Tavaly év végén még úgy t?nt, örökre bezárja kapuit a Motorradwerk Zschopau, azaz az MZ. Akkori tulajdonosai, a maláj Hong-Leong csoport (akik 1996 óta rendelkeztek felette) nem kívánta még tovább húzni az elkerülhetetlent: december 31-ével elbocsátották az addigra csupán 38 f?re csökkent munkaer?bázist, az alkatrészellátás biztosítására pedig csak minimális létszámú, részmunkaid?ben foglalkoztatott munkásokat alkalmaztak.
De a keletnémet gyártó Zschopau melletti üzemében, az újdonsült – és az ipar nagy meglepetésére német – befektet?knek köszönhet?en ismét beindulhat a gyártás!
Két korábbi, sikeres 250-es Grand Prix pilóta vette szárnyai alá anyaföldük 87 éves történelemmel rendelkez? motorgyárát. Martin Wimmer és Ralf Waldmann nevéhez f?z?dik a fellángolás, a hírek szerint ötmillió eurós összegért vásárolták ki a malájokat, így jutva hozzá az összes nemzetközi joghoz, az ingatlanokhoz, a gyártósorokhoz, a raktárkészlethez – egy szóval az egész MZ az övék.
Kezdetnek egy olcsó, mégis versenypálya-potens 125-ös (és talán 250-es) sportmodellt kívánnak kerekekre állítani. A négyütem? egyhengeres blokkokkal hajtott gépek vázának és felfüggesztésének kifejlesztését a Waldmann-vezette új MZ-versenyrészleg fogja végezni, az alkatrészek nagy része a kezdeti id?szakban pedig biztos, hogy Wimmer kiterjedt ázsiai kapcsolatait kamatoztatva Kínából érkezik majd.
A tervek szerint az új MZ sportmotorokat el?ször mégsem az utcán láthatjuk viszont: az újdonsült német tulajdonosok feltett szándéka egy MZ-versenysorozat beindítása, ahol kizárólag az új motorok Production Racer verzióival lehetne rajthoz állni. Halk, visszafogott pusmogások révén a Red Bull Rookies Cup KTM-jeinek az új MZ-kre való leváltásáról is hallani már, de hivatalosan még nem szaladnak ennyire jöv?be a nyilatkozatok.
Martin Wimmer és Ralf Waldmann – az új MZ új tulajdonosai.
A 14-szeres GP-gy?ztes Waldmann elmondta, a termelés beindítása mellett az imázs építés is top prioritásai közé tartozik az újból újjáélesztett MZ-nek. A régmúlt sikereit színtérül választva, h?en a tradíciókhoz, egy Enduro versenycsapat indítását is kit?zték els?dleges céljaik közé. Hogy milyen motorokkal, azt még nem tudni.
Wimmer, Waldmann és a malájok közötti szignóváltás áprilisra datálható, azóta van ismét német (jó) kezekben a gyár, a termelés viszont még nem indulhatott be. De egy kis szerencsével, ismét némi állami segítséggel, egyéb befektet?k felhajtásával és sok kitartással 2010 elején újra zöld-ezüst logós kétkerek?eknek örvendezhetünk.
MZ 1000S: Nagyszer? motor volt, de nem lett igazán sikeres egyik változata sem. A lassan körvonalazódó új MZ kínálatban biztos hogy nem láthatjuk viszont a sorkettes ezreseket.
A néhai munkásokat várják szeretettel régi munkahelyeikre, de sajnos a megbízhatóságával óriási fan-bázist magáénak tudható ezres, sorkettes nagy MZ-modelleken ?k már nem fognak csavarozgatni: az MZ 1000 gyártási licenc nem tartozott bele az ötmilliós alkuba, de az alkatrészellátást természetesen továbbra is biztosítják.
Legutóbbi hozzászólások