Hirdetés
Kezdőoldal Sporthírek sporthirek-mx Nemzetek Krossza: egyszer volt…

Nemzetek Krossza: egyszer volt…

Hirdetés

Szöveg: -nn- Fotó: archív

Egy csapatversenynek mindigkülönleges eszenciája van. Lehetsz te a világon a legjobban abban amit m?velsz, ha a körülötted lév? társaid kutyaüt?k, vagy éppen rossz napot fogtak ki. Elég, ha csak egy aprócska láncszem nincs a helyén, máris keresheted a megfelel? kifogásokat a vérre éhes újságírók el?tt. Egységben kell gondolkozni, mert nem magadért, hanem a zászló dic?ségért küzdesz. Ha ezt kombináljuk a motokrosszal, akkor valami igazán üt?s elegyet kapuk: a Nemzetek Krosszát.

Mi az a Nemzetek Krossza? A csapat-világbajnokság. Szentimentálisabb források nemes egyszer?séggel a sportág olimpiájának nevezik, holott csupán egy versenyhétvégér?l van szó, ami arra hivatott, hogy eldöntse melyik krossznemzet a legkiválóbb az összes közül. A sportág els? éveiben például a mostanság reneszánszukat él?t britek vitték a prímet, majd jöttek a belgák, napjainkban pedig a k?kemény amerikai bajnokságban nevelkedett legényeket kell legy?znie annak, aki a legjobb akar lenni.

Kezdjük az elején…

1947-ben volt a világpremier. Pontosan tíz évvel az els? motokrossz-világbajnokság kiírása el?tt. Az akkoriban mx-nagyhatalomnak számító britek vihették el?ször haza a Peter Chamberlain vándortrófeát, majd a következ? 19 évben 14-szer voltak eredményesek egy-egy lehulló morzsát engedélyezve a belgáknak és a svédeknek.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

A Peter Chamberlain trófea

A sportág egy máig legendaként tisztelt figurája azonban teljesen átírta a Nemzetek Krossza addigi történetét. Roger De Coster felt?nésével Belgium veszi át a stafétát a britekt?l: 1969-tól 1980-ig bezárólag hét els?séget ünnepelnek a flamandok…majd megjelenik Amerika a páston, és az országtól megszokott agresszivitással igázza le saját játszóterén Európát.

12 éven keresztül sikerül meg?rizni a jenkiknek veretlenségüket. Olyan nagy legendák oktatták a világot a csillagos-sávos mezben, mint David Bailey, Rick Johnson, Jeff Emig, vagy Jeremy McGrath. Európa tehetetlenül állt az agresszív amcsi stílussal szemben, míg fel nem t?nt a porondon egy újabb zseniális belga krosszos, Stefan Everts.

Nemzetek Krossza a motorinfo.hu-n

Megfejeljük tavalyi Nemzetek Krossza hetünket, és már két héttel a verseny el?tt elkezdjük csepegtetni az információkat a csapatvilágbajnokságról. Kielemezzük az esélyesek összeállításait, beszélgetünk a magyar csapattal, és felidézünk pár emlékezetes momentumot és arcot a múltból. A krosszbarátoknak érdemes lesz minden nap ránk kattintatni.

1995-ban, 1997-ben és 1998-ban is térdre kényszeríti Belgium a szuperhatalmat, ami 1999-ben egy nagyon er?s és nagyon szerencsés olasz válogatottnak is sikerül, Brazíliában. 2000-ben még megvillan a legújabb amcsi generáció (Carmichael, Pastrana, Hughes), hogy három éven át a Nemzetek Krossza felé se nézzenek hol politikai (2001: WTC lerombolása), hol sportpolitikai (2002: az utolsó pillanatban elveszített rendezési jog), hol pedig kereskedelmi okokból.

