EST. 2002

MXOB: Félszemmel, exponálva

Norbert kolléga megfert?zött mindenkit a szerkeszt?ségben mx-?rületével, de aztán kint a futamokon el?zetes rosszallásunkat feledve már mindenki jól szórakozott. Megértettük, miért szereti ? ennyire ezt a sportot. Mivel ? jobbára a videókamerát kezelte, ezért alkalmi fotográfusunk Sava, és a f?szeri, Berán kattintgatta a fényképez?gépet. Íme egy ínyenc válogatás kedvenc pillanatképeinkb?l.

A fényképészet 70% fény, 20% kreativitás és 10% felszerelés – szól egy régi fotós mondás. Hogy mennyire nem a gép teszi az embert, azt a [mi] példánk is ékesen bizonyítja. Egy D80-as és egy D90-es Nikon szolgált minket h?ségesen egész évben, két 18-105-ös, és két 70-300-as objektív társaságában, ami egy középhaladó szint? felszerelésnek számít, és ha egy profi fotóst megkérdeztek, akkor alkalmatlannak fogja találni sportfotózásra. Való igaz, egy D3s-sel, és egy 400-as telével men?bb képek készülnek, de hát abból kell f?zni, amink van, nem igaz?

motorinfo.hu MXOB-galéria


Szvoboda Bence - Monor

Sava: “Szeretem ez a képet, bár nem egy jól sikerült exponálás végeredménye. 320-ad zárid?vel l?ttem, a D80-asom zárid?-prioritás üzemmódban (S) volt. Sportot nem nagyon érdemes más üzemmódban fotózni. Kicsit bemozdult, de amit?l zseniális lesz ez a kép, az a háttér. Kuba Richárd csapatf?nök épp Németh Kornél m?szaki hibás motorját tolja el, miközben Szvoboda Bence nagy sebességgel száguld el mellette. A monori galéria legjobb képe ez szerintem.


Czúni Laci - Hódmez?vásárhely

Berán: “Nagy mázli kell, hogy elkapj egy esést. Ezt a pillanatot Hódmez?vásárhelyen sikerült lencsevégre kapnom, a D90-es S üzemmódban, 400-ad zárid?n, 6.3-as rekeszen állt. Czúni Laci ebben a lassú balosban veszítette el egyensúlyát az els? futamban. Megvan az egész mozdulatsor, de ez a pillanat mond el legtöbbet a bukásról. Az utómunka során bebarnított égbolt tovább növeli a kép hangulatát.


Borka Jani - Piliscsév

Sava: “A motokrossz fotózásában kétségkívül az ugratások jelentik a legnagyobb kihívást. Egy jól szögben elkapott ugrás felejthetetlenné tud varázsolni egy pillanatot. Piliscséven készült ez a kép, a nagy leugrónál. Borka Jani zöld motorja és szerkója kiválóan harmonizál a kék égbolttal. Pont úgy akartam megörökíteni ezt az ugrást, hogy csak az égbolt látszódjon a háttérben. Ehhez a domb aljáról kellett exponálnom. A 18-105-ös objektív volt fent a gépemen, 28 mm-es gyújtótávolsággal l?ttem. Ilyen fotót 1000-es zárid? alatt nem is érdemes készíteni.’


Firtosvári Gábor - Nyársapát

Berán: “Az akciófotóknál már csak a portrékat és a hangulatképeket szeretem jobban. Nagyon intim pillanatok ezek, hiszen maga a versenyz? nem tudja, hogy éppen fotózzák. Kell hozzá egy jó min?ség? 300-as lencse, a többi pedig csak a te kreativitásodon múlik, az ilyen állóképeknél akár programautomatikára (P) is állíthatod a gépedet. Ez a fotó az egyik személyes kedvencem: Firtosvári Kacsa készül?dik a nyársapáti els? futamra, fülében az iPod, mellette sisakja és egy palack mentesvíz, a kép el?terében pedig a Kawasaki sátor alatt pihen? 250-ese. Kacsa még a Facebookra is kitette profilképnek ezt a fotót.”


