A hollandiai Valkenswaard maga a földi pokol. Aki versenyzett már itt, vagy csak egyetlen egyszer is a pálya szélér?l szemlélt meg egy nemzetközi motokrossz versenyt rajta, az bizton alá tudja támasztani ezt a kijelentést. A bokáig ér? homoktengerbe spéci motorozási tudás kell, ide édeskevés, hogy ügyesen kezeled a krosszmotort. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a verhetetlennek t?n? amerikai válogatott csúfos bukása, amit egy ehhez nagyon hasonlító pályán szenvedtek el tavaly ?sszel, a Nemzetek Kroszsán. Nekünk viszont van egy Hugyecz Erikünk, aki értékes vébé pontokat hozott haza a földi pokolból.
Adódik a kérdés, hogy ki az a Hugyecz Erik? Nos, igen. Az ? neve talán még annyira sem cseng jól az mx bennfentes berkein kívül, mint a többi magyar világbajnoki pontszerz?jé. Csak a rend kedvéért: ifj. Németh Kornél, ifj. Borka János, ifj. Czúni László, Déczi Balázs és Szvoboda Bence alkotta eddig ezt az elit klubot. Hozzájuk csatlakozott 2013. április 1-jén Hugyecz Erik, aki az MX3-as világbajnokság nyitófordulóján 7 pontocskával térhetett haza, vagyis vissza Belgiumba, mivel a magyar srác telephelye idént?l az el?bb említett országban található. Na, de ne szaladjunk ennyire el?re.
A magyar h?s: 21 évesen szerezte els? vébé pontjait
Hogy miért nem lehetett eddig nagyon hallani a Hugyecz nevet? Ennek az okát mi sem tudjuk pontosan, hiszen az ifjabb Némethéket követ? generáció egyik legtehetségesebb képvisel?jér?l van szó. A gyerek és a junior éveit végigküzdötte Szvobodával, Nagy Alex-szel, Firtosvári Gáborral, Kerék Krisztiánnal, és rendszerint ? került ki gy?ztesen a csatákból. Négyszer nyert magyar bajnoki címet az utánpótlás kategóriákban, egyszer pedig a feln?tt MX2-ben. Erik nem az a harsány típusú versenyz?, ha az utcán találkoznátok vele, biztosan átnéznétek rajta.
Eddigi sikerei hazánk egyik legeredményesebb csapatához, a SIC Yamaha Fehér istállóhoz köt?dik. A csapat tulajdonosa, az mx-ben régi motorosnak számító Fehér Géza fedezte fel és támogatta a karrierjét 2012-ig, de tavaly év végén Erik belga származású menedzsere, Michel Alliance kivitte magával a srácot Belgiumba, így idént?l a motokrossz európai bölcs?jében rakhatja le nemzetközi pályafutásának alapjait. Az új lakhelyhez új csapat és új motormárka is dukált: Eriket a cseh bázisú Motoman Team szerz?dtette húzóembernek, és pályafutása során el?ször szállt le Yamaháról és ült át KTM-re.
A Benelux államokban nemzeti sport a motokrossz
A váltásra több indokot is megjegyzett egy nemrég megjelent interjúban Erik. Talán a legf?bb volt mind közül, hogy a hazai bajnokságban már nem tudott tovább fejl?dni, a körülmények sajnos nem tették lehet?vé, hogy tartani tudja a lépést az európai elittel.
“Az egyik legnagyobb hiba, amit pályafutásom során elkövettem, hogy nem a 65-80 köbcentis id?kben kezdtünk külföldi versenyekre járni. Azért vagyunk lemaradva a jó motoros országoktól, mert mi nem versenyzünk nagyon szétjárt pályákon és kevés versenyz? között megyünk. Külföldön a pályával küzdünk, nem pedig az ellenfelekkel, és az is szokatlan, hogy van 40 motoros a rajtnál és verseny közben még a 20. helyért is nagyon meg kell harcolni. De ha kiskorától ilyen körülmények között versenyzik valaki, akkor annak ez a megszokott és természetes, kés?bb sokkal könnyebb dolga lesz a nagy versenyeken.” – mondta ebben a bizonyos interjúban.
A taktikának ebben a sportban is nagy jelent?ssége van
Erik tehát a Kayaba tesztpilótájaként Belgiumban és a környez? országokban kezdhette meg a téli felkészülést. Az évnek ebben a korai fázisában a legtöbb krosszos homokos pályákon edz, hiszen a kemény borítású katlanok gyorsan megfagynak, olvadás után pedig járhatatlanul sárosak lesznek. A homokot viszont egész évben kit?n?en el? lehet készíteni a vébé élmez?nyének a tempójához is. Na, az ilyen pályákból Dunát lehet rekeszteni a Benelux államokban, nem véletlenül esett a választás az új lakhely kiválasztásakor erre a régióra. Aki a homokot uralni tudja krosszosként, az majdnem olyan el?nyben van az ellenfelekkel szemben, mint a MotoGP-ben az es?s versenyek királya.
A homokban (jobbára) elt?nik a technikai fölény, és el?térbe kerül a motorvezetési tudás. Ahogy a felvezet?ben is említettük, spéci technika kell ehhez: szaknyelven szólva meg kell tanulni hátsó keréken menni, a fogós mély homok ugyanis egy apró koncentrációvesztést is keményen megbüntet. Ha terhelést megkapja az els? kerék, akkor satufék sem kell ahhoz, hogy átfordítsa a motorost a kormányon a lendület. Az európai ászok közül néhányan (például Cairoli vagy Herlings) a tökélyre fejlesztették ezt a módszert, míg az amerikaiak a kemény pályákra kitalált m?vészi ‘lapolgatós’ technikájukkal nem nagyon tudtak mit kezdeni a homokkal a lommeli csapatvébén.
A vébén minden centiért meg kell küzdeni, így lehet fejl?dni
Erik számára nem volt teljesen ismeretlen a homokon motorozás, de a téli felkészülési id?szakban még jobban belejött, így a valkenswaardi nyitóversenyen egyáltalán nem volt oka megszeppenni a körülményeket illet?en. Er?s ellenfelek várták Hollandiában, a csapata ezért nem szeretet volna extra nyomást helyezni a magyar fiúra rögtön az els? idei éles nemzetközi bevetésen, ám ügyesen feltalálta magát az MX3-as kategória világbajnoki mez?nyében. Az edzéseken top tízes id?ket motorozott, ez bizakodásra adott okot a futamokra. Az els? felvonásban sajnos rögtön a rajtnál elkaszálták, így feladni kényszerült a viadalt, a második futamban viszont magabiztosan hozta a 14. helyezést, és ezzel besöpörte els? világbajnoki pontjait. Rögtön hetet.
Ez egy óriási magyar motorsport siker, vetekszik egy Dakar célbaéréssel, vagy egy ManTT-n való indulással, mégis nagyon keveset, vagy egyáltalán nem lehetett hallani róla. Az okokba most ne menjünk bele, elég ha elkönyveljük és tovább adjuk az ismer?seinknek, hogy valahol Nyugat-Európában van egy Hugyecz Erik nev? magyar srác, aki a maga visszafogott és csendes stílusában a világ meghódítására készül.
Legutóbbi hozzászólások