Az Amerikában zajló szuperkrossz világbajnokság egyre izgalmasabb és fordulatosabb arcát mutatja. Bár az elmúlt évekre sem lehetett panasz, ha a legnagyobb nevek nem sérültek le, akkor törvényszer?en totógyilkos futamok követték egymást. A 2013-as évad is így kezd?dött és remélhet?leg a május 4-i Las Vegas-i fináléig így marad.
Kiszámíthatatlan a bajnok
Ryan Villopoto az elmúlt két évben kiemelkedett a mez?nyb?l. Ricky Carmichael visszavonulása óta (2007) ? lett az els? motoros, aki képes volt a címvédésre a királykategóriának számító 450-es géposztályban.
Mindezt elképeszt? tréningmunkával, pszichikai felkészültséggel és egy csipetnyi szerencsével sikerült elérnie. Semmilyen jel nem utalt arra, hogy ebben az évben egy másik Villopotót kapunk majd, ám eddig egy renkdívül kiszámíthatatlanul motorozó Villopotót láthattunk.
Törött GoPro, vérz? ujj, zéró szemüveg: Villopotónak volt pár meleg pillanata idén
Igaz, az eddig lezavart nyolc állomásból ? húzta be a legtöbb futamgy?zelmet, szám szerint hármat, de a többi futamon nagyon nehezen került a dobogóra és amat?r hibákat vétett. Ennek köszönhet?, hogy 24 pontos lemaradással csupán harmadik a pontvadászatban.
Mi változott?. Egyrészt az élmez?ny soha nem volt ennyire kiegyensúlyozott, egyik szupersztár sem tudja ráer?ltetni az akaratát a többiekre. Másrészt egyre több csapat (így Villopotóék is) használja a légrugós futóm?veket, ami teljesen más karakterisztikát ad a motoroknak, vagyis szinte mindenkinek újra kell tanulni a motorozást és a beállításokat. És még ? volt az, aki a leginkább alkalmazkodni tudott az új kihíváshoz a régi arcok közül!
Reed és Stewart karrierjük mélypontján
A szuperkrossz kétség kívül két legismertebb alakja formán kívül motorozik, ami ráadásul elképeszt? balszerencsével párosul. A lassan veterán korba lép? Reed tavaly mindenkit elkápráztatott versenyképességével, de idén még csak egyszer tudott dobogóra állni. Egy olyan versenyz?t?l, akinek a szuperkrossz történelmében a legtöbb érme van, több, mint meglep?.
A külföldi szaksajtó szerint a fentebb említett légrugós futóm?vel nem tudott összebarátkozni, amit alátámaszthat az a tény, hogy az eddigi versenyeken neki volt a legtöbb elcsúszós bukása. Egyszer?en nem érzi a motor elejét a radikálisan új villákon, így az élmez?ny versenytempóját sem képes felvenni. Vajon elérkezett ahhoz a ponthoz, amivel már a korábban visszavonult ikonoknak is szembesülniük kellett? 30 évesen már nem olyan az ember reakciója, mint 22-25 évesen. Vagy minden a technika számlájára írható? Reed becsületére válljon viszont, hogy ennek ellenére még tartja magát a pontvadászatban viszonylag el?kel? helyen.
Hol van már Stewart verhetetlen formája…
Reeddel ellentétben Stewart tempója néha megüti a mércét, de ahogy t?le megszokhattuk az utóbbi években, egyszer?en nem képes konzekvensen talpon maradni. Magyarul: esik-kel. Edzésen, versenyen egyaránt. ? már az els? fordulót úgy kezdte, hogy elszakította jobb térdében a kresztszalagot. Azóta ezzel a kellemetlen sérüléssel kénytelen együtt élni. Nagyon más választása nincs, hiszen, ha ezt az évet is kihagyja, akkor nagy valószín?séggel lehúzhatja karrierjét a klotyón. Ezek a legutolsó utáni esélyei…
Emellett meg ugye ott a balszerencse-faktor. Ha a rajt után kialakul egy tömegbukás, akkor ? biztosan benne van, ha megnyeri a kvalifikációt, akkor pedig valamilyen m?szaki probléma miatt nem tud felsorakozni a rajthoz. Legutóbb Dallasban a kuplung hibája miatt volt kénytelen a pálya mell?l nézni a dönt? futamot, miután magasan az ? ideje volt a legjobb a kvalifikációs versenyek során. Talán nem korai kejelenteni, hogy idén már ? nem lesz bajnok, ennek ellenére a riválisoknak még nagyon sokat árthat!
Folytatódik a Honda vessz?futása
A szezon elejét azzal kezdtük, hogy a legnagyobb és legeredményesebb motorgyártó ifjú tehetségeiben van annyi potenciál, ami elégséges lehet a hatalomátvételhez. Azóta kiderült: ez papíron talán így van, a gyakorlat azonban teljesen más forgatókönyvet mutat. Trey Canard és Justin Barcia nem tud kiegyensúlyozott eredményeket hozni. Vannak ugyan nagyon bíztató megvillanásaik, a bajnoki címhez azonban ez kevés. F?leg ebben a mez?nyben.
A legfurcsább baleset: Barcia lefejelte a kormányt az egyik ugratón
Barcia óriási arc, amolyan régi vágású “rákkendroll” figura. ?t nem lehet nem észrevenni a pályán, mert mindig mutat valami érdekeset. Ha nem a laza, kicsavart ugrásaival hívja fel magára a figyelmet, akkor vagy az agresszív belép?it veszi el? a repertoárjából, vagy az irtózatosan nagy eséseit. Több befejezetlen futam szerepel már a neve mellett, így hiába nyerte meg a második fordulót, tetemes a ponthátránya.