Broka János - Csolnok

Berán: “Eközben egy másik Kawasaki sátorban… Borka Jani gondolja át fejben a csolnoki futam stratégiáját a kvalifikáció után. Az idei MX1-es bajnokot azért szeretjük és szeretik sokan, mert egy különleges egyéniség. Még egyszer nem hallottuk t?le, hogy izgult volna valamelyik versenye el?tt. Ezt a lazaságot ábrázolja ez a kép is, mindent elmond a hatszoros bajnokról. Az el?z? kép analógiáján belekomponáltam Jani rajtszámát is fotóba, így lesz hangulatos mx-kép bel?le.”


Déczi Balázs - Kóka

Berán: “Ha már portrék, akkor íme az egyik legjobban sikerült darab. Norbi kolléga ötlete volt, hogy a kókai versenyt ilyen formában dolgozzuk fel; egy kanadai NTH-fotó ihlette ezt a sorozatot. Nem volt egyszer? ‘begy?jteni’ a srácokról ezeket az elgyötört ábrázatokat, hiszen a verseny leintése után azonnal ott kellett lenni a pitben, ?k meg – érthet?en – elég hamar lemossák magukról a futamok sarát. Ennél is a 300-as objektívet használtam, rekesz el?választó módban (A) – portrékat ebben a módban érdemes -, ISO200-as érzékenységen. A képhez nem f?znék egyéb kommentárt, magáért beszél Déczi Balu arckifejezése. Talán csak annyit, hogy ezen a versenyen ült idén el?ször 450-es motoron, ezért a szokottnál meggyötörtebb ábrázat.”


Firtosvári Gábor - Kóka

Berán: “A kókai sorozat másik nagyon jól elkapott pillanata: Kacsa súlyos vállsérüléssel is vállalta a futamot, mert az év végi bronz sokat számított neki, ha már a bajnoki címr?l lecsúszott. Ez a fotó kitartásáról és küzdeni akarásáról árulkodik, a fájdalomtól eltorzult arca miatt szinte felismerhetetlen a fotón – zseniális pillanat. Az ilyen fekete-fehér képeknek a titka az utómunkában rejlik: ez is egy színes fotó volt, de Norbi Lightroomban kicsit felhúzta az expóját, ett?l égett be a háttér, és már csak egy kis feketét, meg kontrasztot kellett állítania ahhoz, hogy megkapjuk a végeredményt. Olvasóink szerint is ez lett az egyik legjobb sorozatunk, és mi is nagyon szeretjük.’


Nagy Alex - Csolnok

Berán: “Nagy Alex éppen átszellemülten készült a csolnoki futamokra, nem tudta hogy lesben állok, vártam a pillanatot, amikor kiszúrja, hogy paparazziskodom. Láthatóan nem nagyon örült nekem, el is bújt utána a lakókocsik mögött, de a pillanat, amikor belenézett a lencsébe, még sikeresen a D90-es érzékel?jére égett, és éppen ezért lett különleges ez a fotó – nézzétek meg az arckifejezését! A publikálás után aztán ez a fotónk is a Facebookon landolt, úgyhogy talán megbocsátott nekem Alex, amiért belemásztam intim szférájába.”


Hujber Péter - Csolnok

Berán: “Hujber Petire mindig érdemes különös figyelmet fordítani az edzéseken, mert gyakran lehet róla ilyen zseniális fotókat készíteni. Trükkös helyen álltam a csolnoki pályán, szinte semmit nem lehetett látni, csak amikor a motoros már a leveg?ben volt. Ez egy véletlenül elkapott kocka volt, le is maradt róla Hujó KTM-jének hátsó kereke, de éppen ett?l lett jó a kép, mert így nagyobb hangsúlyt kapott a freestyle-trükk. Elég felh?s volt az id? aznap, ezért ISO320-on készült a fotó. Egy nagy fényerej? objektív nem ártott volna azért, de Norbert az utómunkánál szépen kiigazította az árnyékos részeket.”


