EST. 2002

Szorul a hurok a bukósisak körül

Rá kell kényszeríteni a motorosokat és a kerékpárosokat a KRESZ szabályainak betartására – közölte Szécsi Tibor ?rnagy, a Budapesti Rend?r-f?kapitányság osztályvezet?je a Motorfesztiválon. A tavasz beköszöntével egyre több motoros és kerékpáros jelenik meg a forgalomban, ezért a rend?rség fokozott közúti ellen?rzésekkel és baleset-megel?zési programokkal készül, felhívva a figyelmet arra, hogy a kétkerek? közleked?k mind okozói, mind pedig részesei lehetnek a közúti baleseteknek – mondta az ?rnagy.

Van benne egy jó adag irónia, hogy a motorozás nem hivatalos ünnepén kapjuk az arcunkba: felel?tlenek vagyuk. Szó se róla, az elmúlt években tömegével haltak meg motorosok az utakon (csak a múlt évben 608). S?t, még szinte el sem indult az idei szezon, máris két motoros tragédiájáról szólnak a híradások. Valóban csak minket kell figyelmeztetni erre? Tényleg csak a “hülye motoros” lehet a hibás? Divat lett a másikat szidni, ez nem képezi vita tárgyát! De mit várjunk egy olyan ország motorsport rajongóitól, akik olyan szavakkal illetik honfitársaikat, melyeket most nem szívesen idéznék eme sorokban. Talmácsi Gábor csak addig sztár, míg a dobogón fejezi be a versenyeket, és Németh Kornéllal készült közös fotó is veszít értékéb?l, ha egy ellentmondásos doppingügyben emlegetik a krosszcsillag nevét. Most nem hoznék föl nyugati ellenpéldákat!

És akkor még nem beszéltünk a közlekedési morálról. Ugye nem kell bemutatni, hiszen ti is nap, mint nap átélitek. Ennek fejében pedig az autósok már elfelejtettek a hosszú téli hónapok alatt a motorosokra figyelni. Nem nagy trükk, de hasznos: kukkoljátok az el?ttetek közleked? autó visszapillantóit. Látni fogjátok merre figyel a sof?r! (ide kérnék szépen még pár gyakorlati példát, neketek több tapasztalatotok van.!)

A most érvényben lév? vizsgáztatási rendszer nem követte a technikai fejl?déseket, éppen ezért joggal mutogatnak erre az okosok, ez a rendszer egyik legnagyobb hibája. És itt felvet?dik a keresked?k szerepe a játékban. Milyen formában kérhetik számon a vásárlótól motoros el?életét, mikor egy ezres sportmotorra rámutat? A mai gazdasági helyzetben örülnek, hogy valaki viszi portékáikat. És mi a helyzet a vásárló önismeretének hiányával? Miért kell egy alig több mint egy hónapos A kategóriás jogosítvánnyal a szerpentineket 130-al támadni egy 600-as motorral? Ugye emlékeztek még a pécsi motoros tragédiára, amit?l rögtön közellenség lett minden két keréken közleked??! Ugye nem akarjuk azt a tetemre hívást mégegyszer?!

Mit tehetünk mi motorosok, hogy elejét vegyük a hasonló ujjal mutogatásoknak? El?ször is nézzen mindenki mélyen magába, ha felül egy kétkerek?re, és ha felült rá, akkor csak is akkor tegye, ha magabiztosan uralni tudja a lába között dolgozó er?ket. Tudjuk a jobb csuklónkat kontroll alatt tartani, és ne a forgalomban feszegessük teljesít?képességünk határait. Ne próbáljuk utánozni a versenyz?ket, ?k gyerekkoruk óta ezzel foglalkoznak, tudják mit, miért és legf?képp hogyan csinálják. Nem véletlenül mondja mindegyik, legyen az Valentino Rossi, Hector Barbera, Vida Tibi vagy Grillmayer Gábor, hogy közúton eszükbe sem jut motorra ülni.

De ha már olthatatlan vágyat éreztek a szakma elsajátítására, iratkozzatok be egy motoros suliba. Nem szégyen magunkat tovább képezni. Mi is megtesszük ezt az idei évben! Ma már szinte mindegyik import?r felismerte a motoros továbbképzésben rejl? lehet?ségeket, nagyon sok hasznos tanáccsal tudnak szolgálni nektek. Inkább erre költsetek, mint Power Commanderra, vagy tuning kipufogóra, csak hogy pár lóer?vel többet mutasson a fékpadon szemetek fénye. A másik félre hiába várunk. A tepsiben már mondhatod: “de hát nem én voltam a hibás”. Éppen ezért kérünk minden motorostársunkat – nem gy?zzük elégszer hangsúlyozni:

– száguldozni csak pályán, hibátlan menetfelszerelésben – el?relátóan közlekedni, hogy mások hibáit is ki tudjuk védeni. A tepsin már hiába gondolkozunk azon, mi lett volna ha… – csak tökéletes m?szaki állapotban lév? motorral útnak indulni, mindenkit hazavár valaki – inkább érjük oda 20 perccel kés?bb – gyakoroljunk önkritikát – nem szégyen visszaülni az iskolapadba – ne a hülyékr?l vegyünk példát – vigyázzunk magunkra, és egymásra.
A motoros szezon immáron hivatalosan is kezdetét vette. Egyre többen zsinnyegtetnek a forgalomban, és milyen jól tud esni egy egyhengeres supermoto mély zakatolása, egy V2-es utánozhatatlan hörgése, a háromhengeres Triumph-fok csodás éneke vagy a sornégyesek már-már fülsiketít? visítása. Figyeljünk magunkra és egymásra. Ha a fakabátok büntetni akarnak, mármint rákényszeríteni minket a szabályokra, akkor meg is teszik. Ne adjunk szabad fogást magunkon. És ne felejtsétek! Változott a KRESZ. Most már a buszsáv használata legitim jogunk!

ugrás fel