Pályacsúccsal való bemutatkozása óta jobban tudjuk, mint Bayliss maga: igen csak parádés konstrukció lett az 1200 köbös Ducati. Bár az ellenfelek misztikus meséi, miszerint az 1098-at megül?k félig csukott gázzal mennek a célegyenesben álcázás céljából, nem váltak valóra, a nyers mérce – vagyis az összetettbeli pontok – egyel?re a bolognaiaknak jegyzi a fórt. Hogy kell-e ezen változtatni? A közösen lefektetett szabályok értelmében és a néz?k érdekében igen. Ne szakadjon szét a mez?ny, ne legyen magányosan repül? Bayliss, Biaggi ne rágja át magát oly könnyen a tizenhatodik helyr?l rajtolva az egész bagázson.
Hogy élhessen az objektivitás, a technikai kerítéseknek számokkal és mérésekkel jól körülírható egzakt adatoknak kell lenniük. Maga az emberi faktor most ismeretlen paraméter az egyenletben, komplexitásához feln?tt elemzési módszerek hiányában nem esik a megoldások tárgyalásába, így csupán egy változót vizsgálunk: a súly/lóer? arányt. Na de nézzük, mikkel lehet fairebbé tenni a mókát.
Az extra kétszáz köbcentire való bólintás után volt annyira leleményes a versenybizottság, hogy benn hagytak maguknak pár vészkijáratot, ha már nagyon szorul a hurok – a soros ezrest hajtó japán csapatok és szimpatizánsaik fel?l. Szóval alapvet?en két módszerrel lehet könnyedén elbutítani egy motort: nagyobb súly, vagy kisebb teljesítmény. A szabálykönyvben mindkét megoldás játszik. Az els? – és kevésbé drasztikus – lépcs?ben a V2-es hízlalásával próbálnák kövérebb körid?kre fogni az olasz motort használó istállókat. Három kilogrammot jelentene ez gépenként, abban az esetben, ha az els? három versenyhétvége után az összesítettben a két legmagasabban pontozott ducatis versenyz?k pontjainak összege legalább 5 egységgel meghaladná a két legjobb, sorosnégyest használók pontjainak összegét. Huhh, még kimondani is nehéz egy szusszal, de el? a kockásfüzettel, számoljuk át mit is jelent ez a gyakorlatban.
A tabella vezet? Bayliss 88, az egyel?re bronzos Xaus 59 pontot, azaz szumma 147-et jegyeznek (ilyen szempontból milyen „jól jön”, hogy Maximiliano duplanullázott a múlt héten). A második Nieto 61-et, a yamahás Corser 45-öt gy?jtött, együttes er?vel 106 lenne a kis fejszámoló után. Ergo ez ránézésre is több, mint 5 pontos differencia. Ha ez hasonlóképp marad Valencia után is – amire azért van némi sansz -, Assenben már 171 kilós 1098-ak fognak gurulni.
Persze a dolgok itt nem állnak meg. Ha a tetemes el?ny még nagyobbra fog rúgni a hatodik versenyhétvége után, megtépázzák a teljesítményt is. A jelenlegi 50 mm-es torokátmér? helyett 48 mm lesz a limit, helyzetváltozatlanság esetén kilenc víkend után pedig 46 mm. Persze a korrektség határtalan, mivel oda-vissza m?ködik a dolog. Ha a sornégyesek aláznak – amir?l eleddig messze sincs szó -, 52 mm-re tágulhat a sz?kít?, és egészen 162 kilóig diétázhat a Ducati. Az esetleges plusz három kilótól nyilván nem lesz lidércálma Baylisséknek, de a folyamatos nyesdesés hosszútávon kibabrálhat a Bologna eszközét használókkal.
Legutóbbi hozzászólások