EST. 2002

Pirelli: egy évvel kés?bb

A Pirelli sikere jóformán lehetetlennek t?nt egy esztendeje abban a Superbike-ban, ami ugyancsak el volt úszva, és úgy tetszett, teljesen érdektelenné válik a MotoGP árnyékában.

‘Az FGSport és a Pirelli programjának kézenfekv? el?nye, hogy elt?nnek a gumiborítások sokszín?sége okozta különbségek, így e tekintetben minden csapat minden versenyz?je egyenl? esélyekkel vághat neki a futamoknak – legalábbis nem a tapadás mondja ki a végs? szót gy?zelem kérdésében.’

motorinfo.hu, 2003. augusztus 23.

A ‘monogomma’-kaland bejött, az olasz beszállító nagy gyártási, szervezési és fejlesztési kapacitásról adott bizonyságot, vagyis nemcsak megállta a helyét, de egyesek szerint – és ebben van valami – megmentette az SBK-t. A monopolhelyzetbe került Pirellit és a promoter FGSportot rengeteg támadás érte, de most, hogy kezdetét veszi a második ‘egyedüli beszállítói’ évad, a legnagyobb kritikusok is lecsendesedtek. Egy hete, a Xerox Ducati csapat bolognai bemutatóján mondotta Claudio Domenicali, a vörösök versenyágazatának els? embere: ‘Meg kell követnem a monogomma intézményét: elismerem, hogy egyike voltam az új szabályozás leghangosabb ellenz?inek, de 2004-ben azt láttam, hogy a Superbike újjászületett, hatalmas lett iránta az érdekl?dés, és ez éppen az egyforma gumiknak köszönhet?.’

Ezt az elismerést a Pirelli nem máshol vívta ki magának, mint a pályán:
minden ígéretüket betartották, pontosan szolgáltatták a pilótáknak a papucsokat. A gumik maguk nem voltak varázslatosak, de min?ségiek és tartósak mindenképpen, és valóban minden pilóta egyformán kapott az anyagból, ahogyan a regula el?írja.

Giorgio Barbier Pirelli-f?mérnök szerint a tavalyi szezon iszonyú fárasztó volt, amellett forradalmi is a világbajnokságra nézve. Barbier elmondta, hogy már 2001 óta fejlesztettek komoly modelleket, ám amikor elvállalták a Superbike egyedüli beszállítói státusát, teljesen meg kellett változtatniuk stratégiájukat. Azóta nem els?sorban prototípusokat terveznek és tesztelnek, hanem a prioritás az, hogy a lehet? legegyöntet?bb min?séggel lássanak el egy komplett, három kategóriából álló világsorozatot. Ez komoly mennyiség, gyártással és terjesztéssel is bírni kell. A jelenleg használatos ‘monopol’-gumi el?állítása tízszer kevesebbe kerül a speciális típusokénál. Ebb?l hetente ötszáz darabot képesek legyártani, míg korábban óránként két abroncs volt a kvóta (vagyis legfeljebb 84 gumi egy héten).

Hogy a csapatok bizalmát mi er?sítette meg ebben az új rendszerben, Barbier szerint egyszer?. Alapvet?en az a hozzáállás, amivel az egész felel?sségvállalást kezelték. ‘Azt szerettük volna mindenekel?tt megmutatni, hogy számunka nem egy üzleti vállalkozásról van szó, hanem egy egyedi alkalmat kívánunk megragadni a fejlesztésre.’ Ami azt illeti, az év végi számadásnál annak is dönt? súlya lehetett, hogy 2004-ben egyetlen pilótának sem kellett futamot vagy edzést feladnia gumiprobléma miatt. Az anyag átlagmin?sége tehát jó, és a megbízhatóságért mindenki hálás.

A Pirelli legnagyobb kihívása idén az lesz, hogy ezt az átlagot hasonlóan magasan tartsa. A kiszolgálásban is próba elé lesznek állítva, hiszen a Superbike kategóriában harminc százalékkal több induló lesz 2005-ben. Szeretnének többfajta típus-variációt is kínálni, az eddigi három borításhoz képest legalább hat választási lehet?séget nyújtani, persze mindig az adott pálya jellemz?inek függvényében. A múlt évhez képest nagy el?ny, hogy a csapatokkal közösen tudnak majd tesztelni év közben. ‘Hát, biztosan nem a babérjainkon fogunk ücsörögni’ így Barbier f?mérnök.

ugrás fel