Szöveg: Nagy Norbert – Fotó: DPPI
Hosszú ideje dúl a harc a két legrangosabb motokrossz bajnokság között. Eddig dönt? többségben az amerikai szériára tették le a voksukat – els?sorban a japán – gyárak. Indokolták mindezt az eladásokkal, a sportág utánpótlás nevelésének fejlettségével, egyáltalán az amcsi életformával.
Ahogy Roger De Coster, a motokrossz él? legendája is megfogalmazta: az amerikai életstílus jobban fekszik ennek a sportnak, és fordítva. Ezért aztán nem is sajnálták befektetni a jó öreg amerikai dollárokat a szponzorok. Egy érdekes adat: az AMA bajnokságra felkészített motorok értéke meghaladja a nyolcvanezer amerikai dollárt, azaz több mint tíz millió forintot kóstál egy gyári masina. És ha figyelembe vesszük, hogy csak apróbb módosításokat hajthatnak végre a technikán a csapatok/gyárak – félelmetes összeg…már ha a széria árhoz viszonyítunk. Nem is beszélve a sztárpilótáknak kijáró gázsiról.
|
A világbajnokság eddig csupán abban volt kiváltságos, hogy itt prototípus motorokkal is versenyezhetnek a csapatok. Vagyis olyan alkatrészeket is beépíthetnek a gépekbe, ami amúgy a széria motorokban nincsenek benne. Nagy lóvét meg csak az igazán nagy sztárok szakíthattak a vébézésb?l. A tengerentúlon azért elég szépen meg tudnak élni az els? tízben végz? motorosok. Arról már nem is beszélve, hogy a klasszikus értelembe vett gyári egysége csak az európai gyáraknak (KTM és TM) volt az utóbbi években a világbajnokságon.
Szakírók szerint 2008 más lesz. Némely orgánumok nem átallottak oly’ pátoszos körmondatokban megfogalmazni az el?ttünk álló szezont, hogy „visszatérhetnek a régi szép id?k” és „ilyen még nem volt” stb… És valóban. A Yamaha, a Honda, a Kawasaki, a Suzuki, a KTM, a TM és az Aprilia komolyan odateszi magát jöv?re. A hét gyár nem kevesebb, mint 20 gyári motorost indít, csak az MX1-es kategóriában (MX2-ben a TM és az Aprilia nem képviselteti magát). Ennyi gyári motoros valóban nem volt még a világbajnokság történetében. A sors fura fintora, hogy jöv?re már nem látogat el a mez?ny a felkel? nap országába. De ez egy másik történet.
|
Hosszú évek után újra lesz HRC egység a sorozatban. A CAS és a Martin együttes is megkapja ezeket a motorokat. És aki megülik a vörös gépeket: Billy Mackenzie, Mike Brown, Mike de Reuver és Julien Bill.
A Kawasaki is négy motorosnak ad maximális támogatást. A GPKR csapatnál Sebastien Pourcel és a Suzukinál feleslegessé váló Kevin Strijbos kap lehet?séget, De Grootéknál Manuel Priem és Tanel Leok hajthatja majd a zöld motorokat.
A Yamahákkal Josh Coppins és David Philippaerts száll harcba. A technikai hátteret megosztva biztosítja a gyár és a Rinaldi csapat. Michele Rinaldinak már régóta fáj a foga Philippaerts-re, a hírek szerint a hamar meg is találták a közös hangot – elvégre olaszok mindketten.
|
A Suzuki is er?s egységet tudhat magáénak. Az aktuális világbajnok Steve Ramon és a CAS Hondától érkez? Ken De Dycker már javában teszteli az injektoros modellt. A kisebb technikai bakik ellenére pozitívnak ítélték az els? teszteket.
A KTM jöv? évi felállásáról már írtam korábban, így erre most nem térnék ki megint. Az Apriliánál Cedric Melotte a TM-nél pedig Alessio Chiodi veszi fel a harcot az óriások ellen.
Nem mehetünk el szó nélkül a széria új f?szponzora mellett sem. 2010-ig a Red Bull lesz a világbajnokság névadó szponzora, köszönhet?en a Nemzetek Krosszán nyújtott felejhetetlen együttm?ködésnek. (Egyes pletykák szerint az amerikai motokrossz bajnokságot is a Youthstrem rendezheti a jöv?ben – azért odaát sem olyan rózsás a helyzet.) Ez a kontraktus is a sorozat fellendülését hozhatja a következ? évben.
|
Talán kicsit Giuseppe Luongo agresszív üzleti stratégiája miatt esett áldozatul Sugo és Namur. A legendás belga pálya elvesztését a nagy öregek is megkönnyezték. A dél-afrikai GP kivételével valamennyi fordulót az Öreg Kontinensen rendezik meg 2008-ban. Lehet, hogy én vagyok túl maradi, de ha már egy szériát világbajnoki titulussal illetnek, akkor az lenne a minimum, ha minden földrészen vendégeskedne a sorozat. Hm, de szép is lenne egy amcsi és egy ausztrál futam! (Meg persze egy magyar)
És persze nem szabad elfeledkeznünk arról a személyr?l sem, aki miatt érdemes lesz majd a tévé képerny?je elé kucorodnunk, vagy kilátogatni a helyszínekre. Mert hát nem csak Talmácsi Gábora van a magyar motorsportnak, hanem Németh Kornélja is, aki 2008-ra talán akkora lehet?séget kap a sorstól, mint idén Talma. Vagyis az egyik legjobb félgyári motorral, a Sarholz KTM-mel vághat neki a versenyeknek, amib?l akár teljes gyári támogatás is lehet idény közben.
Érdekes, és mindenképpen izgalmas év lesz 2008.
Legutóbbi hozzászólások