EST. 2002

NK: Stewart, Villopoto és Ramon a leggyorsabb

USA, Belgium, Franciaország. Jelenleg a három legjobb motokrossz-nemzet a Földön, ezt már a tavalyi versenyen is bebizonyították az érintettek. A többieknek ?ket kell megverni, ami nem lesz könny? feladat, látván eddigi teljesítményüket.

Pszichésen nagyon megviselte az amerikaiakat legjobbjuk kiválása. Mindenki reménykedett benne, hogy Carmichael felépül, de titkon már Glen Helenben tudták, hogy elveszítették a csapatkapitányukat. Adódott a kérdés – kivel lehet betölteni a Ricky maradt ?rt? Végül a Suzuki mondta ki a dönt? szót: Ivan Tedesco legyen az. RC ugyan a háttérb?l megpróbálta elterelni a rajongók figyelmét pár okosan megfogalmazott PR mondattal, de a bennfentesek tudni vélték, hogy a hamamatsui gyár nyomásának engedve küldött meghívót az Amerikai Motorkerékpáros Szövetség Tedesconak. Tudniillik a gyár nem kevés pénzzel támogatta az amerikai csapat felkészülését az eseményre, „küls?st” pedig mégsem ültethettek a sárga motorra. Csak nehogy megjárják az amcsik ezt a döntést, ugyanis egyszer már pórul jártak egy hasonló eset kapcsán. 2003-ban azért került Ricky mellé Tim Ferry (Yamaha) és Ryan Hughes (KTM) a csapatba, mert akkoriban ennek a két gyárnak volt a legnagyobb befolyása a tengerentúlon. Az eredmény ismert: RC-nek szárnyalt, Ferry és Huhges leszerepelt, a csapat azért így is a második helyen végzett, ami persze felért egy vereséggel a egójukról ismert jenkiknek.

Stewartéknál azért be volt készítve az 1-es rajtszám is

RC kiválásával egy tollvonással átrendezték az amcsik soraikat. Stewart kapta meg a kapitányi karszalagot és a vele járó 1-es rajtszámot, utalva ezzel arra, hogy a „fekete párduc” az MX1-es géposztályban induló elitnek fog mx-leckét adni. Villopoto szerepe csupán annyiban változott, hogy Bubba mellett neki kell majd a hátát tartania a csapatért. 18 évesen hálátlan feladat. Tedescot pedig belef?zték a levesbe – idén csak egy motokrossz futamot teljesített a tavalyi Lites-bajnok – jó lesz ? az Open kategóriába is. Stewart és Villopoto élt is a bizonyítás lehet?ségével, hisz mindketten simán hozták a maguk kvalifikációs versenyét, Tedesco a második lett Ramon mögött az Open kvaliban. A csapatok legrosszabb helyezése törl?dik az edzések után, így az USA két els? helyezéssel magabiztosan hódította el a pole pozíciót.

MX1: Stewart (1) és Everts (7) tempózik az élen, mögöttük Leok (16), Jan Zaremba (52), Seb Pourcel (4) és Bradshaw (25) helyezkedik

A belga csapat is odatette magát, jelezvén, hogy még nem lefutott ez a verseny, meg persze Stefan Evertset méltó módon illik búcsúztatni egy ilyen szép karrier után (Everts valamennyi fellépésén dobogóra segítette a nemzeti csapatot. Ebb?l pedig 15 volt.) Talán az égiek is a belga félistennek akartak kedvezni a legnagyobb rivális kiradírozásával… Meglátjuk majd a versenyen. Az kvali-futamon mindenesetre nem tudta a más dimenzióban motorozó Stewartot megfogni a tízszeres világbajnok, Kevin Strijbos is csak a hatodik lett az MX2-es futamon, így Steve Ramon els? helye az Open kategóriában úgy kellett az együttesnek, mint egy falat kenyér.

Sajnos a mienknek nem sikerült a bravúr, nem kerültünk a legjobb húszba. Kornél, Hujber Péter, és Czúni Laci alkotta triós a 24. lett a 31 f?s mez?nyben. Öt pont hiányzott a küszöbhöz. Kornél a 11. lett a maga futamában, a csapatba az utolsó pillanatban bekerült Hujber Petya a 25., Czúni a 24. helyen végzett, így Hujó minuszolásával is 35 pont a magyar egység mérlege – a svájciak 30 egységgel kerültek utolsóként a f?eseménybe. Olyan válogatottak végeztek el?ttünk, mint a Brian Jörgensennel felálló Dánia, a Marc De Reuvert a soraiban tudó Hollandia (a hétvége legnagyobb meglepetése, hogy nem kerültek a fináléba), az Oroszok, vagy a Svédek. Egy-egy pont választja el csupán az imént felsorolt csapatokat – nagyon kevésen múlott tehát.

A jelent?sen ráncfelvarrott európai bázisú Francia trió beleköphet a ‘legnagyobbak’ levesébe. A friss MX2-es világbajnok, a Villopotoval egykorú Chritophe Pourcel meggy?z? formát mutat. A szabadedzésen idei játszótársával, Antonio Cairolival meccselt az els? helyért, a kvali-futamon Villopoto dolgát nehezítette meg – Flyin’ Ryan csak egy másodperccel hozta be el?bb a Kawasakiját a francia márkatársnál. Chritophe bátja, Sebastien Pourcel is felhívta magára a figyelmet. A jöv?re már az MX1-es géposztályban versenyz? francia Evertsel birkózott a második helyért, amikor eltört az els? felnije, de így is be tudta hozni a gépet a 8. helyen. A csapatban a rutint képvisel? Yves Demaria negyedik lett Ramon, Tedesco, Wyatt mögött az Open kategória kvalifikációs versenyén. Seb Pourcel helyezését törölve megkapjuk az eredmény: C. Pourcel 2 + Demaria 4 = 6, azaz harmadik hely a két pontos USA és a 3 pontos Belgium után.