Ezalatt a franciák, az olaszok, és kétszer a belgák eredményesek, 2005-ben azonban újra jön az USA-henger a jelenkor legkiválóbb krosszosainak részvételével: Ricky Carmichael, James Stewart és majd kétszer Ryan Villopoto az utóbbi négy kontinenstalálkozó h?se. Ötödjére azonban egyik ász sem lesz a válogatottban. Hogy miért nem, az a csütörtöki cikkünkb?l derül majd ki.

A lebonyolítás

1984-ban fektették le a mostani rendszer alapjait. Addig csupán egy géposztályban mérk?zött meg a nemzetek által delegált egy-egy versenyz? a világbajnoki titulusért. A 250-es géposztály képvisel?i a Nemzetek Trófeájáért, a 125-ösök a Nemezetek Kupájáért versengetek. ’84-ben egyesítették a mez?nyt és alakították ki a jelenleg is érvényben lév? pontrendszert. Minden csapat a tagjai által elért helyezéseiknek megfelel? pontszámot kapja, ezeket összeadják a három futam alapján (a legrosszabbat ikszelik). A legkevesebb pontot elér? nemzet lesz a bajnok.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Everts és Lamson harca

Jelenleg három kategóriában, három motorost nevezhetnek az országok. MX1-be a legjobbbb motoros indulhat 450-es négyütem? motorral, MX2-be a legkirályabb kiskategóriás versenyz? kap lehet?séget, az Open kategóriában pedig általában a második legjobb 450-es motorost indítják a nemzetek.

A három kategória legjobb 20 nemzete körmérk?zés jelleggel feszülnek egymásnak a fináléban. Els?két az MX1-es versenyz?k csapnak össze az MX2-esekkel, majd rövid pihenés után az MX2-esek az Open kategória motorosaival mérik össze tudásukat, az MX1-Open összecsapás után pedig fény derül a világbajnok egység kilétére.

A helyszín

Franciacorta, a Daniel Bonaráról elnevezett pálya fogadja 63. alkalommal a jeles eseményt. Huszonhárom esztend? után újra Olaszországban a csapat-világbajnokság. 1986-ban a Novarához közeli Maggiorában krosszoztak a nemzetek, nyert az USA (David Bailey, Ricky Johnson, Johnny O’Mara), az volt az amerikaiak hatodik sikere. Err?l a viadalról olvashattatok tegnap.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Cairolinak kell gy?zelemre vezetni a hazai csapatot

Olaszországban lelkes közönség fog összejönni, különösen népszer? arrafelé a m?nem, f?leg Antonio Cairoli, David Phillippaerts és a többi honfi sikerei okán. Az olaszok eddig két Nemzetek Krossza-diadalt jegyeznek – a Maglia Azzurra utoljára 2002-ben ért a csúcsra a mostani szövetségi kapitány Andrea Bartolini, Alessio Chiodi és Alessandro Puzar összetétel? csapattal. A helyszín Észak-Itália egyik legmodernebb pályája lesz a Brescia térségében fekv? Franciacorta mellett (az A4-es autópályáról Ospitaletto kijárat).

Leg, leg, leg

A legtöbb gy?zelem az Egyesült Államok nevéhez f?z?dik, eddig 19-szer vitték haza a Chamberlain trófeát. A második legeredményesebb nemztek Nagy-Britannia a maga 14 els?ségével, Belgium a harmadik 12 világbajnoki címmel. Az egyszeresek táborát er?síti Franciaország (2001-ben), Szovjetúniuó (1978-ban) és Csehszlovákia (1975-ben). A többi diadalon USA, Nagy-Britannia, Belgium, Svédország (7x) és Olaszország (2x) osztozik.

A csapatvébé legeredményesebb alakja Roger De Coster, aki versenyz?ként ötször (Belgium színeiben), szövetségi kapitányként (USA) 19-szer emelhette magasba a vándorserleget. A pályán az amerikai Jeff Ward gy?jtötte be a legtöbb összetett gy?zelmet: hét fellépéséb?l (ez is rekord) hétszer nem talált legy?z?re az amerikai válogatottal. Mögötte öt-öt els?séggel áll a szintén amcsi David Bailey, a belga Stefan Everts és az el?bb említett De Coster.

