EST. 2002

Superbike, Assen: Bayliss-dupla


Nem lehet, egyszer?en nem lehet. Troy Baylisszel nem. Ezúttal nem. Róla szólt a Superbike vb hollandiai állomásának els? felvonása (majd kés?bb a második is): az ausztrál uralja a futamot és mindinkább vezeti a sorozat összetettjét. Max Biaggi számára viszont folytatódnak a bajok, a világbajnoki címnek ezzel a hétvégével búcsút is inthet az olasz.

Sápadt napsütésben indul el az els? verseny. A 21-es rajtszámú Ducati úgy l? ki, mint a puskagolyó, és onnantól fogva tulajdonképpen kézben is tartja az eseményeket Troy papa. Háta mögött történnek azért kusza dolgok: Noriyuki Haga, aki ötödikként fordul az els? körben, belülr?l támadja Ruben Xaust, aki ellenáll, igyekszik keményen védeni a poziciót – ütközés a vége, és mindkettejük kiszállása. A japán ezzel aggasztóan nagy hátrányba kerül az összesítésben, a spanyol meg ugyan visszaáll motorozni, de egy hajszállal lemarad a tizenötödik, még pontszerz? helyr?l.

A harmadik körben, miközben Baylisst Kagayama, Neukirchner, Corser és Checa tartják folyamatos nyomás alatt, a derék Fonsi Nieto is elkezdi a maga egyéni alakítását. El?ször kiegyenesíti a sikánt, ezzel együtt megtartja hatodik helyét. Kett?vel kés?bb azonban kicsúszik, és végleg elköszön a további küzdelmekt?l, súlyos terhet levéve a versenybíróság válláról, hiszen így a monitorokra tapadó döntnököknek nem kell mérlegelniük a korábbi pályalevágás vétségét… az ötödik körben Kagayama megel?zi Baylisst… egészen a tizenharmadikig megy ez így, amikor a japán besokall az utolsó lassító kigyorsításánál, hárman is visszajönnek elé. A Suzuki gumijai nem is nagyon bírják, ahogy Corser Yamahájáé sem nagyon, ?k ketten a negyedik-ötödik helyen evezgetnek el a leintésig.

Troy el?re puha keveréket rakatott, csak Checa hozott hasonló döntést, a többiek mind a kemény gumi mellett voksoltak. Az ausztrál megérzi, hogy itt a pillanat eldönteni a játékot. 1’39’827-tel megfutja azt a kört, amivel Neukirchnernek meg Checának a második-harmadik hely marad csupán. A finálé már örömmotorozás, a kétszeres világbajnok megszerzi negyvenötödik részsikerét az SBK-ban, idei mérlege hét versenyb?l négy gy?zelem – ekkor…

A rend kedvéért: két körrel a kockás zászló el?tt Checa elmegy Neukirchner mellett, megszerzi az ‘ezüstöt’. Kiemelend? a cseh Jakus Smrz teljesítménye, aki a privát Ducatival hatodik, borzasztó kezdése ellenére. Az els? olyan idei verseny volt ez, amikor a Kawasakiknak volt keresnivalójuk a pályán, Laconi és Tamada is egész jól mentek, más kérdés, hogy a gumijaik a táv utolsó harmadára alaposan elfogytak.

Max Biaggi visszafogottan teljesít, tizedik a leintésnék. Rájárt a rúd az olaszokra egyébként is: Fabrizio az els? kanyarban sokat veszít, mikor Smrz-cel akad össze, aztán elesik (a második futamban aztán le is sérül, hétf?n m?tik, hasonló gonddal, mint nemrég Lorenzót) Lanzi el sem tudott indulni, mivel a pénteki edzésen könyékcsontját törte.

David Checa megsérült az els? futamban, nem tud felállni a második asseni menet rajtrácsára – ennyivel is beljebb van szegény Biaggi, akinek sorsán nem sokat változtat ez a nüansz. Tizenegyedikként rajtol és egy helyet veszítve ér célba, mintegy 21 másodperccel a gy?ztes mögött, azaz nagyságrendileg körönként egy szekundumot kap – pont, mint az id?mér?n. A legnagyobb kálvária és a legsetétebb krízis, amióta a Kalóz az SBK-ban versenyez. ‘Három nap alatt semmi sem változott. Gyenge kezdés, még gyengébb befejezés’ – szedi le a keresztvizet a pilótáról saját sajtója. ‘Nincs magyarázat erre a teljesítményre, én húztam neki, mégis lassú voltam, mindenki megel?zött. Felforgattuk az egész motort, de az sem segített.’

