EST. 2002

SuperX 2009: Ausztrál zöldség

Tavaly debütált ez a kiírás, és már akkor felkapta rá fejét a szakma. Merészen újító elemekkel, igazi szupersztárokkal, és látványos akciókkal szerzett magának még több hívet idén. Igaz, nem volt egy maratoni bajnokság és még van mit tanulni az ausztráloknak az amcsiktól, de ígéretes volt, amit az Eurosport 2-n vagy a sorozat hivatalos honlapján látott az ember.

Chad Reed nevével szinte mindent el lehet adni a krosszos szakmában. Ezt használta ki ügyesen a SuperX promótere, mikor irdatlan sok pénzért leszerz?dtette 2010-re is az Amerikában versenyz? Reedet, bevonva az üzletbe az irtózatos ütemben fejl?d? Monster Eneregy vállalatot. Az év átigazolási híre volt, mikor napvilágra került a Nemzetek Krossza után, hogy egy sikerekben gazdag év után megválik a Suzukitól az ausztrál klasszis, és két évre aláfirkantja nevét a Kawasaki által kínált szerz?désre.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Szokni kell még Reedet a zöld motoron

Ha hinni lehet a pletykáknak, akkor nagyon sok pénzt kapott Reed a váltásért, és talán az sem volt véletlen, hogy az ausztrál bajnokságnak is hirtelen akadt egy f?szponzora – nem fogjátok kitalálni – a Monster Energy személyében. Pontosabban koffeinjeiben. A Suzukitól egyébként pont azért lépett le, mert nem tudták kifizetni a bajnoki gázsiját a jöv? évi, felére redukált büdzsé miatt.

Show kell a népnek, a rendez?nek pedig telt ház. Ezzel az utóbbival azért meggy?lt az ausztrálok baja, de a show-ra nem lehetett panasz! Voltak helyszínek, amik kiestek tavaly óta, és akadtak új metropoliszok, melyek bekapcsolódtak a sorozat vérkeringésébe. Megsz?nt például az egy-egy elleni formátum, viszont akadt helyette rögtön kett? új.


http://www.motorinfo.hu/sporthirek/mx/2009/03/30/mxgp_faenza_pancsolas/

Anaheimig (január 9.) még várni kell a nagy csatára

A Stewart-Reed párbaj majdnem id? el?tt beteljesült, az utolsó pillanatban lett lefújva a randi. Itt volt viszont a Király, Jeremy McGrath, és pár amerikai tehetség, Millsaps és Grant. A 250-es bajnok karrierje egy hajszálon múlott, hogy nem tört ketté az utolsó futamon, és egy sajnálatos tragédiával is szembe kellett néznie a mez?nynek. Mozgalmas idényutó volt!

1. forduló, Launceston (videó)

Az idénynyitón rögtön két 10 körös main eventet kellett teljesíteni a mez?nynek. Reed els? versenye a Kawasakival sikerülhetett volna jobban is! A kvalifikációs futamában bukott, megsérült a válla, így csak az utolsó esély versenyen küzdötte be magát a 20 f?s dönt?be. Az els?t el is vesztette rossz rajtja miatt, csak ötödik lett a számára ismeretlen technikával. Azt se feledjük, hogy az egész amerikai pályafutása során Bridgestone-on versenyz? Reednek a Dunlopokhoz is alkalmazkodnia kellett (jöv?re már nem lesz ugye Bridge’ az amerikai bajnokságban).

Eurosport backstage

Az els? felvonást a háromszoros bajnok, az Amerikában jelenleg munka nélküli Dan Reardon nyerte, aztán jött a visszavágó. De még milyen! Reardon már a futam elején földre került, így vette át a vezetést Jay Marmont, a tavalyi bajnokság ezüstérmese. Aztán jött egy nagyon fiatal krosszos, Cody Mackie, akinek már csak az utolsó kanyart kellett volna abszolválnia els? diadalához. Reed t?le szokatlan agresszivitással tette be magát fiatal márkatársa mellé, kibillentve ?t egyensúlyából. A címvéd? nyert, Mackie meg f?be harapott. Az összesítést végül Marmont nyerte, Reed ezüstéremmel mutatkozott be a Kawasakival. És ez még csak az els? forduló volt! A kicsiknél Matt Moss dominált.

