EST. 2002

Sisakfejdísz /II.rész

Az el?z?
részben
eljutottunk Asterixt?l és Obelixt?l az klasszikus bukósisakok
nagy generációjáig, a divatdiktátor Cromwell-ig, amely el?ször alkalmazott m?anyagot
a küls? héjazathoz. A fejl?dés következ? vívmánya a Schuberth céget hozta divatba
1954-ben. A rugalmas bélés patentok segítségével immár bármikor kivehet?vé vált
a héjból, a kett? között pedig 15-20 mm vastag rugalmas ütéscsökkent? anyag
kapott helyet. Ütés vagy ütközés esetén a behatás energiájának nagy részét már
a küls? héj nyelte el.

A 60-as években a sugárhajtású vadászpilóták és az autóversenyz?k után a motorosok
fején is megjelent a Jet-sisak. Nagyobb oldalirányú védelmet nyújtott és kis
szemellenz?, esetleg sisakrostély is került rá.

A 70-es években Amerikából érkezett a következ? sisakmeglepetés. A mottó továbbra
is az volt, hogy ami az autóversenyz?knek jó, az a motorosoknak is kell. A mára
már hétköznapinak számító zárt sisak azonban kezdetben egyáltalán nem nyújtott
sokat. Nehéz volt, kevesebb kilátást engedett meg, és a nyakszirtnél is vágott.
A szakemberek nagy része kritikusan állt az új divathoz, és egyáltalán nem volt
meggy?zve. Az ?rhajós-sisaknak csúfolt bukók mégis hamar elterjedtek.

A sisakok szabványosítása abban az id?ben kezd?dött, mikor a régi típusoktól
már nem sok újítást lehetett várni, az újak viszont még gyerekcip?ben jártak.
A biztonságosság szempontjai a következ?k voltak: törésellenállás, ütéscsillapítás
(bélés, merevítés), fejvédelem.

A héj általában m?anyagból és üvegszálas agyagból készült, bármilyen színre
lehetett festeni, és 10 évre védelmet biztosított a motoros számára. A következ?
lépés a thermo-plasztik anyagú héjak bevezetése volt, melyek még gyorsabban
és olcsóbban el?állíthatóak voltak. A kezdetben nem mindig tökéletes termékeket
el?állító technológia mára kiváló min?ség?re javult. Ennek eredményeképpen a
sisak héja a kifejezetten nagy ütéseknek is ellenáll, viszont nagyon érzékeny
az UV sugárzásra és bizonyos oldószerekre. A kezdetben 2-3 éves élettartam id?közben
kb. 5 évre növekedett, már ha kibírja valaki addig a nyeregben. Az integrált
zárt sisakok fejlesztései odáig vezettek, hogy ma már egyetlen más sisak sem
nyújt akkora védelmet, mint ezek.

A bélés kiképzése és a plexik min?sége folyamatosan javult az elmúlt évtizedekben.
Ami a fix vagy kivehet? béléseket illeti, egyre jobb min?ség? anyagokat használtak
fel, a plexik esetében pedig meg kellett oldani az egyszer? nyithatóságot és
cserélhet?séget, valamint a karcolódásnak való ellenállást. Az évek folyamán
könnyen nyitható, de megbízhatóan biztonságos csatokat fejlesztettek ki, javították
a sisakok bels? szell?zését, és légterel? ívekkel javították a fej stabilan
tarthatóságát magasabb sebesség mellett. Egy mai komolyabb sisak komplex rendszert
alkot, biztonsági és kényelmi funkciókkal, a legjobb min?ség? anyagok felhasználásával.

Persze máig gyártanak különféle sisakokat, és máig vannak, akik még nem szokták
meg egyiket sem. Legtöbbünknek azonban már azt is nehéz felelevenítenie, hogy
nem is olyan rég még sisak nélkül lehetett simsonozni lakott területen. A sisak
kötelez?vé válása azonban, el kell ismerni, rengeteg életet mentett meg, és
a motorosok többségének ezt nem is kell magyarázni. Sokkal kevésbé magától értet?d?
viszont az a fejlemény, hogy a sisakok közül is csak az el?írásoknak megfelel?
darabok viselhet?ek büntetlenül. Ezt a szabályt máig sokan figyelmen kívül hagyják.
Ráadásul a megkötések minden bizonnyal tovább fognak szigorodni Európában, mint
ahogy ez eddig is így volt. Ugyanakkor azt is meg kell jegyezni, hogy hiába
felel meg egy sisak az európai el?írásoknak, attól, még hogy a rend?r nem köt
belé, annak anyaga id?közben elöregedhet, és már nem feltétlenül nyújtja a kívánt
hatást.

Tanulságként tehát elmondható, hogy leginkább abból érdemes kiindulni, hogy
mi lenne, ha egyszer az aszfalt és a fejünk között csak a sisak maradna. Innen
nézve a rend?rség és a szabványok helyett a további életünk válna a f? kérdéssé,
amire azonban inkább akkor gondoljunk, mikor sisakot választunk magunknak. Szerencsére
legtöbbjük megéri az árát, f?leg ha ennek soha nem kell kiderülnie. Ja, és saját
hülyeségeinkt?l soha nem a sisak fog megvédeni minket! De ahhoz, hogy tanuljunk
hibáinkból, szükségünk lesz a fejünkre! A fejünknek pedig mindig szüksége lesz
egy jó sisakra!

ugrás fel