Szvoboda Bence - Csolnok

Sava: “Nagyszer?en ábrázolja ez a kép a 450-es motorok brutális erejét és Szvoboda Bence agresszív vezetési stílusát. Bár a háttér nem a legszebb, de a felver?d? sárdarabok és a 70-300-as objektív szépen elmosta azt, a lényeg viszont t?éles. Ez viszonylag egy lassú jobbos volt a nyársapáti pályán, így a 640-es zárid?vel sem mozdult be a kép. A felh?k miatt jobbnak láttam ISO800-on l?ni, amit?l kicsit ugyan szemcsés lett a nyers kép, de 1000 pixel szélesen, 72 ppi-is felbontásnál ez egyáltalán nem érzékelhet?.”


Sz?ke Márk - Tápióbicske


Marosi Dávid - Tápióbicske

Berán:Suzuki RM-X450Z tesztünk alkalmával tetszett meg az a perspektíva. Egy széleslátó objektív kell hozzá, egy viszonylag jó sorozatlöv? váz, na meg egy kis bátorság, hogy a lehet? legközelebb merészkedj az akcióhoz. Az els? fotón Sz?ke Márk kicsit közelebb fordult hozzám, ez a fotó részletgazdagabb, a jobb oldali képen viszont teljes egészében látszik Marosi Dávid, így az égbolt is nagyobb szerepet kapott a felvételen. Exponálás után (minimum 1/1000) már rajtad múlik, hogy mennyire szeretnél belenyúlni a képbe, Sz?ke realisztikusabb, Marosi m?vésziesebb lett Norbi munkájának hála. Ízlések és pofonok…”


Lécz Gerg? - Piliscsév

Berán: “Vadászni szoktam az ilyen pillanatokat, valamiért megmozgatja fantáziámat a teljesen összekoppanó krosszmotor látványa, talán azért, mert így szinte soha nem látjuk ?ket. A fenti fotó Piliscséven készült Lécz Gerg?r?l, a nagy lelép? után landol éppen. A teleszkópok túlóráznak, és Geri testhelyzetében is benne van a csillapítás. Nagyot kapnak ilyenkor a csuklók, a bokák és a térdek. Egy pillanat, amit szabad szemmel szinte észre sem veszünk, csak belülr?l érzik a versenyz?k. A 640-es zársebesség pont arra volt jó, hogy élesen adja vissza a motorost, de a gyorsító hátsó kereket már bemozdítsa.”


Németh Kornél - Hódmez?vásárhely

Berán: “Kornélt fotózni külön öröm elképeszt?en profi stílusa miatt, ez a fotó akár motokrosszal foglalkozó tankönyvekbe is bekerülhetne a “Hogyan forduljunk krosszmotorral?” fejezet alá. De mégsem a tökéletes testtartás miatt lesz jó ez a kép, hanem Kornél arckifejezését?l, ami még a sisak és a szemüveg ellenére is jól látható. Szemben forduló motort rövid zársebességgel érdemes fotózni, egy lassú kanyar esetén minimum 640-eddel, de nem árt ha 800-adra tekerjük fel a gépet.”


Start - Tápióbicske

Sava: “Startot a legnehezebb fotózni, mert egyrészt csak egyszer történik meg a pillanat amire vadászol, másrészt a kompozíció megválasztása is macerás. Látszódjon az egész mez?ny, vagy csak pár motort fogjak a keres?be? A tápióbicskei els? futamban az el?bbit választottam, és mekkora szerencsém volt! Így pont elkaptam azt a pillanatot, amikor Czúni Laci letarol pár motort, miközben a bels? íven Borka és Szvoboda küzd a holeshotért. Már ezért a fotóért érdemes volt kimenni a versenyekre.”

???

Az EXIF adatok minden képnél elérhet?ek, ha több információra vágytok.

ugrás fel