Kukkantsunk át a vidám oldalra. Hetvenötezer néz? követte a helyszínen a WSBK két versenyét, ez rekord Assenben. Bayliss úgy fordul el els?nek, mintha az valamiféle természeti törvény volna, majd libasorban Xaus, Haga és a három suzukis, Nieto, Kagayama és Neukirchner. Minden dicséretet megérdemel a németek reménysége, aki sérült – törött – bal vállal is odatette magát: néhány kör alatt felhozza magát harmadiknak. A nyolcadik fordulóban a fúriaként felzárkózó Kiyonari kénytelen kiállni némileg szokatlan technikai hiba miatt, a kormánylengés-csillapító mondta föl a szolgálatot.

Bayliss kivár, majd egy váratlan pillanatban ritmust vált. Haga megy vele. De leszakad-e, mint tette Kagayama az els? felvonásban? Nori-san keményebb dió lesz, a jelek szerint… a befutóig támadja riválisát, ami infaktrusközeli állapotot hoz létre arra a b? másfél percre sok szurkolónál és szakmabelinél. ‘Ilyen fáradt még sosem voltam verseny után’ – mondja a duplázó Bayliss a végén – ‘de tökéletes nap volt ez a mai, pole pozíció és kett?sgy?zelem! Köszönöm, Ducati!’

<

Checa a harmadik helyig jön fel Neukirchner, majd Xaus rovására. El?bbinek a tapadással voltak gondjai a verseny befejez? szakában, hispán kollégája agresszíven versenyezte végig a másodikat a Biaggiéval megegyez? 1098RS-sel.

Superbike, Holland Nagydíj: végeredmények

Els? verseny

1 T. Bayliss Ducati 1098 F08
2 C. Checa Honda CBR1000RR
3 M.Neukirchner Suzuki GSX-R1000
4 Y. Kagayama Suzuki GSX-R1000
5 T. Corser Yamaha YZF-R1
6 J. Smrz Ducati 1098 RS 08
7 R. Kiyonari Honda CBR1000RR
8 M.Tamada Kawasaki ZX-10R
9 G.Lavilla Honda CBR1000RR
10 M.Biaggi Ducati 1098 RS 08
11 R. Laconi Kawasaki ZX-10R
12 K. Sofuoglu Jr. Honda CBR1000RR
13 A. Badovini Kawasaki ZX-10R
14 K. Muggeridge Honda CBR1000RR
15 S. Nakatomi Yamaha YZF-R1

Második verseny

1 T. Bayliss Ducati 1098 F08
2 N.Haga Yamaha YZF-R1
3 C. Checa Honda CBR1000RR
4 R. Xaus Ducati 1098 RS 08
5 M.Neukirchner Suzuki GSX-R1000
6 Y. Kagayama Suzuki GSX-R1000
7 G.Lavilla Honda CBR1000RR
8 J. Smrz Ducati 1098 RS 08
9 M.Tamada Kawasaki ZX-10R
10 T. Corser Yamaha YZF-R1
11 F. Nieto Suzuki GSX-R1000
12 M.Biaggi Ducati 1098 RS 08
13 K. Muggeridge Honda CBR1000RR
14 R. Rolfo Honda CBR1000RR
15 S. Nakatomi Yamaha YZF-R1

Egyéni: az összetett Assen után

1. Bayliss 178 pont
2. C. Checa 108
3. Corser 89
4. Nieto 85
5. Xaus 81
6. Haga 67
7. Neukirchner 66
8. Biaggi 54
9. Lavilla 48
10. Lanzi 42
11. Kagayama 41
12. Kiyonari 39
13. Fabrizio 37
14. Smrz 35
15. Tamada 28
16. Sofuoglu 26
17. Muggeridge 25
18. Laconi 21
19. Rolfo 20
20. Holland 10
21. Nakatomi 9
22. D. Checa 5
23. Badovini és Gimbert 3

Gyártók: az összetett Assen után

1. Ducati 190 pont
2. Yamaha 126
3. Suzuki 113
4. Honda 109
5. Kawasaki 37.

ugrás fel