EST. 2002

Phillip Island, Superpole: Frenetikus menés, meglepetésbomba

Ha valaki pár héttel ezel?tt azt mondja, hogy két kategória újonc, egy teljesen új fejlesztés? debütáló motor, és egy eddig meg-megvillanó de igazán nagyot nem alkotó kelet-európai srác fog felsorakozni az els? sorba a vasárnapi versenyre, annak valószín?leg legyantáztatták volna a mellkasát, hogy fájjon neki. Ha netán olyanra is gondolt volna, hogy Noriyuki Haga az új Superpole-rendszerben még csak a dönt? közelébe sem jut, akkor addig tömték volna farsangi fánkkal, míg bele nem fullad. Futamszint? izgalmakat hozott az idei év els? szuperpólja!

Fantasztikus, amit ett?l a sorozattól kapunk mi az utóbbi id?kben. Esbéká, ahol már egy nyamvadt kvalifikáció is olyan izgalmakat és késélharcokat hoz, amit?l feszesre telnek a barlangos testek. Az új Superpole hibátlan, a lebonyolítás rostája jóval s?r?bb szövés?, mint az egykörös rendszeré: egyszer vágni ki a rezet itt nem sokat ér, itt az lesz a legény, aki a legutolsó etapban is legény. Márpedig ahhoz nem utolsó sorban új gumi is kell, hogy maradjon a korlátozott készletb?l – belépett a képbe valami új, a kvalifikáción eddig nem ismert fogalom: a stratégia.

Az els? tízpercben nyilvánvalóan senki nem akarja magát összetörni, az igazán gyorsak csak bejáratják a szünet alatt kissé megmacskásodott végtagjaikat, utoljára rögzítik a pálya titkos fortélyait. A mez?ny hátsóbb traktusa viszont már ekkor is keményen küzd, f?leg saját magukkal: úgy néz ki, a BMW eddigi jó teszteredményei és bíztató szabadedzés idejei nem hozzák meg a várt sikert. Az utolsó pillanatokban is megy a próbálkozás valami jobbért, valami soványabb id?ért, de mindhiába: Corser és Xaus már legels? szórásnál a földre kerülnek – technikai K.O., ahogy a bokszban mondják. Egyébként mindketten csak ülnek, és értetlenül néznek ki magukból, de ugyanezt teszik a BMW-s mérnökök is, egy-egy csámpás tekintet végigfut az S1000RR-en is; hol lehet a hiba?

A második felvonás hozza az els? nagy drámákat. Byrne egyszer?en nem tudja felvenni a ritmust, ami a portugál teszt után kifejezetten hihetetlen, hiszen ott mindhárom nap gyakorlatilag meggyalázta a mez?nyt. Neukirchnerben egy emberként bízik az egész Suzuki, de még csapattársa is elveri – igaz, eredménye ?t sem viszi sokkal messzebbre, kiesnek. Tom Sykes, a jelenlegi pólos csapattársa performansza mindösszesen a 12-ik helyre elég: Tom nem repül a dönt?be. Kiyonaritól többet várnánk, a stílus, amiben közlekedik, még mindig hátborzongató, csak hát mégis, itt a stopper dönt, és döntött most is arról, hogy Ryuichi ne motorozzon az utolsó tíz percben.

Nakano nem bírja végig cérnával, és bár sokáig potens id?ket karcol, végül neve alácsúszik a 8-as lélektani határnak. Az, hogy Parkes nem jut be a legjobbakhoz, az nem csoda: a Ninja úgy táncol alatta, mint Fred Aster a szilveszteri bulin, egykerék, drift, jön minden, mi szem-szájnak ingere – így nehéz lesz. Haga viszont csalódás, és csalódott ? maga is, nem is kicsit, hanem nagyon. Értetlenül rázza a fejét, miután kibújik a sisakból, kimondatlanul is az arcára van írva a csapatnak, hogy ett?l sokkal többet várnak. Példának okáért ott áll a Xerox-boxban Troy Bayliss, aki tavaly ezzel a motorral finomra ?rölte a teljes mez?nyt, kétszer. Persze könnyen meglehet, hogy stratégiai ókumlálásokon siklott félre az egész, hiszen Fabrizio is az utolsó pillanatokban kapott észbe. Ez az egész mindegy most már: sokadik soros 13-ik hely Nitronorié holnapra.

És akkor a mindent eldönt? dönt?, az utolsó felvonás. Ha Biaggi a legjobb nyolc közé kerülés után leült volna, és megköszönte volna a részvételt, és lefeküdt volna egy délutáni szunyára, akkor sem haragudhatott volna rá senki. Egyszer?en hihetetlen, hogy mit csinált az Aprilia és Maximiliano az elmúlt hónapokban: ez valóban olyan, mint egy mese, csak itt a legkisebb mindent megnyer? fiú lassan negyvenéves lesz, és már négyszeres király. Jonathan Rea annyira konstans mód futja a gyors köröket, hogy a szerkeszt?ségi házi fogadások favoritja lett.

Közvetítés

Bár a port.hu-nak lassan azt sem hisszük el, amit kérdez, állítása szerint épp abban a percben kezd?dik az Eurosporton a m?sorszünet, amikor kialszanak az indító fények az els? futamnál. Akinek elég az ismétlés, az 17:00-ra melegítse el? a fot?jt, és 18:30-as távozással számoljon – ezalatt mindkét verseny lemegy az Eurosport 1-es csatornán.