Az esemény legpechesebb fiugrája minden bizonnyal Billy Mackenzie, aki tavaly egy körrel a vége el?tt bukta el hazai pályán a britek dobogós helyezését, és talán az összetett gy?zelmet. Bár a brit diadalhoz a dolgok nagyon szerencsés együtállására is szükség lett volna, de azért ott van a ‘mi lett volna, ha…’ a brit szurkolók gondolatában. Ha Mackenzie a legpechesebb, Johnny O’Mara a legirigyeltebb alajkja a Nemzetek Krosszának. ’86-as teljesítményét még ma is zászlójukra t?zik az amerikaiak, és elismer?en nyilatkoznak róla a sporttársak.

A tavalyi utolsó viadal, teljes hosszában

A legutálatosabb cím tulajdonosa James Stewart, aki sért?dött ovisként viselkedett tavaly a leintés után (felhívnánk a figyelmet a beágyazott videóra). Stewart azt nehezményezte, hogy Sebastien Pourcel ‘túl er?szakosan’ el?zte meg a harmadik futam elején. A francia kezet nyújtott Jamesnek és szerel?jének, mire nem hogy nem viszonozták a gall közeledését, még a szemkontaktust sem vették fel a 2008-as csapatvébé h?sének kikiálltot id?sebb Pourcellel.

A csapaton belüli legnagyobb viszály is az amerikai egység nevéhez f?z?dik, ahogy a legrosszabb rendezés is. Kezdjük az utóbbival: 2002-ben nem tudták összekapni a direkt erre a versenyre tervezett komplexumot, ami hosszas huza-vona után odáig vezetett, hogy a hollandiai Lierop adott otthont az események, az amerikaiak meg dacból nem álltak rajthoz. Ami meg a csapaton belüli viszályt illeti: az 1996-ban Jeff Emig és Jeremy McGrath élet-halál harcot vívott az amerikai mx bajnoki címért. McGrath sokáig vezetett, de az idény vége felé eltörte a lábát, így Emig nyerte az amerikai bajnokságot. McGrath a Nemzetek Krosszán akart visszavágni, nem tisztelt sem ember, sem Istent, mindegyik futamában meg akarta alázni csapattársát.

Legendás versenyek

Szinte lehetetlen kiemelni akár egyet az elmúlt 62 viadal közül, hiszen mindegyiken történt valami olyan, amire máig szívesen emlékeznek vissza a rajongók. 2007-ben például Ryan Villopoto, 18 esztend?sen alázta le az egész világot egy 250-es négyütem? Kawasakival. 2006-ban Stefan Everts utolsó fellépésén verte tönkre egyedül az összetettben gy?ztes amerikai válogatottat. 2005-ben Ricky Carmichael mutatta meg a többieknek, miért hívják ?t a Valaha Élt Legnagyobbnak.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Villopoto MX2-es motorjával elverte két éve az MX1-eseket. Kétszer is.

2003 szintén RC parádéjáról marad emlékezetes, akkor azonban kevés volt egymaga a hazai pályán motorozó belgák ellen. 1995-ben az Ryan Huhges utolsó futamban történt bukása miatt csúszott le Amerika az összetett gy?zelemr?l Belgium ellenében.1994-ben a semmib?l nyert a Rob Herring – Paul Malin – Kurt Nicoll brit-trió, az 1986-os amerikai csapatot pedig máig a legüt?sebb triónak tartják a Nemzetek Krossza történetében. Az idei év is tartogat izgalmakat számunkra, az tuti!

És még mis sem l?ttük el az összes puskaporunkat. A hét minden napján szolgálunk extra és exklúzív Nemzetek Krossza tartalommal! Holnap a 63 év 10 legfontosabb mérföldkövét elevenítjük fel.

Az MX rovat f?támogatója