‘Azonnali közgy?lést hívok össze, hogy döntsünk, mennyivel kell megnövelni a négyhengeresek súlyát!’ A mondat, ami persze vicc, Davide Tardozzi ducatis f?nöknek tulajdonítható, aki Massimo Meregallinak, a Yamaha Europa menedzserének vetette oda, célozva a tavaly szezon közben lefolytatott versenyképességi haddelhaddra. Tény, hogy Ben Spies nagyon ment az R1-gyel, volt az összesített id?tábla elején is az egymással veteked? kéthengeresek rovására. Sykes is elkapta a ritmust, aki viszont mindenkit meglepett a portugáliai hétvégén, az Shane Byrne a Sterilgarda csapat 1098R-én. Haga a jobb a Xerox-házban, Checa a hondások zászlóviv?je, Neukirchneré a leggyorsabb GSX-R. Corser papa 11. a BMW-vel, mélyebben az apriliás misszió. A WSS-ben egy ZX-6R az élen, Lascorzé, majd Crutchlow R6-tal, s úgy a négy CBR-RR.
Bedörrent a 2009-es zuppabajk verkli, és habár még közel sem éles az, ami a hétvégén Portugáliában zajlott, már korántsem babra megy a játék. A három nap eredményei már sejtetni engednek valamicskét arról, hogy mi is fog történni az idei idényben. Ha nem is mindent persze, de ezt s azt azért mégis. Például hogy jól, s?t mi több, nagyon jól mennek a tavalyi évben kiforrott motorok: a Honda és a Ducati. Hogy briliáns lett a Yamaha új, egyenetlen gyújtássorrend? R1-ese, és hogy a GSX-R idei modellújítása sem sült el rosszul. Hogy az új belép?k közül sokkal jobb formában van az S1000RR, mint az RSV4. Hogy a Kawasaki még mindig nincs sehol.
Arra nyilvánvalóan számítani lehetett, hogy a 1098R nem fog elromlani a télen. Emlékezzünk csak vissza 2008-ra, és bár igaz, hogy úgy valójában Bayliss lábai között teljesedett ki a Ducati potenciálja, de nem egy versenyen villantottak nagyot a többiek az olasz géppel, legyen szó akár Fabrizioról, akár a szatellit men?kr?l. Szóval a 1098R elég jó most is, akinek idén sikerült ducatis helyet szereznie, az örülhet. A köz persze Hagát várta volna az igazságosztó szerepbe: Noriyuki idei világbajnoki címére sokan már most mérget vesznek, ám az eddigiek szerint a mez?ny leggyorsabb Ducatiján nincsenek Xerox matricák. Shyne Byrne lepipálta a mez?nyt. Nem, ez nem amolyan vaktyúk is talál szemet, véletlenül sikerült gyors kör volt: Byrne mindhárom napon a csúcson végzett, néha többel, néha kevesebbel etetve meg a mez?nyt – és nem utolsó sorban aláment Bayliss papa tavalyi rekordidejének is, egy tizeddel. Ha a tesztekb?l jósolni lehet, márpedig miért ne lehetne, és a fogadóirodák is miért ne tennék, akkor Shyne, a tavalyi BSB gy?ztes idei világbajnoki címére sokkal kevesebb pénzt fog visszakapni az, aki ma tette fel az összeget, mint aki már csütörtökön megjátszotta a tétet.
Mindemellett Byrne a helyén kezeli a dolgokat. „Hogy ?szinte legyek, nem számítottam arra, hogy én leszek a leggyorsabb, de azért nem vagyok meglepve. A csapat megpróbálta az én vezetési stílusomhoz alakítani a motort, és a végére kiváló id?ket teljesítettem. Az elmúlt három nap után nagy reményekkel nézünk a jöv?be.” – mondta Shyne a portimaoi futás után. Az 1:43,2984-es befoghatatlan id? szombat délután született meg – azon a napon, amikor a zord és szeszélyes id?járás kicsit mosolygósabb arcát mutatta a mez?ny felé.
Azért Haga és Fabrizio, azaz a gyáriak sincsenek veremben. Igaz, nem produkáltak olyan t?zijátékot, mint Dél-Afrikában, ahol Michel alaposan megdögönyözte a mez?ny önbecsülését, de ott vannak a legjobb tízben, és szorosan üldözik Portugália ászait. Haga szereti új Ducatiját, kockáztatni nem akar, ahogy Fabrizio sem, utóbbi inkább a szeszélyes id?járás miatt. Noriyuki emellett hangot adott annak, hogy enyhén szólva is furcsa az új, Formula-1-szer? lebonyolítása a kvalifikációnak; ? szívesebben látná a régi rendszert.
