EST. 2002

Stewart, mint Rossi

Szöveg: Nagy Norbert – Fotó: Garth Milan/Team Suzuki

Pályafutása legmélyebb gödrében van James Stewart, a híres amerikai krosszozó. Karrierje elején minden addig érvényben lév? rekordot megdöntött, minden vetélytárs rettegett t?le, de aztán történ valami. Stewart egyre mélyebbre süllyedt, mára pedig az egyik leglesajnáltabb alakja lett az amerikai motokrossznak. Egy lehet?sége maradt csupán, a Suzuki, mely csapat fizetés nélkül foglalkoztatja ?t!

Két héttel ezel?tt véget ért az amerikai szuperkrossz bajnokság, és James Stewart a vert mez?nyben végzett. Azt mondja, nem tudta a csapata által alá rakott technikát megszokni. Két gy?zelmet ugyan szerzett, de folyamatosan panaszkodott a gumikra, a vázra, a blokkra. Alig volt olyan hétvége, amelyiken ne esett volna egy irtózatosan nagyon. Houstonabn aztán annyira földhöz verte magát, hogy az utolsó négy versenyt nem tudta bevállalni.

Bubba szenvedése kísértetiesen emlékeztet minket Valentino Rossi kanosszájára. Mindketten túl vannak már pályafutásuk csúcsán, aminek egyenes következménye az elmúlt években mutatott teljesítményük. Egykoron uralták a világot, de a fiatalok mára felzárkóztak rájuk, a folyamatos szélmalomharcban pedig ki is égtek talán. Ahogy Rossi úgy gondolhatta, hogy jó döntés lesz számára a Ducati, úgy Stewart is optimistán kezdte a 2012-es évadot az egyik legtehet?sebb csapat kötelékében.

Stewart egy megosztó személyiség, akivel nem könny? együttm?ködni. Éveket húzott le a Kawasakinál, amelyik csapat tulajdonképpen felfedezte és kinevelte ?t. Jól ment a szekér, Ricky Carmichael, az amerikai motokrossz ikonja ijedtében vissza is vonult, mikor James igazán magára talált a királykategóriában. Stewart valóban fenyeget? veszélyt jelentett 2007-ben a sportág 16-szoros bajnokára. Aztán hirtelen elvált a Kawasaki-Stewart páros útja, máig tisztázatlan okok miatt. Nem hivatalosan minden szaklap a pénz körüli vitával magyarázta a szakítást. A versenyz? sokat kért, a csapat nem fizetett. És még b?ven a gazdasági válság el?tt jártunk!

Itt kapcsolt lejtmenetbe James pályafutása. Elszerz?dött egy privát Yamaha csapathoz, rengeteg pénzért, és csak szuperkrosszoznia kellett! Az els? évben még minden simán ment, mert a 2009-es technikai csomag nagyon hasonlított ahhoz, amit addig megszokott. Kayaba futóm?, Bridgestone gumik, aluvázas 450-es, de ezúttal a hangvillás fajtából. A baj igazán a visszafordított blokkú YZF bemutatásával kezd?dött a 2010-es szezonban!

A Yamaha radikális motorjával nehezen találta az összhangot, két évet végigszenvedett vele, és folyamatosan köpködte a technikát. Az akkori f?nöke volt, aki el?bb távozott a félig saját tulajdonában lév? csapattól, máig érthetetlen okokból. Stewart csak a szezon végén dobbantott, mert a f?nökcsere sem oldotta meg a problémákat. James a sztárságra koncentrált a motorozás helyett, amivel sok rosszakarót gy?jtött. Amíg magával volt elfoglalva a fiatal tehetségek beértek és beérték. Eljött az az id?, amikor neki kellett kapaszkodni a jó helyekért.

2012-ben nehéz helyzetben találta magát. A gazdasági válság miatt megkurtított gyári csapatokban nem volt számára hely. Két lehet?ség közül választhatott. Vagy a pénz szavára hallgat, és a JGR Yamaha ajánlatát fogadja el, vagy racionálisan dönt, és leszerz?dik a Suzukihoz, t?le méltatlan gázsiért. Mindkét döntésben hatalmas rizikó rejt?zött. A JGR csapat a gy?lölt Yamahákat használta, ráadásul Showa teleszkópokon és az AMA csapatok közül egyedüliként Pirelli gumikat. A Suzuki pedig egy igen er?s költségcsökkentés után volt, amelynek következtében azok a szakik, akik naggyá tették a márkát, leléptek a süllyed? hajóról.

