úthibák leküzdése jelentette kihívásokra kis keréken.

Saját példánkból kiindulva talán egy használt, 50-es kis enduróval jár a legjobban a 14 éves SM-jogsis. Használttal, mert azt nem kell annyira félteni: aki nem esik el soha, az igazából nem is motorozik, ezt pedig egy enduró bírja a legjobban. És enduróval, mert az mindenre jó, nem skatulyáz be: lehet vele utcán menni és aszfalton döntögetni, de lehet a terepezést is próbálgatni, a futóm? bírja. Aztán, hogy melyik stílus lesz a sajátod, az teljesen egyéni dolog, de a kis enduró legalább segíthet eldönteni, mi tetszik jobban és melyik stílus irányába szakosodsz tovább.

Tizenhat múltál? Jöhet az A1!

Az SM utáni következ? lépcs? az A1-es vezet?i engedély kategória: 16 éves kortól, maximum 125 köbcentiméteres és 11 kilowatt (15 LE) teljesítmény? motorkerékpárra. Ilyenkor még mindig nem szállíthatsz utast, akárcsak az SM-mel, de már mehetsz gyorsforgalmi úton és autópályán.

Ha a cél továbbra is a motorozás m?vészetének legtökéletesebb elsajátítása, akkor itt még mindig valami ‘multifunkciós’ vasat ajánlanánk, azaz szintén valamilyen endurót. Természetesen a döntés a tiéd és a 125-ös kategóriában van is b?ven választék a robogóktól kezdve az igazi kis sportmotorokig bezárólag, de el?bbi hátrányait már fentebb taglaltuk, utóbbi pedig – érzésünk szerint – nem ideális abból a szempontból, hogy behatárol.

Egy 125-ös sportmotor sokkal sz?kebb tartományban használható egy endurónál, legyen szó akár városi felhasználásról, akár túrázásról, hogy a laza talajt már ne is említsük.

Ráadásul sokkal többen teszik le 16 évesen az A1-et, mint 14 évesen az SM-et, szóval ha a tábor népességét nézzük, az ‘igazi kezd?kategória’ az A1, nem az SM, éppen ezért amit az SM-nél az endurók tág használhatósági tartományáról, a stílusok kipróbálásáról és a szakosodásról írtunk, az A1-nél annál inkább igaz. Ha jó motoros akarsz lenni, enduróval kezded – talán így a legegyszer?bb megfogalmazni.

Két vagy négyütem?

Nyolcadliteres motor van b?ven ilyen is, olyan is, szóval a kérdés nagyon jó! A trend egyértelm?en négyütem?, s?t, olajéget?t alig gyártanak már mostanság, ezért ha kétütem?re pályázol, jó eséllyel ismét használtmotorban kell gondolkodnod.

A kifejezetten a nemzetközi A1-es kategóriára kitalált új motorok átalában mind négyütem?ek, melyekb?l a 15 lóer? minden probléma nélkül kinyerhet?. Viszont a régebbi kétütem?ek még az A1 kitalálása el?tt készültek, azaz esetenként sokkal er?sebbek, mint 11 kW, meglehet, bele se férnek az A1-be. Erre figyelj oda, miel?tt 16 évesen szerelembe esel például egy 30 lóer?s és 120 kilós Aprilia RS125 vagy Cagiva Mitóval! Azok még az A2-be is csak neccesen férnek bele…

Feln?ttként már A2-ben vagy

Ha elmúltál 18 éves, az A2-es vezet?i engedélyt szerezheted meg. A megengedett legnagyobb teljesítmény már 35 kilowatt (47 LE), de a motorkerékpár a 0,2 kW/kg teljesítmény/tömeg arányt nem lépheti át, azaz egy 47 lóer?s gép tömege nem lehet kevesebb 175 kilónál, különben már csak korlátlan A-s jogsi alá fér be.

Az A2-es kategóriában már tényleg tobzódunk a lehet?ségek között, megannyi motor közül válogathatunk. Kiváló példa egy ilyenre a Honda CB500F, de láttunk már Suzuki GSX-R750-est is A2-ig lefojtva…

Huszonnégy éves korig kell kihúzni A2-n, tehát mivel egy hatéves id?tartamban kell gondolkodni, érdemes jól átgondolni a jöv?nket. Ha egy ideális világban élnénk, a friss A2-es jogsival el?ször egy kifejezetten ebbe a kategóriába kitalált motorra ülne a kezd?. Ezen, mondjuk három év alatt, megszerezné a kell? rutint és elkövetne minden kötelez? hibát saját kárán tanulva, majd a maradék három évben átváltana a végs? kedvencre, ami akár egy ‘nagy, komoly motor’ lefolytott verziója is lehet, lásd a fent említett GSX-R750-et.

Ezt pedig 24 évesen, a korlátlan A-kategória megszerzését követ?en egyszer?en ki kell nyittatni, és kész: van egy jól ismert, csak az eddigiekhez képest er?sebb motorod.

Szóval, neked mi a kedvenced?

Konkrét típusokat direkt nem ajánlunk ezúttal, hiszen ahogy azt fentebb már taglaltuk, úgyis azt a motort érdemes megvenni, ami felé a leginkább húz a szíved. Ha mi mondanánk meg helyetted, hogy mi kell neked és hallgatnál is ránk, el?bb-utóbb úgyis rájönnél, hogy befolyásoltak és csalódnál.

Természetesen figyelembe lehet venni a legkülönböz?bb szempontokat.

Pár éve egy kedves barátom, Árpád felhívott azzal, hogy ‘Honda Hornet vagy Triumph Street Triple?’ E két típus között vacilált, a véleményemre volt kíváncsi, én melyiket választanám és neki melyiket ajánlanám – kérte a tanácsomat.

El is mondtam neki, hogy én a Streetet venném mindenképpen, mert ‘háromhenger, sportosság, egykerekezés, britség, különlegesség’, de neki a Hondát ajánlanám, mert tudom, hogy fontos neki a szakszerviz, a végletekig kifinomult m?ködés és megbízhatóság, és háromgyermekes negyvenévesként maximum közlekedési és szabadid? eltöltési eszközként fogja használni a motorját mindig is, nem sportolásra.

Többször is beszélgettünk hosszasan err?l, egyetértett az észérveimmel, el is kezdte küldözgetni a használt Hornetek hirdetéseit. Aztán egyszer személyesen is találkoztunk, kérdeztem, na, mi a helyzet a Hornet-projekttel? Felhúzott szemöldökkel, szinte kedvtelenül mesélte, milyen motorok vannak éppen a pixisben, de aztán megláttam a mobiltelefonját – a háttérképe egy Triumph Street Triple volt.

– Hogy hogy Street a háttered? Hát nem Hornetet akarsz? – kérdeztem.

– De, azt fogok venni ahogy javasoltad, köszönöm, dehát a Street mindig is jobban fog tetszeni, kár, hogy nem nekem való.

És itt esett le a tantusz, amit a cikk legelején már leírtam: a motorozás nem feltétlenül az ész érvekr?l szól, s?t. A szívedre kell hallgatni. Err?l is elbeszélgettünk Árpival, és két héttel kés?bb megvette imádott Triumph Street Triple-jét, és azóta is áldja azt a napot, ahol kiderült számunkra, hogy marhára nem kéne rám hallgatnia a Hornet-dologban…

Kérdésed van? Dilemma el?tt állsz? Segítünk, ha tudunk! Az info@motorinfo.hu címen vagy Facebookon megtalálsz!

ugrás fel