2. forduló, Geelong (videó1, videó2)

Tasmánia után az ausztrál kontinens volt a következ? állomás, Geelongban négyszer hat kör várta a királykategóriát. Reardon elképeszt? elánnal kezdte a második fordulót is, de volt itt még egy munkanélküli ausztrál krosszos is. A tengerentúlon feleslegessé vált Michael Byrne egy évtized után körözött újra hazai pályán. A csúszós geelongi nyomvonalon Reed élt a leginkább. Négy futamból hármat is megnyert, de Reardonnak és Byrne-nek sikerült megizzasztania ?t. A negyedlitereseknél újra Moss diadalmaskodott. Nem tudni miért, a kicsik csak nagyon ritka esetben tértek el a hagyományos 15 körös dönt?t?l.

3. forduló, Perth (videó)

A perth-i mikiegér pálya Reardon sikerét hozta. A nyomvonal technikás volt, sz?k, el?zni szinte alig lehetett rajta. A dönt?be kerülésért egy kilenc fordulós minibajnokságot kellett kiizzadniuk magukból a versenyz?knek. A sorozat egyetlen indoor helyszínén végül a legjobb 12 állhatott oda a 10 körös dönt?re. Reed megint pocsékul rajtolt, valahogy a Kawasakival nem találta meg olyan gyorsan az összhangot, mint egy évvel korábban a Suzukival.

Ilyen a gyári Kawasaki

Reardon viszont újra elemében volt, szépen jött el a rajtnál, és meg sem állt a kockás zászlóig. Igaz, ha még egy körrel tovább tart a küzdelem, Reed megeszi vacsira a honfitársat. Moss újra gy?z a 250-eseknél az injektoros Suzukin, háromból három a fiatal ausztrál mérlege. Gyári Suzuki szerz?dés a jutalma az AMA bajnokságban! Stewart bejelenti, hogy mégsem indul az utolsó futamon. Az okok már ismertek.

4. forduló, Canberra (videó)

Egy borzasztó tragédiával indul ez a versenyhétvége. A bajnokság harmadik helyén álló Jay Marmont kislánya hét hónaposan hunyt el leukémiában, két nappal a verseny el?tt. Az egész mez?ny szolidarít a megtört apukával, még Jeremy McGrath is, akinek ez az els? fellépése a 2009-es SuperX bajnokságban. Marmont önkívületi állapotban motorozza végig a háromszor tíz körös dönt?t – a gyásznak van egy inspiráló hatása is, tudjuk ezt a 2003-as Dél-Afrikai MotoGP Nagydíj óta.

Reed repülése

Reed nem tisztel senkit a pályán, lazán nyeri az els? két felvonást, majd bemutatja idei legnagyobb bukását. A harmadik futam rajta után szó szerint kil?tte nyergéb?l a Kawasaki. Kész csoda, hogy egy darabban úszta meg a repülést. Marmont nyeri az utolsó tíz köröst, ezzel együtt a canberrai fordulót. Könnyek között ünnepel az egész mez?ny, megható emléket állít a kis Lilának a gyászoló apuka. McGrath a vert mez?nyben végez, de így is rajong érte egész Ausztrália. Moss idei legizzadságszagúbb diadalát mutatja be a Lites-géposztályban, továbbra is hibátlan a suzukis.

5. forduló, Sydney (videó1, videó2)

A paramattai hétvégén a túlél?versenyt húzták el? a cilinderb?l a szervez?k. Ez talán a legizgalmasabb formáció mind közül! Négy, hat körös sprintet kell teljesítenie a mez?nynek, 2 perces szünetekkel. Az óra az els? célba érkezését?l ketyeg, az utolsó öt versenyz?t?l pedig búcsúzunk. A felvonások között semmilyen segítséget nem vehetnek igénybe a versenyz?k a rajtrácsra is tolni kell a motorokat.

Ha nem hibázik Reardon Sydney-ben, szorosabb is lehetett volna a vége. Maradt az ezüstérem

Reed már másodszorra veszítette el a listavezet?nek járó piros rajtszámtáblát, felszívta hát magát az ötödik fordulóra. Simán nyeri mind a négy sprintet, de a forduló igazi szenzációja a negyedik iksz felé közeled? McGrath, aki az utolsó métereken szerzi meg az ezüstérmet. Még nagyobb meglepetés, hogy Cameron Tyler a két lábán hagyja el a helyszínt horrorisztikus bukása után (érdemes megnézni a videót). Marmont harmadik, Reardon leb?g, ezzel veszíti el tulajdonképpen a bajnoki címet. A kicsiknél Moss ötödik gy?zelmével megvédi bajnoki címét.

