Németh Balázs még február 22-én szenvedett kulcscsonttörést a Supersport világbajnokság ausztráliai szezonnyitóján. Azóta egy m?téten és egy mindennel együtt közel 40 órás hazaúton is túl van a H-Moto Team magyar versenyz?je, aki most balesete körülményeir?l és az azóta történtekr?l beszélt.
A Complus SMS Racing motorosa február 27-én érkezett vissza Magyarországra, amelyet követ?en tulajdonképpen azonnal megkezdte a rehabilitációt, hogy rajthoz tudjon majd állni a Supersport vb következ? futamán, az április 14-i aragóni nagydíjon. Az indiai futam áthelyezése miatt így kicsit több mint egy hónap áll a magyar motoros rendelkezésére ahhoz, hogy teljesen felépüljön, és ismét formába kerüljön az év második megmérettetésére.
– Hogy van a vállad? Azt már sokan tudják, hogy eltört a bal kulcscsontod. Egy úgymond sima, egyszer? törésr?l van szó, vagy ennél azért kicsit bonyolultabb a helyzet?
Németh Balázs: – Sajnos nem egyszer? törésr?l van szó. Darabosan tört a kulcscsontom, és a pályán készült röntgenfelvétel alapján egyértelm? volt a szakemberek számára, hogy a m?tét elkerülhetetlen.
– Mesélj kicsit a bukás el?tt történtekr?l. Hogyan alakult addig a pontig a hétvége? Milyen el?jelekkel vártad volna a futamot?
– Egy jól felépített stratégia mentén tettük a dolgunkat egészen a baleset bekövetkeztéig. Adatbázisunk viszonylag szegényes volt, mert az el?z? évhez képest változott a pálya aszfaltbevonata, számomra teljesen új volt a futóm?. Sem az én korábbi öhlinses, sem a csapat K-tech-es setupjait nem lehetett automatikusan felhasználni. Sok beállítást kipróbáltunk a teszt alatt. Nem voltam boldog, hogy a mez?ny második felében tartózkodtam, de jó jelnek számított, hogy id?eredményem folyamatosan javult, és a körid?t tekintve nem volt nagy a leszakadásom. A tesztek utáni elemz? munka meghozta a kívánt eredményt. Az új beállításoknak köszönhet?en az els? id?mér?n sokáig az 5. helyen tartózkodtam, bukásom pillanatában is 8. voltam. A tervezett kiállás el?tti utolsó gyorskörömet teljesítettem, mikor a baleset bekövetkezett. Új gumikkal az utolsó 10 percben kellett volna megfutnom a kvalifikációs id?met. A bukás el?tti el?zmények nagyon bizakodóvá tettek a futammal kapcsolatban.
– A motort milyennek érezted? Lehet majd vele jó eredményeket elérni a szezon kés?bbi részében?
– Az els? hétvége tapasztalatai alapján úgy érzem, versenyképes a csomagunk. A tavalyi legjobb eredményemhez képest már az els? id?mér?n 0,6 másodpercet javultam. Az élmez?nybe nagyon nehéz lesz betörni, de a közvetlen mögöttük harcolók között én is ott szeretnék lenni. A pillanatnyi felkészültségi szintünkr?l természetesen tovább kell lépni, hiszen mindenki ezt teszi majd. Els?sorban a m?szaki fejlesztési lehet?ségek – melyek a rendelkezésre álló forrásoktól függenek – döntik el, hogy milyen eredménnyel fogom zárni az évet. A sorozatban három év alatt megszerzett versenyz?i tapasztalatom alkalmassá tesz akár meglepetések elérésére is.
– Sokan panaszkodtak az új aszfaltra és a Pirellikre is. Te találtál bennük kifogást? Mi okozta szerinted ezt a rengeteg bukást a hétvége során?