Több mint kiváló a Spies gyerek. Nem csak azért, mert folyamatosan veri Sykes-t: ez elvárás, mióta a két srác el?ször megülte az R1-et. Viszont Ben a többiekhez képest, a mez?nybe vetítve is kraftos. Csupán két tizeddel maradt alul a Byrne ellen folytatott harcban, nem mellesleg az R1 bizonyult a végsebességek urának a hétvégén – utóbbi inkább a japán mérnökök dicsérete. „F?leg az alapbeállításokkal foglalkoztunk, és a teszt végére elég impozáns id?ket értünk el. Kipróbáltunk rengeteg új alkatrészt, némelyikkel hatalmasat léptünk el?re – sajnos végül az id?járás akadályozta meg a további fejl?dést.” – mondta Ben.
„A Superpole szimuláció második felvonásában eleredt az es?, én pedig nem akartam semmit sem kockáztatni – úgyhogy nem is mentem gyorsan.” Vajon már az els? évében megváltja a világot az amerikai fenegyerek?
Honda fronton eddig nincs világmegváltás. Gyorsak, hol az egyik, hol a másik, de olyan dominanciát, amit a Ducati vagy a Yamaha tudott mutatni a teszt egyes taktusaiban, olyat eddig nem tudott a CBR-es legénység. Jonathan Rea viszont, akit kissé önkényesen kicseréltek Kenan Sofuogluval (utóbbi ismét a WSS-ben ténykedik), kiválóan megy: nem is egyszer beel?zi rutinos csapattársát, Carlos Cehcát. Utóbbi talán már az utolsó idényére készül, úgyhogy a zöldfül?t?l elszenvedett csapásoknak nincs itt az idejük – persze addig nincs gond, ameddig a semmib?l olyat tud el?varázsolni a spanyol, mint ami 2008-ban Amerikában történt. A Suzukinál egyértelm?en Neukirchner hozhatja a sikereket. Tavaly elkapta a fonalat a német, és nem is szívesen engedi el – Kagayama asszisztenciája is várható persze, de a japán kevésbé t?nik összeszedettnek.
A BMW és a Aprilia, akiknek a legtöbbet jelentenek a mostani tesztek. Mennybe vagy pokolba viheti a két alakulatot egy-egy félresiklott fejlesztés, egy-egy átgondolatlan döntés: és jelen pillanatban bizony, ha nagyságrendekkel nem is, de több motorhosszal vezet az S1000RR projekt. Az RSV4 kiállásától, megjelenését?l, m?szaki megoldásaitól még a némák is dalra fakadnak, ám ez nem minden – a stoppert nem lehet becsapni. Márpedig az id?mér? stabil két másodperces hátrányt jegyez a Biaggiéknál; vagy mondhatnók: Nakanóéknál, hiszen egyel?re egyáltalán nem olyan egyértelm? a Kalóz fölénye, s?t… persze Mad Max ?rült dolgokra képes, ha az éles, huszonpár körös futam el?tt gyúlnak ki a fények, err?l nem feledkezünk.
Corserék viszont rohamléptekben haladnak el?re, a kvalifikációs szimuláláson a virtuális második sorban jegyzik a BMW csapatának id?sebbikét. Kezdetnek korántsem rossz. „Az id?járás nem segített ebben a három napban, szerintem nagyjából két óra száraz pályánk volt, ha mindent összeadunk. Így tekintve szerintem egyáltalán nem rossz, amit elértünk. … Módosítottunk a geometrián, és egy új kuplungot is kipróbáltunk, ami nagyon jónak t?nik. Az er?forrás izmos, még a gázreakciókon kell javítanunk.” – mondta Corser a teszt végén.
A Supersport mez?ny is meglibbentette szárnyait a hétvégén. Náluk leginkább a régi-új, várhatóan a trónjára visszatérni akaró Kenan Sofouglu dominált a Ten Kate Honda nyergében, bár er?s ellenfelének tekintheti Lascorz-t is, aki a tavalyi szezon után egyáltalán nem esélytelen a vébé címre. Andrew Pitt egyel?re nem mutatja azt az er?s formáját, amit?l világbajnok lett – tán csak altat. Kellemes meglepetés viszont, hogy a magyar érdekeltség? Factory Racing csapat jobbika, Smrz a szombat délel?tti edzésen egészen a harmadik helyig terelte a Triumph Daytona 675-öt, és a többi menésen is sikerült pontszerz? helyeken végeznie. Kezdésnek bíztató.
|
|
Superbike: a három nap összesítése
Supersport
|
Legutóbbi hozzászólások