6. forduló, Hamilton (videó1, videó2)

Az öt fordulós ausztrál turné után Új-Zéland felé vette az irányt a sorozat. Hamiltonban már Matt Moss is a királykategóriában húzta a gázt, azon a Makita Suzukin, amit majd az amerikai bajnokságban is hajtani fog, Ryan Dungey oldalán. Ezúttal négyszer öt körös main event várta az ászokat. Reed bajnoki fokozatba kapcsolt, itt is hibátlanul abszolválta a futamokat. Moss is egészen meggy?z?en muzsikált a nagy Suzukin, még Reeddel is tudta tartani az iramot. Marmont csúnyát esett a célugrónál, így Reed várhatta az els? pozícióból az idényzárót. Moss távollétében Michal Phillipsé volt a Lites-diadal.

7. forduló, Brisbane (videó1, videó2, videó3)

Az utolsó felvonásra nagyot akartak durrantani az ausztrálok. Megépítették a széria leghosszabb pályáját (ami így érte el az Amerikában honos egy perces pályák nagyságát), és a lehet? legnagyobb amcsi sztárokkal próbálták feldobni a show-t. Stewart sajnos nem ért rá, maradt helyette Josh Grant és Davi Millsaps. A nem kevésbé neves hazai sztárokkal azért már így elég masszív mez?ny jött össze! Reed formáját elnézve már csak az volt a kérdés, hogy mennyivel veri meg a mez?nyt. A háromszor öt körös dönt?re ráadásul az ég is leszakadt, szóval volt azért izgalom rendesen. A címvéd? esélyt sem adott az ellenfeleknek, magabiztosan nyerte mindhárom sprintet.

Stewart csak lélekben volt jelen Brisbane-ben

Grant már az edzéseken leírta magát, a térde sérül a tavalyi AMA nyitófutam gy?ztesének. Matt Moss az els? felvonásban még csillogott Reed mögött, aztán jött a hidegzuhany: gerincét törte a második öt körösön. Moss állapotáról még most sem nyilatkoznak valami b?beszéd?en, az biztos, hogy a 2010-es AMA sorozaton nem láthatjuk. Másodjára törte el gerincét. Jó hír számára, ezúttal sem veszítette el a járóképességét, orvosai bíznak a gyors felépülésben. A Suzuki számára ez azonban édes kevés, kell egy embert keríteni Dungey mellé. A dobogós helyezésekért Millsaps, Reardon és Marmont meccselt, az összesítésben is így zárták a brisbane-i rundót.

Az ausztrál bajnokság idén is bebizonyította, hogy helye van a nemzetközi terepmotoros életben. Általában a második év a legz?rösebb egy új sorozat számára. A SuperX-nek sikerült megfejelnie a parádés debütálást, úgy jegyeladásokban, mint a média jelenlétben. A bajnokság mögé felállított televíziós és internet csomagra egyáltalán nem lehet panasz, és külön öröm számunkra, hogy Európába is lejutottak a közvetítések az Eurosport 2-nek hála. Idejét sem tudom, mikor került náluk képerny?re egy ennyire rangos szuperkrossz bajnokság, az pedig már csak hab volt a tortán, hogy pár fordulót együtt kommentálhattam Magyar Bencével. Aki esetleg most szerzett volna tudomást a közvetítésr?l, az utolsó két fordulóra még bekapcsolódhat! Ma, 22:15-kor az új-zélandi, december 23-án pedig az idényzáró fordulót t?zi m?sorára a csatorna. Figyeljétek a m?sorújságokat!

-nn-

Super X 2009., végeredmény

Open

1. Chad Reed (Kawasaki) 157 pont
2. Dan Reardon (Honda) 136 pont
3. Jay Marmont (Yamaha) 134 pont
4. Tye Simmonds (KTM) 122 pont
5. Daniel McCoy (KTM) 110 pont

6.
Cody Mackie (Kawasaki) 88 pont
7. Craig Anderson (Kawasaki) 82 pont

8. Cameron Taylor (Suzuki) 81 pont
9. Michael Byrne (Honda) 80 pont
10. Rob Marschall (Yamaha) 69 pont

Lites

1. Matt Moss (Suzuki) 125 pont
2. Kyle Cunngingham (Yamaha) 122 pont
3. Lawson Bopping (Suzuki) 116 pont
4. Ryan Marmont (Yamaha) 103 pont
5. Brenden Harrison (Yamaha) 99 pont
6. Lewis Woods (Kawasaki) 71 pont
7. Kirk Gibbs (Yamaha)
71 pont
8. Danny Anderson (KTM) 68 pont
9. Adam Monea (Suzuki) 66 pont
10. Luke Arbon (Kawasaki) 57 pont

ugrás fel