Az elmúlt szombaton megrendezett amerikai szuperkrossz versenyen senki sem a pályán zajló csatákra figyelt. A sportág legszerethet?bb figurája egyik pillanatról a másikra zárta le kivételes karrierjét. Saját elmondása szerint 35 évesen már félt a motoron, a versenyek alatt végig a súlyos sérülést szenvedett pályatársaira és családjára (feleségére és négy gyermekére) gondolt, így pedig nem lehet motorzni. Kevin Windham döntése végleges. Az idei bajnokság harmadik fordulójának edzéseit még teljesítette, de a futamokon már nem indult el. Sokan fogják ?t hiányolni a versenyekr?l!
Az ígéretes újonc
Kevin Windham karrierje üstökösként indult a 90-es évek elején. Az amat?r bajnokságokat sorra nyerte, majd’ a profik között bemutatkozva rögtön dobogós helyezésekért küzdött. Azonnal gyári szerz?dést kapott, és a sportág egyik legjobban keres? újonca lett. Két 125-ös szuperkrossz bajnoki címet nyert, de a nagy sikereknek nem lett folytatása.
“18 évesen rettent?en nehéz feldolgozni, hogy annyi pénzt fizetnek a szenvedélyedért, amennyit nekem adott a Yamaha. Ezért természetesen óriási elvárásokat támasztottak elém, aminek a királykategóriában már nem tudtam megfelelni. Összetörtem a nyomás alatt, és mindehhez még magánéleti problémák is társultak.” – nyilatkozta egy korábbi interjújában Windham.
Mentális problémák
A Yamahától elszerz?dött a Hondához, hogy a sportág legeredményesebb alakjának (Jeremy McGrath) helyén keletkezett ?rt betöltse, de nyilvánvaló tehetsége ellenére nem volt képes feln?ni a feladathoz. Saját bevallása szerint túl sokat gondolkozott, rágörcsölt az eredményekre, ami egy – ahogyan ? fogalmaz – egy halálspirálhoz vezetett. A görcsösség 2002-ben egy combcsonttörésben öltött testet, majd’ bejelentette visszavonulását, alig 25 esztend?sen.
“Ilyen fiatalon könnyen elveszítheted a kapcsolatod a realitással. A versenyzés lefoglalta az összes id?met, így az élet igazán fontos dolgaival nem tudtam foglalkozni. Rendkívül nehézen tudtam feldolgozni az elvárásokkal járó stresszt és a szeretteimt?l való elszakadást. Képtelen voltam szembenézni a saját démonjaimmal, így valószín?leg az élet mindenképpen rám mérte volna ezt a csapást. Ha nem egy versenyen bekövetkezett baleset formájában, akkor valami másban. Kihúztam a falból a dugót, elvonultam a világ el?l.”
Az új lehet?ség
2002-ben a Honda megalkotta a gyár els? négyütem? krosszmotorját. Chuck Miller, a gyár amerikai elnöke azonnal küldetett egy tesztmotort Windham birtokára, mert biztos volt benne, hogy tetszeni fog neki az új konstrukció. Nem tévedett. Windham 2003-ban újult er?vel tért vissza, és rögtön fel tudta venni a versenyt a sportágat akkoriban uraló Ricky Carmichaellel. Windham megszakította Ricky két naptári évig tartó gy?zelmi sorozatát, ami új motivációt jelentett számra a motokrosszban.
“Nagyszer? évek voltak ezek. Újra az lelkesedés dolgozott bennem, amit a legelején éreztem. Ezek a gy?zelmek önbizalmat adtak a folytatáshoz, de ekkora már egy teljesen más ember voltam. Nem az eredményekért motoroztam, hanem saját magamért és a sport szeretetéért. Új távlatok nyíltak meg el?ttem, és karrierem legszebb évei következtek. Nagyon sajnáltam volna, ha ezek kimaradtak volna az életemb?l.”
Az örök második
Kevin Windham talán a legsikeresebb amerikai motokrosszos, aki soha nem nyert bajnoki címet a királykategóriában. Valami mindig hiányzott, hogy az utolsó akadályt sikerrel vegye. Tízszer volt második az AMA motokrossz/szuperkrossz év végi összesítésében, rendszerint Ricky Carmichael mögött. Ezt nagyon sokszor a szemére vették, de ?t hidegen hagyták a kritikus szavak.
“Számtalan bajnokot láttam már elt?nni az évek a során. Soha nem cserélném le az ? címüket az én karrieremre. Elégedett vagyok a sikereimmel, elvégre néha képes voltam legy?zni a világ legjobbjait, és nekem csak ez számít. Nyílván másképp tekintek a sikereimre, mint Ricky Carmichael, Chad Reed vagy a korábbi nagy bajnokok. Az én legnagyobb sikerem, hogy képes voltam legy?zni saját magamat 2002-ben. A trófeák soha nem jelentettek számomra semmit. Én ezt az egészet az emlékekért csináltam.”
