EST. 2002

Roberts TZ750-ese utcára, kéne?

Egy igazán érdekfeszít? tétel bukkant fel az eBay-en a minap. Els? pillantásra az eladó vas maga Kenny Roberts legendás, 1975-ös flat track versenymotorja, az a 100+ lóer?s, kétütem?, t?zokádó szörnyeteg, amit a ’75-ös versenyt követ?en az amerikai motorsport szövetség (az AMA) hamarosan be is tiltott, mondván annyira er?s, vele szemben esélye sincs az ellenfeleknek.

motorinfo

Jeff Yamaha TZ750 replikája. Az els? féket nem merte róla lehagyni.

A motor kitiltásának annak idején valószín?leg maga Roberts örült a legjobban, saját bevallása szerint ugyanis minden egyes alkalommal, amikor rá kellett hogy üljön a vasra, szabályosan halálfélelme volt. A motor ugyanis annak ellenére, hogy nem volt sokkalta er?sebb a többi, általában V-kettes négyütem? flat trackert?l, soros négyhengeres kétütem? er?forrása olyan hihetetlen vehemenciával és hirtelenséggel adta le az erejét, mindezt egy egészen sz?k fordulatszám-tarományban, hogy szinte képtelenség volt kordában tartani, f?leg a döngölt agyagpályákon.

motorinfo

Roberts motorján nem voltak kipufogódobok és a tank is kisebb volt, de itt úgyis a kétütem? négyhengeres er?forrás a lényeg.

De a Yamaha rövidke szereplése is elég volt ahhoz, hogy kultuszmotor váljon bel?le, sokakat arra ösztönözve, hogy megépítsék saját, otthoni változatukat a kétütem? szörny?ségb?l. Az egyik ilyen, és talán a legjobban sikerült példány egy bizonyos Jeffé Retfordból, aki alig, hogy elkészült Roberts TZ-replikájával (2010 júliusában került helyére az utolsó csavar), és alig hogy a Classic Motorcycle Mechanics magazin megjelentette saját írását a motorról, már túl is kíván adni rajta, lásd az Ebay-t!

motorinfo

Amikor elindul a kétütem, ugye-ugye, Jeff? Talán ha el?re terhelnél…

A TZ750 Kenny Roberts Flat Track Special alapját egy TZ750C oldalkocsis motorból származó, 120 lóer? fölötti teljesítmény? er?forrás, és egy átalakított, 1978-as regisztrációs számú TZ-váz adja. A TZ eredeiti kerékagyait Jeff átf?zette, a fékeket a Brembótól szerezte be (noha az eredeti Roberts féle motor az els? féket hírb?l sem ismerte), hátra pedig Falcon verseny rugóstagokat szerelt. A tank egy Yamaha RD-r?l származik, a fordulatszámmér?t a Scitsutól szerezte be. A végtermék mindenestül sincs meg 160 kiló.

Jeff versenyt nyer replikájával.

Egészen pontosan 9301 angol fontért kelt el a Jeff TZ-je alig egy hete, ez a hárommilliós ár egy használt TZ-ért nem éppen kevés, de ha a replika kidolgozottságát és autentikusságát nézzük, talán nem kérdéses, hogy megérte-e – mégiscsak egy szeletke motorkerékpár történelemr?l van szó, még ha replikában is. Gratulálunk az új tulajdonosnak, reméljük nem szívbajos az úriember, és el fogja merni engedni néhanapján új klasszikusának gyepl?jét egy-egy veteránversenyen, lásd például Jeffet, az épít?t, aki a szeptemberi Ramsey Sprint veterán gyorsulási versenyen 8’57-es negyedmérföldes id?vel nyerte saját kategóriáját.

Kenny nosztalgiázik eredetijével.

ugrás fel