Stewart persze, a pénzt és a JGR-t választotta, ami – most már tudjuk – hatalmas baklövésnek bizonyult. Egyszer?en nem tudott önmaga lenni, valamiért nem találta a motorral az összhangot pedig a csapat mindenben segítette ?t. A párhuzam itt is megfigyelhet? Rossival. Ha kellet, a Pirelli egy éjszaka alatt legyártott számukra egy teljesen egyedi komponens? abroncsot, mint ahogy a Michelin tette a MotoGP-ben a régi szép id?kben. A szabályok keretein belül a legfejlettebb elektronikai kütyükkel szerelték fel Stewart motorját, és mégsem jött ki soha a lépés. A megoldást ismét a csapatváltásban látta krosszbajnok.

Talán pszichésen is megváltozott, másképp áll a sporthoz manapság Stewart. ? már nem az a felszabadult, örömb?l motorozó Bubba, aki a pályafutása elején megalázó vereséget mért a mez?nyre. Aki egész életében csak nyer, nehezen dolgozza fel a kudarcokat. Az elmúlt három évben pedig csak kudarc jutott neki osztályrészül. A legendás el?dök is megszólaltak az ügyben. Az amerikai krossz legnagyobb alakjai így nyilatkozta róla nem is olyan rég.

Jeff Ward: Szerintem Jamesnek vissza kéne térni az alapokhoz. Emlékeztetni kell, hogy miért motorozik: a sport szeretetéért. Az összes pénzgyártásra irányuló energiabefektetés csak a figyelmét vonja el az els?dleges munkájáról, a bajnoki címek nyerésér?l. Az én id?mben nem volt internet, Facebook vagy Twitter. Akkor volt neved a sportban, ha versenyeket és bajnokságokat nyertél. Rá kell jönnie arra is, hogy nem kell minden körben a leggyorsabb embernek lenned a Földön, elég ha csak annyira vagy gyors, hogy nyerjél!

Jeremy McGrath: Bubba kicsit eltévedt a profi motokrossz útveszt?jében. Fenomenális motoros, de már a Biggie Smalls együttes is megmondta “Több lé, több gond!”. Vissza kéne térnie az alapokhoz.

David Bailey: Jamesnek újra bele kell szeretni a motokrosszba. Valahol út közben elveszett, elkezdett azon stresszelni, hogy vajon mit gondolnak róla az emberek. Gyerekkorában le nem lehetett robbantani a motorról, és mindig ott volt az a jellegzetes vigyor az arcán, amit már nagyon régen nem láttam. Megmondom ?szintén ezen nagyon csodálkozom. Csak a motorozásra kéne koncentrálnia!

Úgy t?nik, megfogadta a tanácsokat. Csak a motorozásra akar koncentrálni, ezért hajlandó volt úgy is leszerz?dni a Suzukihoz, hogy a csapat nem fizet neki az év hátralév? részére egy vasat sem. Május 19-én, vagyis most szombaton rajtol az amerikai motokrossz bajnokság, és 2008 után újra állandó tagja lesz a mez?nynek James Stewart.

Az ismerkedési fázison már túl vannak, az amerikai kollégák beszámolói szerint James végre a régi lazasággal motorozik. Nagyon fekszik neki a technika, amit az eddig elkészült fényképek és videók is bizonyítanak. James Stewartnak nincs több választása. Ha a Suzuki nyergében sem tud villantani, akkor fél?, hogy befellegzett a pályafutásának. Pengeélen táncol, akárcsak Rossi a MotoGP-ben…

 

Még több MX az mxonline.hu kínálatából:

Így motorozik a Suzukival James Stewart (videó)

Stewart és a Suzuki galéria

Visszatekint? a 2012-es amerikai szuperkrosszra

Stewart mozdulata, ami megváltoztatta a motokrosszt

ugrás fel