– Osztom versenyz?társaim véleményét. Marco Melandri elég hiteles figurája a Superbike világbajnokságnak, lehet alapozni a véleményére, mely szerint a pálya felújítása nem a legjobban sikerült. A versenyhétvége statisztikája siralmas: rekordszámú baleset, rengeteg piros zászló, teltházas kórházak. A versenybizottság és a Pirelli közösen hozták meg döntésüket, mely szerint a versenykörülmények nem biztonságosak, ezért le kell rövidíteni a versenytávot. Saját tapasztalatom szerint a gondot az okozta, hogy az azonos keverék? abroncsok viselkedése, tapadási tulajdonsága sokat szórt, ezért kiszámíthatatlanok voltak.
– Talmácsi Gábor és Carlos Checa is bukott és megsérült. Ugyanabba a kórházba kerültetek mindannyian? Találkoztál azóta Talmával? Üzensz neki valamit?
– A kórházban nem találkoztunk. Gáborral SMS kapcsolatban voltunk, illetve kés?bb a neten követtem a vele kapcsolatos történéseket. Itthon valószín?leg összefutunk a rehabilitáció szüneteiben. Jobbulást, gyors felépülést kívánok neki. Remélem, Aragónban mindketten motorra ülhetünk.
– Mennyire voltál elégedett a kórházi ellátással? Miért kellett lényegében két napot várni az operációra? Hogyan sikerült a m?tét?
– A kórházról jó véleményem alakult ki. A vállspecialista, Andrew Oppy sebészkonferencián való elfoglaltsága miatt kellett várnom. Itthoni orvosom, Dr. Pavlik Attila elismer?en nyilatkozott a m?tét utáni felvételek láttán.
– Hogyan viselted a hosszú haza utat? Nem lehetett egyszer? kibírni 22 órát a repül?n törött vállal…
– Az utazás nem volt egy „leányálom”. Nagyon hosszúnak t?nt az út. Háztól házig közel 40 órát nyügl?dtem. A kórházban jól felszereltek fájdalomcsillapítókkal, a repül?út során csapattársaim mindenben segítettek. Prágában menedzserem, Kelemen Krisztián és édesapám várt, és kényelmes körülményeket biztosítva szállítottak hazáig.
– Tulajdonképpen milyen operációról beszélünk? A mondhatni „jól megszokott” módon titánium szegekkel rögzítették a törött csontokat? Ezeknek az eltávolítására a jöv?ben sor kerül majd, ahogyan azt már több versenyz?nél is láthattuk?
– A darabos törés miatt nem rutinm?tét volt az enyém. A kulcscsontomat és a letört darabokat a csont majdnem teljes hosszában egy platinalemez és hét szegecs rögzíti. A teljes gyógyulást követ?en, egy újabb m?tét során ezeket el kell majd távolítani.
– Az orvosok milyen hosszú rehabilitációs és egyben gyógyulási id?t jósolnak?
– Különböz? szakemberek különböz? rehabilitációs id?szükségletr?l beszélnek. Abban mindenki egyetért, hogy ezt a lehet? legrövidebbre redukáljuk. A hagyományos módszerek mellett korszer? kiegészít? kezeléseket is igénybe fogok venni. A körülöttem dolgozó szakemberek most állítják össze rehabilitációs programomat. Szerencsére elég hosszú id? áll rendelkezésre az indiai futam áthelyezése miatt. Jó esélyem van arra, hogy az április 14-i aragoni futamra teljesen rendbe jöjjek.
– Itthon rengetegen szorítottak, izgultak érted és most is folyamatosak a feléd irányuló jókívánságok. Üzennél valamit a szurkolóidnak?
– Most is folyamatosan érkeznek jókívánságok. Ezek a balesetet követ? pillanatokban is eljutottak hozzám. Er?t adtak akkor, és segítenek most is abban, hogy eredményesen vívjam meg ezt a „pályán kívüli versenyemet” az id?vel. Köszönöm bíztatásukat és jókívánságaikat. Köszönöm a segítséget, amit csapatomtól, menedzseremt?l, orvosomtól és rehabilitációmat segít?kt?l kapok. Miattuk is ott kell lennem a következ? futamon.
Legutóbbi hozzászólások