Hirdetés
Kezdőoldal Magazin Opcionalitás a motorgyártásban

Opcionalitás a motorgyártásban

Hirdetés

Azt hiszem a rendszerváltás egyik adománya volt, hogy lassan mindenki megtanul vásárolni. Élni a lehet?séggel és talán a számára leginkább megfelel? termék kiválasztásával.

Ma már nem kell éveket várnunk egy autóra, nem húzunk pingpong labdákat az autótelepeken lehasznált állami kocsikat remélve a siker vagy a szerencse kapcsán. Eljött talán az id?, amikor már kishazánkban sem az a fontos, hogy kinek milyen autó áll a ház el?tt, vagy milyen motorral van szerelve. Elkezdtünk gazdaságos és ésszer? döntéseket hozni, vagy ha még nem is teljesen, de a folyamat láthatóan elkezd?dött már.

Egyre nagyobb teret nyernek a diesel autók, de persze aki nem autózik sok kilométert, az nem feltétlenül veszi a drágább dieselt, marad a valamivel olcsóbb benzinesnél. Vagyis mérlegelünk járm?választásunk kapcsán, és ezt azért tehetjük meg, mert van választék. Ami egyértelm?en jó dolog, emlékezve arra, amikor még nem volt.

A Ford Fiesta egy egyszer? automobil, mégis több tucat, ha nem több száz különböz? felszereltséggel és kialakításban kínálják, míg…

De a választékon belül van még egy csodálatos dolog, ez pedig az opcionális lehet?ségek kiaknázása. Ez az autóiparra rendkívül jellemz? (megannyi típusváltozat, különböz? motorblokkokkal és felszereltséggel), de ez a motorkerékpár szegmensben egy szinte teljes mértékben hiányzó lehet?ség.

Vagyis ha valaki kinéz magának egy alsókategóriás autót, akkor azt képes lesz különböz? lehet?ségek alapján tovább kalibrálni, ezzel szinte teljesen igényeihez és elvárásaihoz formálni azt. Ugyanazt a modellt megvehetjük például céges autónak hátsó üléssor nélkül ráccsal, de csinálhatunk bel?le városi autót feleségünknek, vagy egy vidám, fiatalos tanulóautót gyerekeinknek. Az autó marad ugyanaz, de az opciók, lehet?ségek megváltoztatásával messzemen?en eltér? végeredményeket kaphatunk.

Ehhez semmi mást nem kell tennünk, mint egy listáról kiválasztani az éppen nekünk tetsz? kárpitot, színeket, és a végtelennek t?n? extralistáról azokat ikszelni be, melyek célunk eléréséhez, elképzelésünk megvalósításához, igényeink kielégítéséhez szükségesek. Így könnyedén formálhatjuk személyiségünkre akár a szomszéd pék kisbuszát, és alkothatunk bel?le például családi egyter?t.

…míg például egy GSX-R1000-est csupán három-négy színben, hozzá néhány egyszer? opciós kiegészít?vel rendelhetünk. Szerintünk többet érdemelnének.

A motoros piacon ez azonban teljesen másképpen jelentkezik. A motorkerékpár gyártók egyes modelljeiket szintén többféle színben kínálják (bár közel sem akkora a választék, mint egy átlagos autó esetében), melyeket általában évente le is cserélik, ezen felül néhány kiegészít?t is választhatunk a modellekhez, de ennyivel kvázi ki is fújtak opcióink.

Tudom, most mindenki arra gondol, hogy ha valaki meg szeretné változtatni motorját, akkor tegye azt ahogy és amivel csak tudja, de akkor is, a gyártók nem igazán kényeztetnek el bennünket, motorkerékpár vásárlókat gyári opcióikkal, és most nem is kell nagy dolgokra gondolni!

Tételezzük fel, hogy egy ezer köbcenti körüli motort szeretnénk vásárolni. Már ki is szemeltük kedvencünket, de néhány változtatást szívesen eszközölnénk rajta, csak hogy a szerelemt?l végképp elvakultan, és teljesen nyugodt szívvel helyezhessük a pultra a többmilliós vételárat.

