EST. 2002

SBK: Egy hét múlva indul a muri!


Ha azt mondjuk, hogy a gyorsasági motorsport néz?száma állandó, és hogy a MotoGP-re lassan a kutya sem lesz kíváncsi, akkor azt is mondhatjuk, hogy a Superbike világbajnokság pedig vonzza a néz?ket. Ki gondolta volna pár évvel ezel?tt, hogy többszörös érdekl?dés fogja fogadni a WSBK szezonkezdetet, mint a pályaversenyzés csúcsáét, a gyorsasági motoros vébés királykategóriáét? Pedig így van. A médiából ömlenek a helyzetelemezések, darabokra szedik a gyárak által kiókumlált építési stratégiákat, a fórumok vakulásig vannak telehányva az idén belép?k új projektjeinek fotóival. A 2009-es Superbike világbajnokság itt toporog a küszöbön: debütál az S1000RR és az RSV4, bemutatkozik az új kvalifikációs rendszer.

Kicsit háttérbe vannak szorítva azok, akik igazán nagy eséllyel indulnak a vébé címért. Két névt?l hangos az egész szakág tavaly ?sz óta, az Apriliától és a BMW-t?l. Meddig jutnak egy év alatt? Hogy és milyen mértékben lehet most tömörítve, egyhajrában lefutni azokat a köröket, amiket a többiek már évek óta rónak? Hogyan tud majd alkalmazkodni az eltinédzsered? mez?nyben a két nagyöreg, Biaggi és Corser a teljesen, mindenben új technikához? Meg persze az sem teljesen mellékes, hogy a jól bejáratott, kijárt úton robogó vetélytársak közül amúgy ki nyeri majd meg a futamokat. ?k nyerik-e egyáltalán? A tesztek alapján a válasz: igen. Legalábbis valószín?leg.

Az még a napnál is világosabb volt, hogy a szezont követ? els? teszteken sehol sem lesznek az újak. Dél-Afrika ura Fabrizio volt a Ducatin. Nem csupán az egykörösei voltak frenetikusak az olasznak, de hosszú távon is képes volt b?szen, hiba nélkül, a határon hajtani a 1098-at. Csapattársa, akiben talán a 2009-es egyéni vébécímre legesélyesebb pilóta testesül meg, szintén ott volt a szeren, néhány tized hátrányt gy?jtött mindössze: többé-kevésbé akkor ült el?ször ezen a motoron, tegyük hozzá.

Kiyalami után az idénre is átburjánzó Ducati fölényen kívül még valami elkezdett kikristályosodni: az új R1 képes lehet bármire, ha a Spies nev? fenegyerek üli meg. Az amerikai fiúcska veszedelmes gyorsasággal tanul bele a mez?nybe, nagyon nem lenne meglep?, ha dupla futamgy?zelmekkel ajándékozná meg új csapatát. Kicsit szürkébb fénybe vonult a Suzuki és a Honda: jöttek a pályán, meg mentek, de a középmez?nyb?l nem sok kiugrást alkottak a három nap alatt, bár Jonathan Rea már ekkor felkeltette a szaktudósok érdekl?dését. Nem ment rosszul a BMW, sz?k két másodperces hátránnyal, az RSV4 feledhet? eredménnyel hagyta el a kontinenst.

Vissza kett?, padlógáz! Új év, teszttilalom vége, Portimao, Portugália. Míg a hírforrások és a publikum még mindig a Bayliss-Rossi szuperbájkos örömrangadó médiaháborúján rágódik, a mez?ny jelent?s része ismét harcba szállt a stopper ellen. Bár az id?járás számos számítást keresztbe húzott, új névvel ismerkedett meg a zs?ri: Shane Byrne. Szatellit csapat, Sterilgarda Ducati. A 1098 tehát még mindig piszok jó, olyannyira jó, hogy még a privátok is csodákra képesek vele: a helyzetkép hasonló volt a dél-afrikai menéshez, ott Mihcel hozta el mindhárom napot, itt Shane tette ugyanezt. Hat nap eddig a tesztszezonból, amib?l mind a hatot zsebre tették Bolognában. A nyilatkozatok mindezek ellenére nem szálltak el: örültek a sikernek a Ducatinál, de kemény szezont várnak, vérszomjas ellenfelekkel. Byrne azért eléggé örült a maga módján, és meg is volt lep?dve – azonban ez után a három nap után, most már gy?zelmeket is várna magától.

