Szöveg: Nagy Norbert – Fotó: Team Suzuki
Magabiztos gy?zelmet aratott az amerikai motokrossz bajnokság els? fordulóján James Stewart, a sportág egyik legmegosztóbb személyisége. Három éve nem versenyzett a sorozatban, és új csapatával is ez volt az els? éles bevetése. Meglep?en magabiztos volt a Suzuki nyergében, mintha mindig az RM-Z 450-es lett volna a feneke alatt. Visszakaptuk a régi Bubbát!
Stewart teljesítménye némi magyarázatra szorul. Kezdjük a kályhától! Azt bizonyára sokan tudjátok, hogy a motokrossz fellegvára az Amerikai Egyesült Államok. A jenkik olyan profira alkották meg az egészet, hogy évr?l-évre nyereséges a biznisz, miközben szerte a nagyvilágban küszködnek a motorsport promóterek. Az USÁ-ban két nagy krosszmotoros sorozat van: a szuperkrossz, amit januártól májusig rendeznek rendszerint nagy metropoliszok sportcsarnokaiban, és a hagyományos motokrossz, ami Európában ?shonos.
A tengerentúlon egyértelm?en a szuperkrossz a nagyobb show. A kis alapterület?, sok ugróval tarkított pályák a sprintfutamok kombinációjával izgalmasabbak a néz?k és a tévétársaságok, no meg a szponzorok számára. Ebben a sorozatban sokkal nagyobb pénzek mozognak, ezért a versenyz?knek sokkal nagyobb presztízst jelent ez a széria. A motokrossz a régi terepmotoros hagyományokat idézi: meleg, por, sok utazás, beláthatatlan pályák, és elképeszt? fizikai igénybevétel kétszer 40 percig a nap folyamán. Na, ezért passzolják az igazán nagy sztárok az utóbbit.
2008-ban ellenfél nélkül nyerte egymás után a futamokat
Így tett az elmúlt három idényben James Stewart is! Utolsó kawasakis évében ugyan megnyerte az amerikai motokrosszt, ráadásul hibátlan teljesítménnyel, de amikor leigazolt a Yamahához csak a szuperkrosszra koncentrált. Az év elején a JGR Yamahával megkötött szerz?dése értelmében idén sem volt számára kötelez? a motokrossz, csak hát a szuperkrosszon annyira rosszul jött ki a lépés Stewart számára, hogy négy hónap elteltével dobbantott a csapattól.
“Egyszer?en nem voltam képes gy?zni azzal a motorral. Vezethetetlen volt számomra. Nem szeretném ezzel rossz helyzetbe hozni a gyárat, hiszen a csapattársam második lett ugyanezzel a technikával. Talán a magasabb emberek jobban ki tudják motorozni a visszafordított blokkú Yamahát, de én nem tudtam vele megtalálni az összhangot. Leültem a csapattal, és megegyeztünk. Kiléptem a szerz?désemb?l. A kontraktus szerint ülhettem volna a babérjaimon, mert nem lett volna kötelez? indulnom a motokrosszon, a csapat meg csengette volna a nem kevés fizumat, de én nem ilyen ember vagyok. Gy?zni akarok, ezért mentem át a Suzukihoz.” – mondta Stewart az ESPN-nek adott interjújában.
Újra pinkben – Pályafutása elején védjegye volt ez a szín
A Suzukival kötött szerz?dése hivatalosan 2013-tól él, de nem akarta elpocsékolni a nyarat, így az ismerkedés jegyében fizetés nélkül vállalta be a motokrosszt. A bennfentesek azonnal bajnokesélyesnek mondták, hiába veszített az elmúlt évek szenvedései folytán renoméjából. Egyszer?en bízott az alatta dolgozó technikában, mert nagyon hasonlított a 2008-as Kawasakihoz. A bizalom pedig elengedhetetlen a sikerhez!
“A legkönnyebben úgy tudnám elmagyarázni a Yamaháról Suzukira váltásomat, hogy végre újra járhatok, ahelyett, hogy egy lábon ugrálva próbálnék eljutni a célig. A motor normálisan viselkedik, nincs semmilyen flikk-flakk, csak az ülés, a kormány, meg a lábtartó.”
A váltás kijózanítóan gördülékeny volt. Stewartot senki sem tudta megfogni a most szombaton megrendezett idénynyitón. Már-már régi önmagát idézte, amikor még széles vigyorrsal az arcán alázta le az ellenfeleket. Az edzéseken b? egy másodperceket adott a motokrossz bajnoki cím els? számú esélyesének kikiáltott Ryan Dugney-nak, akit aztán mindkét futamban megvert.
Megjöttem srácok! – Tulajdonképpen ott folytatta, ahol abbahagyta
“Nem érdekel a gy?zelem, nem azért jöttem ide. Hozzá kell szoknom az új motorhoz, a csapathoz, a f?nökeimhez, a mérnökömhöz. Nagyon furcsa ez a helyzet, mert nem szokás a szezon közepén márkát váltani. A látottakkal ellentétben nem olyan gördülékeny ám ez! A motor minden körben mutatott valami ujat. Ki kell tapasztalni, nincs mese.” – összegezte Stewart az els? forduló történéseit.
Egy verseny után balgaság lenne messzemen? következtetéseket levonni, az mindenesetre bebizonyosodott, hogy Stewart nem felejtett el motorozni, még mindig tudja, hogyan kell nyerni, és az elmúlt három évben egy cseppet sem csorbultak az adottságai. A motorsport egyik legnagyobb igénybevételt jelent? sorozatában húzza a gázt, ami 12 k?kemény fordulóból áll. Ide nem elég a tehetség! Kérdés, hogy kitartásban is jelesre vizsgázik-e majd az egykori bajnok, mert akkor végérvényesen kijelenthetjük: Bubba visszatért!
Még több MX az mxonline.hu kínálatából:
Közvetítés az els? AMA MX fordulóról
Legutóbbi hozzászólások