Canard pontosan Barcia ellentéte. Rendkívüli higgadtsággal, nagyon precízen motorozik, ám az ígéretes szezonkezdés után buta hibákkal csökkentette esélyeit a végs? gy?zelemre: pár fordulóval korábban még ott loholt a pontvadászat éllovasának a nyomában, most azonban már csak a negyedik helyen van. Innen nehéz lesz már felállni!
A szuperkrosszban nincs KTM-faktor
A terepmotorozásban egyértelm? KTM-fölény figyelhet? meg szerte a világon. Az osztrák gyártó rengeteg t?két pumpált a szuperkrosszba is, de itt egyel?re még nincs tejhatalmuk, bár jó úton haladnak Amerika meghódítása felé. Ryan Dungey már nyert nekik motokrossz bajnokságot az AMA pályákon, ezek után mi más lehetne a cél, mint a szuperkrosszban is felérni a csúcsra.
Csak a KTM kísérletezett a hátsó légrugós futóm?vel, de egyel?re még nem megbízható a szerkezet, így nem valószín?, hogy idén visszakerül Dungey motorjába
Ezt leírni és megrendelni könny?, megvalósítani viszont embertelen meló, és nem csak azért, mert a japánoknak több évtizedes fórjuk van, hanem azért is, mert Dungey nem az a kimondott szuperkrossz-specialista. Ez utóbbi egyébként mintha változást mutatna, a 2010-es bajnok t?le meglehet?sen szokatlanul nagyon agresszíven motorozik, pedig ? mindig is a megtestesült jófiú mintaképe volt.
Lehet ezért ?t köpködni, de a szemléletváltás kedvezett az eredményeknek. A korábbi bajnokok közül messze ? a legmegbízhatóbb, és ha kell, akkor még a padlóról is képes felállni. Ez bizonyítja az ötödik fordulóban mutatott produkciója. Miután a légrugós hátsó felfüggesztés szó szerint kilehelte a lelkét alatta, így akadályozva meg a dönt? futamba való kvalifikációját, megrázta magát, az utolsó esély futamból továbbjutva simán nyerte a viadalt, immáron a hagyományos központi rugóstaggal a motorjában. Emellett szépen gy?jtögeti a dobogós helyezéseket, ami az összetett pontvadászatban is meglátszik. Ki tudja, lehet, hogy ez a lesipuskás motorozás mégis meghozza a KTM els? bajnoki címet ebben a szakágban?
Ki az a Millsaps?
Davi Millsaps a sportág történetének a legnagyobb meglepetését produkálta eddig. Ezt a srácot már úgy eltemették a sorozatos kudarcai miatt, hogy már csak a kisebb pénz? csapatokból tudott választani az átigazolási szezonban. A szakmabeliek most meg vakarják a fejüket, mert ez a fiú egy kivételével az összes versenyen dobogón volt, kétszer a legmagasabb fokán. Az anaheimi nyitányon mutatott els? helye tehát egyáltalán nem a vak szerencsének köszönhet?.
Millsaps népszer?sége hirtelen megugrott idén
Millsaps sokat látott már a sportban, 2006-ban a 250-es kategória bajnoka volt, ezt hajlamosak elfelejteni még a bennfentesek is. Tehetségéhez képest valóban alul teljesített eddig, csak azt nem kérdezték meg t?le, hogy mi van a kudarcok hátterében. Motorozni még mindig tud, ez a napnál is világosabb, és a kiégés sem tekinthet? megfelel? indoknak. Komolyabb problémáról van szó. Korábbi edz?jével, az édesanyjával nagyon megromlott a viszonya. Évekbe telt, míg a mama által hagyott ?rt pótolni tudta.
2013-ra minden megváltozott körülötte. A Rockstar energiaital gyártó által kihegyezett 450-es privát Suzuki egy rendkívül barátságos és roppant versenyképes motor lett, ami még a konzervatív felfogás szerint épült, tehát nincs semi légrugó vagy kacifántos m?szaki megoldás a gépben. Felkészülésének koordinálását az amerikai krosszos legenda, Ezra Lusk vette át, az eredmények pedig elkezdtek jönni. Messze még a május eleje, és addig sok minden történhet, hiszen egy rendkívül veszélyes sport a szuperkrossz, f?leg azon a szinten, amire ezek klasszisok emelték, de az vitathatatlan, hogy Millsaps nagy formában, okosan versenyzik, jól gazdálkodik az eddig kimotorozott pontel?nyével. Ha csak annyit nyújt, mint eddig, akkor simán bajnok lehet!
(Ha b?vebben is érdekel ez a sport, vagy a legutóbbi AMA SX verseny információi, akkor a következ? tematikus portált ajánljuk: MXonline.hu – itt mindent megtalálsz, ami a krosszal kapcsolatos!)
A 17 fordulós bajnokság állása a 7. forduló után
1. Davi Millsaps 154 pont / 2 gy?zelem
2. Ryan Dungey 133/1
3. Ryan Villopoto 130/3
4. Trey Canard 119
5. Chad Reed 115
6. Justin Barcia 98/1
7. Andrew Short 95
8. Justin Brayton 83
9. James Stewart 75
10. Matt Goerke 69
11. Broc Tickle 68
12. Mike Alessi 49
13. Jake Weimer 48
14. Josh Grant 40
15. Weston Peick 39
16. Kyle Chisholm 37
17. Matt Lemoine 34
18. Vince Friese 30
19. Jimmy Albertson 29
20. Robert Kiniry 23
Legutóbbi hozzászólások