A Xerox-ház is odatette magát, Fabrizio igaz, nem hozta a kiyalami-i kirobbanó formát, de oda-odaszagolt az elejébe – ugyanígy Haga, aki módszeresen építi rá stílusát új játékszerére. A Yamaha is elégedetten hagyta el Európa nyugati partját, hiszen Spies olyan energiákkal bombázta körbe a pályát, hogy sokan a legkeményebb, legszívósabb ellenfelet látják benne idénre. Sykes sem szégyenkezik, persze zavarni nyilván zavarja, hogy már kimondva is másodszámú pilótaként kezelik. Honda fronton nincs változás, ahogy Suzukiéknál sem: jók, elég jók, mellékhatások-, maradandó örömök és károsodások nélkül. A Kawasaki szólistái, akik mögül kivonult a PSG-1, nem tudnak zöld ágra verg?dik a ZX10 beállításaival; kis híján a vártnál fakóbban teljesít? Biaggiék is majdhogynem elverik. A BMW-projekt viszont kezd beérni: Corser olyan szuper köröket megy a kvalifikációs talpakon, hogy az csuda. A bajorok is megkongatják a harangot: nem elérhetetlen az els? évben szerzett futamgy?zelem?

Az utolsó, múlt héten lezajlott teszt helyszíne Phillip Island. Kissé furcsán, két turnusban motorozott a mez?ny: a hét els? felében az Aprilia, a Stiggy és az Althea Honda, az SRT Kawasaki és a DFX Corse Ducati, a második felében pedig az összes gyári támogatott és a BMW rótta a köröket. Az id?járás nem sokat változott az id?k során, persze ett?l az egy az egyben történ? összehasonlítás mégis megkérd?jelezhet?.

Szerdán nagy meglepetésre Biaggi elveri a tesztturnus aktuális felét. A pár héttel ezel?tt még b? két másodperces körönkénti hátránnyal küszköd? RSV4 összeállt: az alkatrészek egymással épp úgy, mint a gép és az ember maga. Nakano sem panaszkodik, utóbbi éveinek legjobb dolgai történhetnek vele idén, már ami a motorsportot illeti – különösen a tavalyi kawasakis krízis után. Jelesül, ? nyeri a keddi napot. A ZX10 kezdi megrázni magát, bár négy tizeddel lemaradni egy vadonatúj motortól nem kecsegtet világbajnoki esélyekkel (sem).

Mindkét nap stabilan gyors Regis Laconi a Ducati nyergében, persze ha a többi 1098-hoz viszonyítjuk, akkor eredménye középszer?. A kérdés, hogy Biaggi a csonka, kimondatlanul is a mez?ny gyengébbik felében aratott diadala mire mehet az ászok ellen? 1:32,59, ezt mutatta a stopper, amikor a Kalóz lejött az utolsó gyors köréb?l. Ezt adta fel lecke gyanánt a pénteken érkez?knek.

Nos, az eddig szürkeségben bujdosó Neukirchner már az els? nap aláment Maximiliano idejének: 1:32,50. A két másodperces hátrány tizednyire sem olvadt, persze ekkora még volt egy nap: amikor is világmegváltás jelentjük, nem történt. Fabrizio Kiyalamihoz hasonlóan összegömbölyödött a végére, és a megszurkált mindenkit, odakúszott az 1:32-es határ közelébe; két tizedmásodperc híján azonban átlépni nem tudta azt. Haga mindössze hajszányival lemaradva, 1:32,3-al küld üzenet mindenkinek, miszerint készen áll a harcra. T?le mindössze hat századdal marad alul Spies a Yamahával. Hármójukra kell majd figyelni idén?

Meglehet. Persze lesznek majd, akik bele akarnak szólni. Neukirchner például, aki olykor a semmib?l t?nik fel a horizontra. Vagy Biaggi, akik fél másodpercen belülre kerültek a legjobbakhoz képest; még némi reszelés, és ?k is megkongatják a harangot, hogy nyerni akarnak – bár nem hisszük, hogy a Kalóz úrnak ne bolyonganának ilyesfajta gondolatok a fejében. Januárban még mindenki a BMW-t kiáltotta ki gy?ztesként az RSV4-S1000RR különmérk?zésben, most épp fordított a helyzet: fél másodpercet kap a BMW az Apriliától körönként. Lesznek itt még meglepetések.

Ahogy meglep? volt Jonathan Rea bejelentése a teszt végén, miszerint ? 1:31,8-as kört is teljesített. Hogy err?l hivatalosan miért nem tudott senki a nem hivatalos id?táblán, az rejtély – mindenesetre erre a fiúra tényleg ildomos lesz majd odafigyelni, mert a tavalyi WSS-ben mutatott harci kedv hosszútávon kifizet?d? lehet az SBK-ban is.

Március elsején indul tehát az els? bevetés, február utolsó napján viszont ne várjuk a szokásos Superpole-os egykörös repüléseket. Ahogy azt már korábban írtuk, új rendszer?, a Forma1-hez hasonló lesz a kvalifikáció lezongorázása: három lépcs?ben, egyenes ágas kiesésben rostázzák ki a gyengéket. Hajrá SBK!

ugrás fel