Ebben az esetben például nem lenne rossz a három szokásos alapszínen felül egy kicsivel szélesebb színválasztékból csemegézni, vagy esetleg apróbb módosítások lehet?ségével élni, mint például az ülés színét a motor színéhez, vagy saját, egyedi elképzeléseinkhez igazítani. Vagy miért nincs például lehet?ségünk négy-öt különböz? keréktípus közül kiválasztani a számunkra leginkább tetsz?t?

El tudjuk képzelni, milyen lenne egy hasonló opcióval találkozni egy új motor extralistájában?

Ezek egy gyártó számára, úgy gondolom, egyszer?en kezelhet? kérdések lehetnének: nem csak és kizárólag egyetlen alapszínben (feketében…) gyártani nyerget, a kamrák is igazán fújhatnának többfajta színt az idomokra, és még a kerékkérdést is meg lehetne oldani. Ha egy autóhoz választhatunk megannyi alufelni közül, egy elvileg exkluzívabb termék, egy motorkerékpár esetében miért nem?

Arról nem is beszélve, hogy az opcionalitás kiterjesztésével, „szép” üzleti nyelven szólva hihetetlen feed backet is kapna a cég az adott piacról, szélesebb képpel rendelkeznének, így jóval egyszer?bb is lenne egy bizonyos modell megalkotása.

Ezen felül természetesen olyan tételek is szerepelhetnének az opcionális listákban, amelyeket már csak komolyabb, vagy drágább modelleknél lenne érdemes kínálni. Egy sportmotoron ne csak egy ülésszínt változtathassunk igényeink szerint, miért ne kérhetnénk f?alkatrészek cseréjét is akár?

Ha például valaki úgy dönt, hogy új, vagy a gyáritól eltér? futóm?vet szeretne motorjába, akkor a következ? utat kell bejárnia: a széria felszereltség? motort vegyük adottnak. El?ször is ki kell szerelni bel?le a cserére szánt alkatrészt, megvenni helyette az újat, majd remélhet?leg ért? kezekre bízva kicseréltetni azt.

Nos? Valakinek?

Ezzel több probléma is felmerül. El?ször is a komplett gyári futóm? ott fog porosodni a garázs polcain, aminek – hacsak valamilyen csoda folytán sikerül eladnunk – semmilyen hasznát nem látjuk. Ha már valaki vásárolt gyári futóm?vet, akkor tudhatja, hogy az ára, bár olcsóbb, mint egy speciál eszközé, mégsem akkora a különbség, hogy azzal ne lenne érdemes számolni.

Vagyis ha akinek eredend?en effajta elképzelései lennének motorjával – ami egy sportmotornál könnyen elképzelhet? – és ezt az igényét képes lenne kiszolgálni már maga a gyártó, akkor azzal pénzt is takaríthatna meg, hiszen csupán a gyári és a speciál alkatrészek közötti árkülönbséget kellene megfizetnie. Arról nem is beszélve, hogy megkérd?jelezhetetlenül hozzáért? szakemberek végeznék el a cserét.

Tény az is, hogy egy gyártó jóval alacsonyabb áron képes egy terméket felvenni a piacról nagy tételben és szerepeltetni azt modellpalettáján, mint amennyiért egy egyszer? vásárló hozzájuthat. Az általunk vizionált opcionalitásnak lennének természetesen hátulüt?i is. A megannyi lehet?ség alapján összeállított, személyre szabott, megálmodott modellre a vásárlónak sokkal több id?t kellene várnia, a gyárnak pedig fel kellene készülni ezen igények fogadására.

Valószín?leg a motorpiac effajta átalakulására még várnunk kell, de az els? cég, aki kínálni fogja ezt a szolgáltatás, biztosan sok követ?re talál majd, pont úgy, mint az élet oly sok egyéb területén.