Carmichael és Luongo kezelnek

A Kiwik, akárcsak a tavalyi versenyen most is a negyedik helyre l?tték be magukat. Nem volt egyszer? helyzetben a szövetség a motorosok kiválasztásánál, hiszen Ben Townley és Josh Coppins is az idény nagy részét átpihente sérülések miatt (Townley mizériájáról már többször is beszámoltunk). Más üt?képes versenyz? pedig nem nagyon áll a csapat rendelkezésére. Szerencsére mindketten felépültek, bár nem biztos, hogy ott tudnak lenni az els? háromban önerejükb?l, mindenesetre ez a csapat az egyik fekete ló a mez?nyben. Townley egy számára viszonylag ismeretlen technikával (Kawasaki KX 250F, tavaly ugye egy 450-es KTM-el ment), Coppins a záró futamon szerzett kisebb sérülése ellenére is negyedik tudott lenni a maga futamában, csak hát ott van Cody Cooper is, aki nem annyira tapasztalt motoros. ? a 10. lett az Open kvalifikáción. A verseny után pedig csak egy eredményt törölnek, tehát Cooper egyik finise mindenképpen szerepelni fog az egyenletben.

A gy?ztesek nyilatkozatai

James Stewart (MX1)

„Már az edzéseken is jól alakultak a dolgok, igaz egy k? eltalálta a láncomat, ami kicsit hátrébb vetett, de egyébként minden ok. A versenyen sikerült jól rajtolnom, majd miután az élre álltam a saját tempómban motorozhattam. Ricky mondta, hogy nagyon kemények a srácok, nos valóban ezt tapasztaltam. Everts a verseny végére megtalálta a ritmust, és egész gyors köröket repesztett. A pályával semmi gondom sincs, a vége felé javult az állapota a motorok által vájt nyomok miatt. Annyit tudok csak felhozni ellene, hogy néha nehéz megel?zni rajta a lekörözötteket. A sérült térdem is rendben van, semmi fájdalmat nem éreztem motorozás közben. Nem számítottam rá, hogy ennyi ember fog kilátogatni a pályára, olyan mintha egy rock koncerten lennék. Tisztára, mint Woodstock.

Ryan Villopoto (MX2)

„A szabadedzéseken megnehezítette a dolgomat a sár, de szerencsére a kvalifikációs versenyre már felszáradt a pálya. Az els? körökben kiszaladtam a pályáról, a váltókarom el is görbült, ráadásul az olaj is szivárgott bel?le. Szerencsére nem vesztettem sok olajat, így tudtam folytatni. Holnapra már rendben lesz a gép. Ezek az európai srácok nagyon kemények. Annyira nem gyorsak, viszont veszélyesek. Ricky is mondta, hogy figyelni kell rájuk, mert nem tudhatod mikor okoznak bonyodalmat. Megfigyeltem néhány kanyarban Christophe Pourcel technikáját – elég érdekes vonalakat használ. Biztos vagyok benne, hogy a vasárnap sokkal keményebb lesz, nyitva kell tartanom a szemem.

Steve Ramon (Open)

„Jól sikerült a mai napom. Ugyanazokkal a beállításokkal mentem, mint amelyeket az itteni nagydíjon használta. A versenyen viszonylag jó rajtoltam, de a bels? íven fordulva visszacsúsztam a harmadik helyre, aztán keményen meg kellett küzdenem Avisszel és Ivannel a gy?zelemért. Örülök, hogy sikerült megnyernem a futamot, holnap mindenképpen a dobgót veszem célba.”

Meglepetés a Greg Albertyn által dirigált Dél-Afrikai csapat ötödik helyezése. Tyla Rattray mellé két ismeretlen motorost találtak Avis Wyatt és Neville Bradshaw személyében. Wyatt meglepetésre az Open kategória harmadik helyét szállította a Fekete Kontinensnek, míg a rutinosabb és elismertebb kollégája (Rattray) az ötödik lett az MX2-ben, Bradshaw 12. pozícióját kihúzva a 5. rajthely boldog tulajdonosai lettek.

Több mint húszezren voltak kíváncsiak az els? napra

Az éremre még eséllyel pályázhat Nagy-Britannia (Billy MacKenzie, Tommy Saerle /mindössze 17 esztend?s/, Carl Nunn) és Olaszország (Tonio Cairoli, David Philippaerts, Christian Beggi) válogatottja is. A hazaiak a 6., az azzurrik a 7. helyen végeztek a matekozás után.

A Motokrossz Világbajnokság hivatalos honlapjára hivatkozva a következ? televízió csatornák sugározzák él?ben a futamokat (14 – MX1-MX2, 15:30 – MX2-Open és 17 órai kezdettel – MX1-Open): Eurosport (a hivatalos m?sorrendben más események szerepelnek a megadott id?pontban), Eurosport 2, AB Moteurs, Dubai Sports Chanel, Easy TV, Sport Italia, VRT és az ETV.

Nagy Norbert

A legjobb tíz

1. USA

2. Belgium

3. Franciaország

4. Új-Zéland

5. Dél-Afrikai Közt.

6. Nagy-Britannia

7. Olaszország

8. Észtország

9. Finnorszá

10. Spanyolország

Részletes eredménylista itt

ugrás fel