Versenyz?k helyzetmeghatásozása
Az Iritrack rendszer lehet?vé teszi a versenyz?k és a biztonsági személyzet folyamatos kommunikációját. Az Iritrack lehet?vé teszi továbbá, hogy a versenyz? helyzetét folyamatosan figyelemmel tudjuk kísérni, és azt is láthatjuk, hogyan mozog, ezzel is nagyobb átláthatóságot ad a versenynek. A rendszert a 2005-ös Dakar verseny alatt kb. 50 járm?vön tesztelték, hatékonynak bizonyult, ezért minden versenyz?nek kötelez? kellék lesz. Az információkat a rendez?ség számítógépére közvetíti azonnal. Probléma esetén a rendez?k képesek lesznek arra, hogy a versenyz? pontos helyét ill. a távolságot meghatározzák. A versenyz?nek így megvan a lehet?sége arra, hogy jelet küldjön vagy segítséget kérjen.
Kommunikáció
A versenyz? helyzete a www.dakar.com honlapon reális id?ben látható. Ez lehet?séget ad arra, hogy a versenyz? akár saját honlapjára is továbbítsa ezt az információt.
Szentinel
A Szentinel egy biztonsági készülék, mely autók, motorok és kamionok közötti el?zésnél játszik nagy szerepet. Minden versenyz?nek kötelez? a szentinel használata.
A Szentinel a járm?vek dudájához van kötve. Amikor el?zni akar egy versenyz?, dudál, a Szentinel egy digitális jelet küld a lassabb járm?veknek 150 méteres körzetben. Az el?zend? járm? sof?rje megkapja a vészjelet.
A Szentinel tehát egy er?s vészjelz? funkcióval van ellátva, amivel nyílt terepen 500 méteres körzetben tud jelezni a versenyz?, ha baleset történt, és mondjuk másik versenyjárm? látóhatáron kívülr?l közeledik. A fény minden gépjárm? m?szerfalán megjelenik, ezzel jelezve a veszélyt, akkor is ha a versenyz? mondjuk egy d?ne mögül érkezik.
Rajtsorrend
A biztonság fokozására, és a versenynek új lendületet adva az indulási sorrendek módosulhatnak a szakaszok fajtájától függ?en. Egyes szakaszokon a versenyz?k az el?z? napi beérkezés sorrendjében rajtolnak. Az utolsó indul els?nek emiatt valószín?leg kevesebbet kell az esti ill. éjszakai órákban vezetnie. Nekik kell els?ként teljesíteniük, emiatt „tervezniük” a pályát, tehát több navigációra lesz szükségük, de élvezhetik majd a még bejáratlan területeken való vezetés el?nyét. Ha a gyorsabb versenyz?k utol is érik ?ket, az üldöz?boly akkor is kevésbé stresszesen vezet, ezzel egyszer?bb lesz a verseny adminisztrációja. Ez a szabály csak azokon a speciális szakaszokon lép életbe, ahol az el?zést könnyítik a nyomok. Az indulási különbségek 1 és 2 perc között lesznek az els? 10 indulónak.
Speciális szabályok motorosoknak
– A 450 cm3 feletti kategória fenntartása. A 450 cm3 feletti motorkerékpárok továbbra is részt vehetnek a Dakaron.
– A tankolási határ 350 helyett 250 km lett. Az el?nye ennek a módosításnak, hogy a versenyz?nek kevesebbet kell teli tankkal motoroznia. Azáltal, hogy a kétkerek?ek átlagosan 20 kg-mal könnyebbek lesznek, egyben könnyebben irányíthatóak is lesznek. És persze a rövidebb tankolási szakasz több tankolási pontot jelent, ahol a 15 perces szünetekkel több idejük marad a versenyz?knek a feltölt?désre.
– Protektor viselése kötelez?.
Média
Közvetítések világszerte
2005-ben több mint 780 média-képvisel? érkezett 5 kontinensr?l (25 nemzet képviseletében), akik 3 héten át kísérték a ralit.
– 130 újságíró, rádiós és fényképész
– Állandó TV közvetítések a rally alatt: 100 f? 22 csatorna képviseletében
– 440 napi közvetítés a 4 napos rajtról Barcelonából
– Franciaországban 2004. december 20. és 2005. február 1. között több mint 2446 cikk készült a Dakarról, melyek 186 millió példányban kerültek nyilvánosságra.
www.dakarmotor.hu
Képek: dakar.com, ktmimages.com, Iritrack
Legutóbbi hozzászólások