EST. 2002

Navigare necesse est


A híradásokban az amerikai hadsereg katonáinak kezében a speciális
katonai
kütyükön (Rokar, Motorola…) kivül
felt?nnek a civil felhasználásra tervezett természetesen katonai
kulcsokkal átprogramozott Garmin és Magellán GPS-ek is.
Ezek min?ségével akkor baj talán nem lehet, ha a pentagonnak is
megfelelnek.

Korábban a GPS m?holdak rádiójeleit polgári célra csak csökkentett
pontossággal lehetett fogni.
Clinton elnök 2000-ben meghozott döntése után ezen változtatott az
egyesült államok és a polgári készülékek
100 méter fölötti pontossága nagyjából két nagyságrendet, kb. 3-5 méteresre
javult.

24 m?hold kering 2000 Km magasságban, ezekb?l legalább 3-at kell
látni a
GPS-vev?nek a földfelszíni koordináták meghatározásához és
minimum 4-et a magasságkiszámításához.
Az amerikai hadsereg természetesen azóta is szorosan kezében tartja a
rendszert, igy érzékeny területek folött a m?holdak ‘hibás’
adatokat szolgáltatnak amelyekbol csak a katonai kulcsokkal rendelkez?
készülékek képesek pontos koordinátákat számolni.
Ezt úgy érik el, hogy a m?holdak átrepülnek a pentagon földi állomása
fölött ahol szükség szerint felprogramozák oket.
Ilyen ‘hibás’ m?ködés a délszláv háború idején magyarország déli
részein
volt tapasztalható.

Motorozáshoz használhatóak a különböz? outdoor készülékek, ezek elég
robusztusak és vízállóak.
Természetesen csak azokat választhatjuk amelyekbe térképek tölthe?k
elegend? a memóriájuk és grafikus megjelenítésre alkalmasak. pl.
Garmin
Csx60, Colorado 300, Oregon 400t…
A komolyabb túra GPS-ek – ilyenek pl. a fent felsoroltak is – rendelkeznek
barometrikus magasságmér?vel és elektronikus irányt?vel.
Az el?bbi pontosabb magasságmérést és magasságváltozás-detektálást
tesz
lehet?vé amire els?sorban a légi használatban – siklóerny?,
vitorlázó repülés, h?légballon… – van szükség.
Az elektromos kompass már nem csak a leveg?ben hasznos, mert nélküle
az
égtájakat csak néhányszor 10 méter elmozdulás után tudják
behatárolni készülékek.
Közvetlenül bekapcsolás után elektromos kompass hiányában a GPS nem
tudja
meghatározni a helyes irányt, igy esetleg csak elindulás után
közli velünk, hogy rossz felé tartunk.
A legtöbbször találunk hozzájuk speciális motoros rögzít?t is.
Sajnos ezek alapvet?en kézi készülékek kijelz?jük elég kicsi, a
régebbieké
esetleg fekete-fehér.

Az autós használatra tervezett GPS-k képerny?je szép nagy (talán
túlságosan is az), sajnos nem id?járás- és ütésállóak.
Az el?bbin még segíthetünk egyes típusokhoz kapható speciális motoros
vízálló tokkal, az utóbbin már kevésbé.
Így országúti túrázásra többé-kevésbé alkalmassá tehet?ek, de egy
endurómotoros off-road túra már sok lehet nekik.

Speciálisan motoros igényekre tervezett készülékeket a Garmin gyárt
(Nüvi
550, Zumo 550, Zumo 660)
Ezek a ketyerék olyan érint?képerny?vel vannak szerelve, amelyek
keszty?ben
is jól használhatóak és napfényben is jól látszanak.
Elviselik a rázkódást és az es? sem tesz kárt bennük. Menürendszerük
balkezes használatra optimalizált.
Egyszóval motorosok tervezték motorosaknak.
De mit is tudnak?


Például:

– Magyarul beszel? hangos navigáció akár bluetooth fülhallgatón
keresztül.

– Megjegyzi a pozíciót, ahol kivettük a motoros tartókengyelb?l igy egy
városnézés után könnyen visszatalálhatunk a motorunkhoz.

– Forgalmi adatok feldolgozása kiegészít? FM-vev?egység segítségével
azaz
útvonaltervezésnél figyelembe veszi a forgalmi adatokat, úgymint
dugók, útlezárások, balesetek…

– Üzemanyagszint-becsléses útvonaltervezés benzinkút információk
alapján,

– Zárható kengyel, igy egy svájci bevásárlóközpont parkolójában
bátran a
motoron hagyhatjuk a GPS-t (a békéscsabai TESCO mellett már nem
feltétlenül).

Fontos a jó és pontos naprakész térképellátottság
A Garmin készülékekhez az alap autós navigációs térképeken kívül
topográfiai, hajós, légi térképek is beszerezhet?k szinte egész
európára.
pl. a magyar topográfiai térkép alapja a Honvédelmi Minisztérium
Topo-50
digitális térképe, de a turistautak.hu-ról ingyenesen egy
hasonlóan részletes topográfiai térkép letölthet?.
A környez? országokhoz szintén találhatunk ingyen letölthet?
térképeket,
ezek sajnos a legtöbbször lefedettség terén meg
sem közelítik a fizet?s változatokat.

ugrás fel