Aki él?ben szeretné végigélvezni az idei szezonnyitót, és van szélessávú internetje, annak ajánljuk a sorozat hivatalos weboldalát: www.worldsbk.com. Az „SBK TV” gombra kattintva a fels? menüsorból, majd értelemszer?en navigálva Windows Media Player-ben nézhetjük meg INGYENESEN, él?ben, kiváló angol kommentátorokkal az összes kategória összes versenyét. Ehhez éjjel kett?re kell állítani a vekkert, majd fél hatra. Minden általunk megadott id?pont az itthoni, magyarországi id? szerint értend?. Jó szórakozást!

A Laconi, Checa és Haslam trió egyértelm?en háttérbe szorul, nem t?lük várják a végjátékot. Fabrizio épp valami átvezet? féle szerepet tölt be, mind id? ügyileg, mind magabiztosságilag a két boly között: nem úgy megy a szekér a gyári Ducatiknak, mint ahogy azt tervezték, ráadásul a tesztsorozat óta nem ez az els? alkalom, hogy valamely szatellit leánycsapatuk elfenekeli ?ket. Nem gy?zzük azonban hangsúlyozni, hogy könnyen meglehet, csupán a Xerox fene rossz taktikai érzéke az, ami miatt ilyen mély, vagy nem mély gödröcskébe szaladt a csapat; hiszen az olasz nyerte a második etapot, a harmadikban futottnál jócskán karcsúbb id?vel.

Az els? sor küzdelme és gy?zni akarása végtelen. Jakub Smrz els? sora hihetetlen meglepetés, talán nagyobb, mint hogy Spies a P1-ben van. Pedig utóbbi sem piskóta. Ez élete els? versenye, az idei vadiúj R1-nek nemkülönben, és már most ennyire együtt van minden. Most már mindenki látja, érzi, tudja: ha a könyökl?s figura jön a furcsa hangú kékkel, akkor vigyázni kell.

Biagginak nem tudunk elégszer örülni. Ha holnap megnyerné valamelyik futamot, az olyan oldal lenne a motorsport történelmében, amit már évek múlva is rongyosra lapoznának a szurkolók. Utoljára akkor láttunk ilyen parázsló tüzet a Kalóz szemében, amikor 2004-ben el akarta kapni Rossi golyóit. Akkor alul maradt, azonban azóta eltelt jó sok id?, ez egy másik, egy érettebb, egy kifinomultabb Biaggi.

Holnap nem olyan játék lesz itt kérem, amit az ötévesek szoktak a homokozóban játszani. Kemény lesz, szoros lesz, férfiak küzdelme, nehéz, testszagú küzdelem. Ezt [mi] ígérjük.

Superpole, Phillip Island 2009.

1. Ben Spies USA Yamaha Italia YZF R1 1: 31.069
2. Max Biaggi ITA Aprilia Racing RSV-4 1: 31.402
3. Jonathan Rea GBR HANNspree Ten Kate Honda CBR1000RR 1: 31.596
4. Jakub Smrz CZE Guandalini Racing Ducati 1098R 1: 31.600
5. Michel Fabrizio ITA Ducati Xerox 1098R 1: 31.837
6. Leon Haslam GBR Stiggy Motorsport Honda CBR1000RR 1: 32.112
7. Carlos Checa ESP HANNspree Ten Kate Honda CBR1000RR 1: 32.537
8. Regis Laconi FRA DFX Corse Ducati 1098R 1: 32.649

***

9. Shinya Nakano JPN Aprilia Racing RSV-4 1: 31.843
10. Ryuichi Kiyonari JPN Ten Kate Honda CBR1000RR 1: 31.860
11. Yukio Kagayama JPN Alstare Suzuki GSX-R 1000K9 1: 31.867
12. Tom Sykes GBR Yamaha Italia YZF R1 1: 31.881
13. Noriyuki Haga JPN Ducati Xerox 1098R 1: 31.907
14. Max Neukirchner GER Alstare Suzuki GSX-R 1000K9 1: 31.916
15. Shane Byrne GBR Sterilgarda Ducati 1098R 1: 32.119
16. Broc Parkes AUS Kawasaki SRT ZX-0R 1: 32.719

***

17. Troy Corser AUS BMW Motorrad S1000RR 1: 32.873
19. Roberto Rolfo ITA Stiggy Motorsport Honda CBR1000RR 1: 32.997
19. Ruben Xaus ESP BMW Motorrad S1000RR 1: 33.152
20. Tommy Hill GBR HANNspree Althea Honda CBR1000RR 1: 33.363

A második kvalifikációs edzésen elért eredmények:

21. Brendan Roberts AUS Guandalini Racing Ducati 1098R 1: 33.588
22. Makoto Tamada JPN Kawasaki SRT ZX-10R 1: 33.709
23. Ayrton Badovini ITA PSG-1 Kawasaki ZX-10R 1: 34.174
24. David Salom ESP Team Pedercini Kawasaki ZX-10R 1: 34.194
25. Karl Muggeridge AUS Celani Suzuki GSX-R1000 1: 34.341
26. Luca Scassa ITA Team Pedercini Kawasaki ZX-10R 1: 34.390
27. Vittorio Iannuzzo ITA SCI Honda CBR1000RR 1:s 35.767
28. Matteo Baiocco ITA PSG-1 Kawasaki ZX-10R 1: 36.363

ugrás fel