A váratlan bejelentés
Mindenkit meglepett a most szombati bejelentésével Windham, még saját magát is. Tavaly volt egy súlyos balesete a houstoni szuperkrosszon, aztán utána a Monster Energy Kupán. Ez a két bukás gondolkodóba ejtette ?t. Egyre jobban félt a motoron. A mai fiatalok szinte öngyilkos tempót diktálnak a pályán, amivel ? már 35 évesen nem szeretett volna konkurálni. A szerz?dése 2014 év végéig élt. Windham úgy tervezte, hogy profi pályafutását a huszadik szezonja után zárja le, de végül az élet átírta a forgatókönyvet.
“Ha már a sérülést?l való félelem, és a jöv?d latolgatása jár a fejedben, akkor abba kell hagyni. Számomra ez egy tökéletes alkalom arra, hogy egészségesen távozzak a sportból. Sajnos sok olyan közeli barátom van, akik egy váratlan baleset következtében elveszítették a járóképességüket. Én ezt nem szeretném megvárni. A legutóbbi két balesetemet jelnek fogtam fel. Itt a vége, de nem távozok üres kézzel. Mindent elértem ebben a sportban, amit szerettem volna és megtanított a legfontosabbra: küzdeni és legy?zni az akadályokat.”
Windham az utóbbi években a legnagyobb tiszteletnek örvend? motorosa volt az amerikai mez?nynek. Rajongók százezrei fejezték ki sajnálatukat a döntésével kapcsolatban szerte a világon. Kevin Windham 206 szuperkrossz versennyel és megannyi emlékkel a háta mögött elköszönt a rajongóktól, de megígérte, hogy nem marad távol a sporttól.
Ez történt a harmadik fordulón
Miközben az egész motokrossz társadalom Windhamet “gyászolta”, a mez?ny többi tagjának teljesíteni kellett a 2013-as bajnokság harmadik fordulóját, aminek újra az anaheim Angel Stadion adott otthont. Ez a verseny a címvéd? bajnok, Ryan Villopoto parádés gy?zelmér?l marad emlékezetes. Az el?z? két fordulón szenved? bajnok és csapata megoldani látszanak a légrugós els? villák körüli m?szaki gondokat (err?l egy kés?bbi cikkben részletesen írunk majd), ez látszott is a bajnok motorozásán.
Villopoto szárnyalt Anaheimben, egy elrontott rajt után úgy jött át az ellenfeleken, mint kés a vajban. Karrierjének 25. sikerével felzárkózott a legendás Bob Hannah mögé a gy?zelmi örökranglistán, de a 2013-as pontvadászatban is hatalmas lépést tett el?re, f?leg Justin Barica, James Stewart és Ryan Dungey botladozásának köszönhet?en. Barcia, az el?z? viadal h?se egy elrontott ugrás következtében lefejelte a kormányát, orrtörést szenvedett és azonnal kiállt a versenyb?l, míg Stewart súlyos térdsérülésével bajlódva csak a 12. pozícióban zárt. Dungey és a KTM egy speciális légrugós hátsó futóm?vel kísérletezik, ami egyel?re nem váltotta be a hozzá f?zött reményeket. Eddig meglep?en szürkén teljesítenek, Dungey ezúttal csak a hatodik lett. Villopoto mellett két hondás, Trey Canard és Chad Reed ünnepelt a dobogón.
A következ? verseny most szombaton lesz, Oaklandben. (Ha b?vebben is érdekel ez a sport, vagy a legutóbbi AMA SX verseny információi, akkor a következ? tematikus portált ajánljuk: MXonline.hu – itt mindent megtalálsz, ami a krosszal kapcsolatos!)
A harmadik forduló végeredménye
1. Ryan Villopoto (KAW)
2. Trey Canard (HON)
3. Chad Reed (HON)
4. Davi Millsaps (SUZ)
5. Jake Weimer (KAW)
6. Ryan Dungey (KTM)
7. Andrew Short (HON)
8. Justin Brayton (YAM)
9. Matt Goerke (KTM)
10. Josh Grant (YAM)
A bajnokság állása
1. Davi Millsaps 63
2. Trey Canard 60
3. Chad Reed 56
4. Ryan Villopoto 52
5. Ryan Dungey 48
6. Jake Weimer 47
7. Andrew Short 41
8. Justin Barcia 40
9. James Stewart 36
10. Josh Grant 32
Legutóbbi hozzászólások