EST. 2002

SBK kontra MotoGP: Hadiállapot?

A “releváns kérdésekr?l” szólnak majd az Infront küldöttei az Olasz Nagydjíj edzésnapjára összehívott sajtótájékoztatón, ahol “fontos bejelentésekre” kerül sor. A téma minden bizonnyal a rivális aszfaltos világbajnoki sorozat, a MotoGP és a Superbike közti egyre feszültebb viszony lesz. Végképp felborulni látszik az amúgy is törékeny egyensúly a két széria között, és ha szigorúan a szövetségi versenykiírás szerint nézzük, a casus belli már rendelkezésre áll.  A Dorna azzal, hogy 2012-t?l behozza az ezres motorokat a jelenleg ezer sebb?l vérz? királykategóriába, olyan formulát választ, amelyben óhatatlanul szériából származó vagy szériában is megjelen? alkatrészek és m?szaki megoldások t?nnek fel, átlépte a képzeletbeli választóvonalat.

Azt persze nem feltételezzük, hogy az Ezpeleta apó vezette Dorna mer? gonoszságból folyamodik ezen változtatásokhoz : mélyen gyökeredz? válság húzódik a döntés mögött, válság, ami végigsöpört a rajtrácson és vitte magával a MotoGP izgalmát, vérb?ségét, drámaiságát is. Ami hátramaradt utána, az… de hiszen láttuk Estorilban, mi maradt. Inkább tekintsünk el?re – hiszen ezt tette a szakvezetés is, amikor új korszakot hirdetett: jelen állás szerint tizenhat csapat jelezte részvételi szándékát az ezres kategóriában, prototípus vázakkal, szériából származó blokkokkal. Más kérdés, hogy a hagyományosan a motorversenyzés csúcsának tartott géposztály mennyire szenved „tartalomromlást“ az új technikával – egy biztos, ennél unalmasabb már nehezen lehetne a GP,  e téren tehát sokat nem tesz kockára a Dorna.

A helyzet az, hogy a MotoGP az évek alatt túlságosan nagyra n?tt, minden olyan túldimenzionált lett benne, megn?ttek a költségek, a jogdíjak, a gázsik, megn?tt minden. Mesterségesen, kvázi kézi vezérléssel sikerült elérni egy anomáliákkal telet?zdelt állapotot, parancsoló szüksége van a reformcsomagnak. Egy vélemény szerint az új formula bevezetésével azonban a királykategória elveszti azt, amit?l annak nevezik: a kezdetek óta prototípusok versenyének színhelye, olyan gépeké, amelyeket arra gyúrnak ki, hogy a világbajnokság királykategóriájában fussanak. Egyediek, nincsenek sem részben sem egészben kereskedelmi forgalomban, technológiailag a végletekig kifinomultak, a motorfejlesztés csúcsát jelentik. Már a sporttörténelem ködébe vesz? 250-es kategória lefejezése is is drasztkikus lépés volt, hát még ez!

Nem is nagyon rejti véka alá az Infront, hogy baja van a helyzettel. Már az el?készítés során is kilátásba helyezték, minden lehetséges fórumon támadni fogják a Dorna szerintük jogsért? tevékenységét. Mindenkinek szíve joga eldönteni, mennyire hiszti ez a Superbike-osok részér?l, s mennyi benne a valós sérelem. Az Infrontnak bizonyára van elég muníciója, hogy belevágjon egy perbe. A bíróságon kívül másban amúgy sem nagyon reménykedhet. A versenyzést tekintve az utóbbi id?ben kétségkívül színvonalasabb SBK is mutatja azonban a krízis jeleit, miközben ?rtechnikával telít?dik, komoly finanszírozási gödör felé ballag.  Nagy kérdés, mennyire hiányzik egy elhúzódó állóháború Flaminiéknek – illetve a világ motorsportjának. Nem is lenne baj önmagában azzal, hogy konfrontálódik a Dorna meg az Infront, ha vezet?ik a motorsport  és a közönség, nem pedig a saját érdekeiket tartanák szem el?tt.

Hétvégén, a monzai Olasz Nagydíj szombati napján kora délután az Infront bejelentést tesz a kialakult helyzettel kapcsolatban. Nagy az érdekl?dés, nagy a várakozás, hiszen az üzengetés már tart egy ideje, de “hivatalos” lépést még egyik fél sem tett. A szériamotorok versenyeztetése, mint monopólium, már nem csak a Superbike-ot illeti, és ha a jogtulajdonos tenni óhajt valamit ez ellen, szükség lesz hivatalos lépésekre is. Folyt.köv.

ugrás fel