EST. 2002

Nem nagyon megy a Harley-nak Kínában

Nagyon rákészült a Harley Davidson Kína meghódítására, hiszen a milliárdos piac az ígéret földjeként kecsegteti a hanyatló nyugaton sikertelenségre kárhoztatott motorgyártókat. Jelenleg a HD hét hivatalos viszonteladóval rendelkezik Kínában, és az üzleti terv szerint 2016-ig 28-ra szeretné ezt a számot feltornázni.

Ha csak ezeket az adatokat néznénk, azt hihetnénk, az eladások az egekben járnak – pedig a valóság ennél sokkal kiábrándítóbb. A Bloomberg jelentése szerint tavaly egész évben 268 (kett?százhatvannyolc) darab motort sikerült eladni az egész országban (összevetésképpen a gazdasági magazin az egy szem milwaukee-i telephely ötszáz fölötti eredményét említi).

Az okok összetettek, mint mindig – és nem feltétlenül csak a HD sara a rossz teljesítmény. A behozott motorokra ugyanis helyb?l 30%-os importvámot vetnek ki a helyiek, ami – tekintve az amúgy sem filléres vételárat, jelent?s teher. Egy Electra Glide megvételéhez körülbelül 53 ezer dollár kell arrafelé, ráadásul még használni sem lehet korlátlanul. Abszurd törvényi szabályozás például, hogy bármi történjék is, a motorokat 11 év után ki kell vonni a forgalomból. Arról nem is beszélve, hogy a helyi útviszonyok finoman szólva nem mindenhol teszik lehet?vé a fesztelen motorozást, ahol pedig lehetne menni, ott sokhelyütt a zajszennyezést visszaszorítani szándékoló sebességkorlátozásokkal kell szembenézniük a rájdereknek.

Egyre nagyobb az akarat, hogy a gyártók betörjenek – vagy ha már benn vannak, dinamikusan terjeszkedjenek – a kínai piacra. Jobban meggondolva viszont a Harley talán okosabban tette volna (tenné), ha kivár(na) a beruházásokkal. Mindeközben a Honda évente 1,25 millió példányt ad el csak robogóból és 125-ös motorból Kínában… talán jobban kéne igazodni a helyi igényekhez?

ugrás fel