EST. 2002

MX suli: Hogyan legyünk gyorsak a leveg?ben is?

Bizonyára sok motokrossz-rajongóban felmerül a kérdés, hogy vajon mit?l lehet Ricky Carmichael és James Stewart fényévekkel gyorsabb társaiknál a motokrossz és a szuperkrossz pályákon, elvégre is mindenkinek „ugyan olyan” egy-egy pálya. Akkor mi lehet a titok?

James m?vészi szinten ?zi szakmáját.

Létezik egy ugrási technika, amivel egy ugartót akár kétszer nagyobb sebességgel is teljesíteni lehet. Ezt angolul scrubbingnak hívják. Már sokan alkalmazzák ezt a trükköt a versenyeken, de tökéjre mégis James Stewart fejlesztette, aki el is nevezte Bubba Scrub-nak a mozdulatsort. A dolog lényege, hogy az elugrás pillanatában hirtelen el kell rántani a motor elejét valamelyik irányba, ezáltal a gép elcsavarodik a domb felett, így rövidebb és gyorsabb lesz a motor röppályája.

El?készítés

Az els? és legfontosabb dolog a keréknyomás beállítása. Lényeges, hogy úgy állítsuk be, hogy a motor azért meg?rizze tapadását, de mégis az átlagnál ‘csúzkálósabb’ legyen. Mivel mindenki más stílusban vezet, ezért aztán nincs egy el?re meghatározott érték. Addig kísérletezzünk, amíg megfelel? nem lesz számunkra.

1. kép

Ezután válasszunk ki egy ugratót, majd fogjunk hozzá a gyakorlásnak. El?ször döntsük el, hogy merre szeretnénk borítani a motort. Ha jobbra akarjuk elcsavarni, akkor az ugrató bal oldalát vegyük célba, ha balra akarunk csavarni, akkor értelemszer?en a jobb oldalon kezdjük a gyakorlatot.

2. kép

A gyakorlat

Ha eldöntöttük melyik oldalt választottuk, akkor irány az ugrató. Fontos, hogy ne egyenesen közelítsük meg a dombot, mert így nem lehet tökéletesen kivitelezni a gyakorlatot. Tegyük fel, hogy jobbra akarjuk eldönteni a motort: az els? lépés, hogy baloldalra (1. kép) húzzuk a motorunkat, majd amikor az els? kerék elhagyta az ugrató szélét, egy határozott mozdulattal jobbra fordítjuk a kormányt (2. kép). Ekkor a motor eleje hirtelen lecsúszik a domb élér?l (3. kép), ami ijeszt? lehet els?re, de Bubba szerint hamar hozzászokik az ember .

3. kép

Eközben keményen szorítsuk a motort a térdünkkel, majd az elemelkedés pillanatában a csavarás irányával ellentétes oldalán (4. kép) stabilizáljuk a motort a lábunkkal, ezáltal a leveg?ben automatikusan kiegyenesedik a gép (5-6. kép).

4. kép

5. kép

6. kép

7. kép

Most már csak arra kell koncentrálni, hogy egyenes érkezzünk le az ugrató túloldalára (7. kép), majd a talajfogás pillanatában csavarjuk koppanásig a gázmarkolatot.

Lehet, hogy els?re egyszer?nek t?nk a dolog, de arra kérlek titeket, hogy mindig emlékezzetek James szavaira: „tudni hogyan kell csinálni, nem ugyan az mint ténylegesen végre is hajtani.”

Ha mindent jól csináltok, akkor így néz ki kívülr?l a mozdulat.

Mindenki saját felel?sségére kísérletezzen!

Ezen a linken találhattok pár érdekes Stewart videót, többek között a Bubba Scrub-ról is.

-nn-

forrás: transworldmx.com

ugrás fel